Británie je jako magnetČeské MSP se jí obávají zbytečně

Text Martin Macourek Foto Shutterstock Publikováno
thumbnail Velká Británie

Vyspělý britský trh se může českým malým a středním exportérům jevit jako příliš velké sousto. Zatímco velké tuzemské společnosti, většinou napojené na zahraniční kapitál a mezinárodní dodavatelské řetězce, se převážně jako subkontraktoři ve Velké Británii již pevně etablovaly, pro řadu menších firem zůstávají ostrovy teritoriem málo prozkoumaným a obávaným. Přitom právě pro ně může být Spojené království velmi atraktivní.

Po nástupu konzervativní vlády v roce 2010 zavedla Británie řadu opatření směřujících ke konsolidaci alarmujících dluhů a podnikla kroky na podporu podnikání s cílem zvýšit flexibilitu britské ekonomiky. Ty spolu s globálním oživením začaly od roku 2013 přinášet ovoce v podobě stoupajícího HDP. Napřesrok pak činil tento ukazatel již 2,6 %, a výrazně tak překonal tempo růstu eurozóny. Pro letošek předpovídají analytici, že Británie poroste v rámci G7 nejrychleji hned po USA.

Kde se mohou české firmy uchytit

Samotný profil britského hospodářství je pro české podnikatele velmi příznivý. Zatímco se náš průmysl významně podílí na tvorbě národního HDP, v Británii je tomu přesně naopak. I přes současné snahy o oživení stojí ostrovní ekonomika jednoznačně na službách, především finančních. Tato struktura nabízí velké příležitosti v mnoha oborech, v nichž je domácí konkurence často zastoupena menší měrou než v jiných velkých západoevropských státech a v některých případech dokonce chybí.

Českým společnostem se nabízejí příležitosti především ve strojírenství, jež na ostrovech funguje převážně na principu outsourcingu, v energetice, v oblastech kreativního průmyslu či high-tech průmyslu. Prostor pro expanzi existuje i v celé řadě tradičních oborů, jako například v pivovarnictví či nábytkářském průmyslu. Tomuto profilu přizpůsobila své aktivity také zahraniční kancelář CzechTrade v Londýně, která se v současnosti orientuje zejména na oblast strojírenství, a to od materiálů až po dodávky pro automobilový a letecký průmysl, energetiku zaměřenou na obnovitelné zdroje, design, sklářství a malé a střední pivovary.

Nebát se, ale nepodcenit

Navzdory atraktivitě britského trhu je třeba konstatovat, že z hlediska konkurence a náročnosti se jedná o jedno z nejtěžších teritorií, které vyžaduje důkladnou přípravu. Británie je nejglobalizovanější evropský trh a tomu odpovídá i globální sourcing. Pokud na něm tedy chcete zkusit štěstí, je třeba si nejprve pečlivě ujasnit svůj podnikatelský záměr a konkurenční výhody či dokonce unikátnost svého produktu či nabízené služby. Jedinečnou vlastnost může představovat třeba i prostý fakt výhodného poměru kvality a ceny, a v tom případě je potřeba zaměřit veškeré úsilí právě na tento argument a vybudovat na něm jednoznačnou a srozumitelnou vizi. S ní se obracejte na britské partnery či finální zákazníky. Jestliže své zboží nemůžete dodávat napřímo, doporučil bych malým a středním podnikům preferovat v první fázi vyhledání místního partnera před založením společnosti.

Zaklínadlem je referenční historie

Britská veřejnost toho o České republice příliš neví a obecně ji považuje za stát východní Evropy. Na druhou stranu odborná veřejnost má povědomí o české strojírenské tradici, dobré jméno naší zemi dělají i donedávna nepříliš respektované vozy Škoda a české pivo. Ostatně britští obchodníci jsou velmi konstruktivní a pragmatičtí, takže pokud narazí na produkt se solidní přidanou hodnotou za konkurenční cenu, jistě projeví zájem. Rozhodně se však budou zajímat o vaši referenční historii.

