Antverpský přístav posiluje svou poziciLepší železniční spojení může snížit ceny našeho zboží ve světě
Belgický přístav Antverpy je druhý největší evropský přístav a desátý v celosvětovém srovnání. Objem zboží, které jím prochází, stále roste a dosahuje 199 milionů tun (2014). Z toho téměř 25 milionů tun je dopravováno po železnici (250 vlaků denně z 820 destinací ve 23 zemích). Antverpy jsou se svou strategickou polohou a s kapacitou až 1061 km kolejnic centrálním železničním uzlem pro tři evropské železniční koridory (1-2-8).
Přístav masivně investuje do svého rozšíření, buduje nové doky a zejména se zaměřuje na modernizaci, automatizaci a tzv. intermodalitu, tedy co nejefektivnější návaznost jednotlivých druhů dopravy na přístavní aktivity (inteligentní dopravní systém, automatizovaná zařízení, skladování, překladiště na říční lodi, železnici a kamiony atd.). Modernizace klade důraz právě na železniční dopravu (mj. vybudování železničního tunelu Liefkenshoek pod řekou Šeldou, což je investice za tři čtvrtě miliardy eur, a druhé plavební komory na levém břehu za 340 milionů). Podíl železniční dopravy na kontejnerové přepravě přes přístav Antverpy by měl vzrůst z dnešních 9 % na 15 % v roce 2030, současně s růstem podílu říční dopravy z 35 % na 42 % a hlavně s poklesem kamionové dopravy z dnešních 56 % na 43 %. Dodatečně poskytuje přístav Antverpy od roku 2014 finanční podporu pro nové železniční propojení. Cílem je podpořit ekologičtější intermodální dopravu a posílit přepravní kapacity. Od příštího roku tak přístav výrazně rozšíří kapacitu a nabídku služeb, které budou moci české firmy zahrnout do svých cenových kalkulací.
V současné době jsou cílovými destinacemi a hlavními distribučními centry v ČR napojenými na antverpský přístav Praha, Brno, Přerov, Lovosice/Česká Třebová a Ostrava-Paskov s frekvencí tří spojení týdně pro každou destinaci. Spojení se realizuje přes německý Duisburg. Posílení možností dopravního přímého železničního spojení ČR s Antverpami může přispět k cenové konkurenceschopnosti českého zboží na světových trzích.
Více informací: www.rfc-northsea-baltic.eu
Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2015 na straně 40—41.
Štítky
Belgie
Zaujal vás tento článek?
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