Vaše EvropaInformace o životě a podnikání v EU na jednom místě

Text Barbora Kramešová Foto Shutterstock Publikováno

Nový celounijní portál Your Europe (Vaše Evropa), který je právě nyní vytvářen na základě nařízení EU o Jednotné digitální bráně, usnadní život nejen podnikatelům.

Vnitřní trh Evropské unie umožňuje téměř 450 milionům osob volně se pohybovat a cestovat ve státech EU a firmám výrazně usnadňuje obchodování a investování. Díky tomu značně přispívá ke zvyšování životní úrovně v EU. Zejména pro Českou republiku, která do zemí EU vyváží téměř 85 % svého exportu, je vnitřní trh velmi důležitý. Aby však mohl podnikatel či občan plně užívat všech jeho výhod, musí se umět orientovat v řadě pravidel, požadavků, práv a povinností.

To je pro mnoho subjektů obtížné, protože se tyto informace aktuálně nacházejí na různých místech, jsou neúplné či nejsou vhodné pro přeshraniční subjekty, jelikož jsou k dispozici pouze v jazyce daného členského státu. A právě tyto nedostatky má za cíl řešit nový celounijní portál Your Europe (Vaše Evropa). Tato skutečnost je patrná i z dotazníkového šetření, jež Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO) spustilo v minulém roce a které bylo primárně zaměřeno na české podnikatele, kteří na vnitřním trhu EU přeshraničně poskytují zboží nebo služby. Ve svých odpovědích uváděli, že od přeshraničního fungování na vnitřním trhu je nejčastěji odrazuje nedostatek informací o pravidlech, požadavcích a administrativních postupech spojených s poskytováním služby či prodejem zboží v cílové zemi a vysoké náklady na splnění administrativních požadavků. Finální podoba portálu Your Europe vyřeší i tyto překážky.

První část celounijního portálu bude k dispozici ještě letos

Implementace nařízení EU o Jednotné digitální bráně probíhá jak na národní, tak na unijní úrovni a první část tohoto celounijního projektu by měla být k dispozici pro občany a podnikatele již koncem tohoto roku na portále Your Europe. Cílem je vytvořit elektronický rozcestník, který uživatelé mohou pravidelně využívat v případě, že se rozhodnou hledat dostupné a kvalitní informace, elektronické postupy nebo asistenci při svých přeshraničních aktivitách v rámci Evropské unie, a to nejen v jazycích daného členského státu, ale také v angličtině.

Případné nedostatky budou moci doladit sami uživatelé

Prvním přínosem tohoto rozcestníku by tedy mělo být primárně zjednodušení procesu vyhledávání informací, jelikož všechny budou jeho zřízením dostupné na jednom místě. Poskytované informace lze rozdělit celkem do sedmnácti okruhů, které zahrnují například cestování v rámci Unie, práci a důchod, vzdělávání, právo spotřebitele, zakládání podniku, daně či požadavky na výrobky.

Informace, které portál Your Europe bude poskytovat, jsou tedy relevantní jak pro občany, tak pro podnikatele, a ušetří tím svým uživatelům mnoho času a financí spojených s jejich vyhledáváním. Součástí přidané hodnoty tohoto projektu je také fakt, že informace dostupné na portálu Your Europe budou muset odpovídat jistému standardu kvality a být uživatelsky přívětivé, za což zodpovídají jednotlivé členské státy. Uživatelé budou mít také možnost podobu a relevantnost těchto informací hodnotit prostřednictvím nástroje pro zpětnou vazbu, což napomůže doladit jakékoli nedostatky.

Úřady na jednom místě online a zásada „pouze jednou“

Další důležitou součástí projektu je povinnost členských států elektronizovat vybrané postupy či procedury a nabízet je občanům zcela online, bez nutnosti navštívit daný úřad. Procedur k digitalizaci je celkem 22, z čehož pro občany může být relevantní například registrace motorového vozidla, změna adresy, podání přihlášky na vysokou školu nebo žádost o důchod a dávky předčasného důchodu z povinných systémů.

Mezi procedury, které využijí podnikatelé, patří například registrace zaměstnavatele a zaměstnanců do důchodového systému a systému pojištění, oznámení určené systému sociálního zabezpečení o ukončení smlouvy se zaměstnancem či úhrada příspěvků na sociální zabezpečení za zaměstnance.

Elektronizace těchto postupů by tedy znovu měla významně zkrátit čas, který podniky a občané vkládají do vyřizování různých administrativních záležitostí, a zjednodušit jejich přeshraniční fungování na vnitřním trhu EU. Důležitou součástí elektronizace těchto postupů je navíc zásada „pouze jednou“, což znamená, že občané a podniky poskytují svá data v kontaktu s orgány veřejné správy pouze jednou, zatímco orgány veřejné správy přijmou opatření k internímu sdílení a opětovnému používání těchto údajů. To má za cíl hlavně zjednodušit přeshraniční procedury, jelikož orgány veřejné správy jednotlivých členských států si budou moci vyměňovat data přeshraničně, vždy samozřejmě s ohledem na předpisy o ochraně údajů a další omezení.

Zdokonalení asistenčních služeb

Poslední aspekt nařízení o Jednotné digitální bráně je zdokonalení asistenčních služeb a služeb pro řešení problémů. Mezi ně se řadí například jednotná kontaktní místa, kontaktní místa pro výrobky nebo služba SOLVIT. Ty mají za cíl napomáhat občanům a podnikatelům při obtížích, s nimiž se setkávají na vnitřním trhu, a to primárně poskytováním bezplatných informací o různých životních situacích, usnadňováním mezinárodní mobility pracovních sil napříč Unií nebo řešením nesprávných rozhodnutí a diskriminační byrokracie, které jim mohou ztěžovat život, práci nebo podnikání v jiné zemi EU.

Začleněním do portálu Your Europe se tyto služby stanou pro uživatele dostupnější a zvýší se povědomí o jejich fungování a možnosti je využívat. Uživatelé navíc znovu získají možnost sdílet svůj názor na jejich kvalitu prostřednictvím nástroje pro zpětnou vazbu, což napomůže tomu, aby i asistenční služby skutečně vyhovovaly potřebám svých uživatelů, a to napříč EU.

Text: Barbora Kramešová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2020 na straně 74-75.

Štítky EU

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.