Britskému partnerovi proto vždy předložte seznam ověřených referencí, pokud možno se všemi detaily. Ideálně poslouží reference přímo z ostrovů, dobře znějí i kladná hodnocení z USA. Pokud má firma pouze reference evropské, je vhodné uvést skandinávské země, Nizozemsko nebo Německo.

Exkurz do historie aneb britská automobilová renesance

Ještě v šedesátých letech minulého století byla Velká Británie největším výrobcem automobilů v Evropě s celou řadou věhlasných značek jako Austin, Morris, Triumph, Rover, Jaguar, Sunbeam, Hillman či MG. Postupně však došlo k velkým státním zásahům do britské ekonomiky a trhu práce. S tím souvisí i negativní role vlivných odborů, jejímž důsledkem byl úpadek kvality a konkurenceschopnosti vyráběných vozů.

Většina automobilek se stala součástí státem ovládaného mamutího koncernu British Leyland, po jehož rozpadu většina věhlasných značek zanikla a továrny byly uzavřeny. Obrat nastal počátkem osmdesátých let, kdy nová opatření vlády postupně vedla k výraznému zpružnění ekonomiky a přílivu velkých zahraničních investic, jež se odrazily ve velké automobilové renesanci. Symbolizuje ji především automobilová skupina Jaguar – Land Rover s ambicí stát se jedním z globálních hráčů v automobilovém průmyslu.

Další významnou skupinou jsou japonské automobilky Nissan, Toyota a Honda, které vyrábí a částečně i vyvíjí své vozy přímo na ostrovech. Nelze opomenout ani německé investice ze strany BMW (Mini, Rolls-Royce) a VW (Bentley). Spojené království se tak v automobilové výrobě dostalo skoro na svou rekordní úroveň ze začátku 70. let a nabízí českým firmám lákavé příležitosti v rámci subdodavatelského řetězce. Podobné šance se však týkají i celé řady menších britských automobilek jako Aston Martin, Lotus, Caterham, Ginetta či u znovuobnoveného Bristolu, ty všechny se zajímají o dodávky v malých sériích za zajímavé ceny.

Nečekané příležitosti v obnovitelné energetice

Britská energetika byla ještě donedávna založena pouze na fosilních palivech, zejména zemním plynu, který pochází převážně z domácích zdrojů, a obnovitelná energie se týkala pouze jádra, které drží podíl cca 20 % energetického mixu Spojeného království.

Od roku 2010 se začala rozvíjet i zelená obnovitelná energetika, jejíž prudký růst byl velkou měrou stimulován dotacemi. Jedná se o výkupní tarify na elektřinu, které jsou nebo byly přítomny v nějaké podobě všude v Evropě, nicméně v případě Velké Británie se nabízí i možnost využít unikátní schéma dotací na výrobu tepla, kdy se dotace vztahují na konkrétní technologie a liší se podle své velikosti.

Zde se otevírá velká příležitost pro české výrobce v oblasti obnovitelného topenářství, zejména pro producenty kotlů na biomasu, tepelných pump či kogeneračních jednotek. Ideální pro vstup na britský trh je najít si distributora těchto technologií nebo přímo spolupracovat s instalačními firmami. Příležitost k vyhledání partnera nabízí podzimní veletrh NEXTGEN, který zahraniční zastoupení Londýn organizuje i letos. Kancelář následně spolupracuje s partnery českých firem, a snaží se tak zvýšit efektivitu při hledání dalších konečných zákazníků pro české technologie. Mezi podobné podpůrné akce patří například CZECH THE FARM (Český den na farmě), na němž se britským zemědělcům prezentují a přímo prodávají třeba české traktory Zetor spolu s technologickými inovacemi z oblasti obnovitelné energetiky.

Čeští exportéři mají nemalé šance proniknout rovněž na pokrizový irský trh, jenž je z hlediska energetiky vysoce nesoběstačný. Londýnská kancelář nabízí všem zájemcům asistenci při přípravě expanze mimo jiné také formou networkingových setkání mezi českou a irskou stranou. Příkladem je akce, kterou pro pět českých firem nedávno uspořádaly kancelář CzechTrade Londýn a ZÚ Dublin.

Londýn jako globální hub

Centrem podnikatelských aktivit je nepochybně Londýn, který přitahuje pracovní sílu, manažery, podnikatele, investory a firmy z celého světa. Město na Temži se v posledních letech stalo otevřenou a kreativní metropolí, která těží z obrovského potenciálu v podobě mimořádného množství talentů a pestré nabídky a poptávky firem z celého světa.

V tomto inovativním prostředí se velmi dobře daří start-upům z oblasti high-tech průmyslu zaměřeným na širokou škálu produktů, nejrůznějšími mobilními aplikacemi počínaje a vývojem digitálních her konče. Londýn je vyhledávaným místem startupových high-tech konferencí a jeho východní část má ambici stát se evropským Silicon Valley. Londýn a jižní Anglie jsou rovněž známy jako oblasti špičkové vědy a výzkumu.

Dalším „londýnským odvětvím“, které přitahuje tvůrce i zákazníky, je design a kreativní průmysl, což přináší velkou příležitost zakázkově vyráběnému českému sklu. Za zmínku stojí, že v Londýně každoročně probíhá LONDON DESIGN FESTIVAL s více než 200 různými akcemi. CzechTrade Londýn zde na akci Tent připravuje moderní pavilon s českým sklem.

České pivo je pojmem

Velké české pivovary, převážně vlastněné zahraničním kapitálem, v Británii významně investovaly do své propagace. Strategickým momentem byl vstup britského Bass PLC do pivovarů Staropramen v 90. letech, který tomuto českému pivu otevřel cestu do britských řetězců v oblasti pohostinství. Výsledkem je dnes velmi silná devíza v podobě známky Czech Lager, která je v Británii pojmem.

I když britský trh s pivem v poslední době klesl, kategorie prémiových ležáků mimo mainstream naopak roste a obecně je hlad po tradičně vyráběných pivech, která se od velkokapacitně vyráběných ležáků chuťově velmi výrazně liší. To je šance pro české malé a střední pivovary s exportní kapacitou, které vaří svoje pivo tradiční dekokční metodou na dva rmuty a jejichž pivo následně kvasí v otevřených kádích. Takové pivo určitě může obohatit nabídku řady britských distributorů a importérů.

CzechTrade Londýn se snaží české pivovary s těmito subjekty propojovat zejména prostřednictvím pivních ochutnávek po celém Spojeném království. Český pivní pavilon mohou letos zájemci navštívit na nápojovém veletrhu IMBIBE LIVE.

Dodavatelská fóra s britskými nákupčími

Časy se mění a britští nákupčí z velkých obchodních řetězců již nejsou tak nadšeni z čínských výrobců jako dřív. Důvodem je zejména jejich nespolehlivost, nepružnost, rostoucí náklady, ale i celkový trend návratu k evropským, především britským výrobkům. I tady se otevírá prostor českým producentům nábytku, textilu, šperků, průmyslového skla, zrcadel, povlečení a dalšího sortimentu.

Potenciální exportéři by měli sledovat server www.businessinfo.cz a účastnit se občasných dodavatelských fór s nákupčími velkých obchodních domů. Letos v lednu se již konal velký sourcingový den se skupinou Home Retail Group či se známým britským obchodním domem Debenhams. Příležitosti lze najít i v řadě dalších oborů, například elektrotechnickém průmyslu, ale také v oblasti ekologického stavebnictví, které po velké krizi znovu zažívá rozmach, a reaguje tak na značný nákupní apetit.


Spojené království patří k zemím, kde založení společnosti a podnikání obecně je relativně velmi jednoduché a administrativně pružné, zato nemalé náklady si vyžádá provoz podniku včetně nájmů, mezd a daní. Vhodný moment pro založení britské entity přichází tehdy, když místní partner začíná být postupně brzdou slibně se rozvíjejícího byznysu.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2015 na straně 20—23.

Štítky Velká Británie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.