Po založení České republiky bylo Slovensko podle dosaženého obratu obchodu naším druhým nejvýznamnějším obchodním partnerem po Německu. Tuto svoji pozici postupně ztrácelo spolu s dynamičtěji se rozvíjejícím obchodováním s Polskem a enormně narůstajícími dovozy z Číny. Aktuálně (předběžné údaje za leden–listopad 2020) patří Slovensku pomyslná čtvrtá příčka za Německem, Čínou a Polskem s tím, že je naším druhým nejvýznamnějším exportním trhem za Německem a čtvrtým největším vývozcem na náš trh za Německem, Čínou a Polskem. Obchodní bilance je trvale aktivní, a to významně. Na celkovém vývozu se náš východní partner podílí 7,6 % a na celkovém dovozu 4,1 %.
Z meziročního porovnání údajů za leden–listopad 2020 a 2019 vyplývá, že celkový vývoz poklesl o 4,2 %, zatímco dovoz o 12,3 %. Tento pokles byl způsoben zejména průběhem koronavirové pandemie. Do jaké míry, nelze přesně specifikovat.
Pokud jde o zbožovou strukturu, více než dvě třetiny (67,5 % ve vývozu a 68,2 % v dovozu) se odehrávají ve zbožových třídách 6, 7 a 8, přičemž jednoznačně vede kategorie strojů a dopravních prostředků. Škodovácké tramvaje a trolejbusy, stejně jako autobusy od české firmy SOR Libchavy jezdí v některých slovenských městech (Bratislava, Košice, Nitra, Žilina, Banská Bystrica, Prešov, Trnava, Piešťany). Na slovenských železničních tratích potkáme škodovácké elektrické vlakové jednotky a moderní lokomotivy. Automobilka Škoda Auto si drží více než pětinový podíl na slovenském trhu s osobními auty, slovenští hasiči používají hasičské vozy z kopřivnické Tatry. Slovenské ozbrojené složky jsou vybaveny pistolemi značky CZ od České zbrojovky Uherský Brod a renomovaný český výrobce střeliva, firma Sellier & Bellot, jim dodává munici. Slovenské cestující přepravují české firmy RegioJet, Leo Express či ČSA.
Investice značí provázanost obou ekonomik
Pokud jde o přímé zahraniční investice, vykazuje Česká národní banka Českou republiku jako třetího největšího investora na Slovensku za rok 2018 a Slovensko jako osmou nejvýznamnější investorskou zemi v ČR (stavy). Národní banka Slovenska dokonce vykazuje dle stavů Českou republiku jako druhého nejvýznamnějšího investora na Slovensku za rok 2019 a zároveň Českou republiku jako zemi, kam slovenské firmy nejvíce investují. Výše těchto investic na jedné straně souvisí zejména s operacemi ČSOB. Na druhé straně dokumentuje také provázanost obou ekonomik.
Z výčtu českých investic vyplývá značné propojení české a slovenské ekonomiky na firemní úrovni, což se ostatně dá předpokládat a je důsledkem předcházejícího společného vývoje, který trval tři čtvrtiny století. Ovšem tyto vazby nejsou pouze důsledkem společné historie, ale vznikají z důvodu potřeby lépe obstát v tvrdé konkurenci.
Slovenské hospodářství se drží
Z pohledu slovenské ekonomiky bylo třetí čtvrtletí loňského roku překvapivě lepší, než jaká byla prognóza. Ve třetím čtvrtletí klesl HDP ve stálých cenách meziročně o 2,4 %. Za 1.–3. čtvrtletí byl vytvořen HDP v nominální hodnotě 67 mld. eur, což představuje reálně meziroční pokles o 6,1 %. Slovenskou ekonomiku i ve 3. čtvrtletí podpořil export a domácí spotřeba. Za tři čtvrtletí byl export zboží a služeb meziročně nižší o 12,5 %. Samotný export zboží poklesl o 11 %. Za leden až listopad 2020 se celkový slovenský vývoz zboží meziročně snížil o 7,6 % a dovoz o 9,7 % při aktivu obchodní bilance ve výši 2,6 mld. eur.
Přes očekávané zhoršení ekonomického vývoje v závěru roku v důsledku silnější druhé vlny pandemie Národní banka Slovenska (NBS) upravila svou predikci vývoje slovenské ekonomiky. Podle jejího aktuálního odhadu by měla za rok 2020 vykázat propad o 5,7 % HDP. Predikce NBS z konce září se tak zlepšila o 2,5 procentního bodu. V roce 2021 očekává NBS oživení ekonomiky na úrovni 5,6 % HDP, v roce 2022 růst ekonomiky o 4,8 % a v roce 2023 růst na úrovni 3,7 %.
Šance pro náš export
Příležitosti pro české firmy jsou tradičně v automobilovém a dopravním průmyslu a infrastruktuře (inteligentní dopravní systémy ve veřejné hromadné dopravě, výstavba dálniční a silniční infrastruktury, modernizace železniční infrastruktury), ve stavebnictví, energetice (budování inteligentních sítí a instalace měřicích systémů pro optimalizaci spotřeby, projekty zvyšování energetické účinnosti, zařízení pro výrobu obnovitelných zdrojů), v obranném průmyslu, v zemědělském a potravinářském průmyslu (budování jatek, mrazíren, konzerváren a zavlažovacích zařízení).
Zda se je podaří využít, bude v nejbližší době záležet hodně na dalším průběhu koronavirové pandemie. Při uzavřených hranicích a značné míře jiných autonomních opatření vlád není realizace záměrů vzájemných hospodářských a obchodních vztahů záležitostí zrovna jednoduchou.
Nicméně není žádným tajemstvím, že obchod si svoji cestu vždycky najde, i když okolnosti tomu příliš nepřejí. Nadstandardní charakter česko-slovenských vztahů, kde i vzájemný obchod má maximální podporu obou vlád, může postupnému uvedení do normálu jen napomoci.
Přes problém s uzavřením hranic se například uskutečnil 10. ročník mezinárodní konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů. Odborníci z obou zemí řešili mimo jiné, jak urychlit přípravu prioritních infrastrukturních projektů, zejména vydávání stavebních povolení pro důležitá česko-slovenská silniční propojení, konkrétně dálnici D49 na moravské straně a její napojení na rychlostní komunikaci R6 na straně slovenské s napojením na slovenskou D1. V rámci přeshraniční spolupráce stojí za zmínku projekt „Kontaktné centra česko-slovenskej hospodárskej spolupráce“ Slovenské obchodní a průmyslové komory v Žilině, KHK Zlínského kraje a KHK Moravskoslezského kraje s cílem podpořit spolupráci podnikatelů ČR a SR. Vzhledem k aktuální situaci bude zaměřen na výměnu zkušeností v covidové době.
Pevně věříme tomu, že řada pravidelně konaných akcí, které musely být zrušeny nebo odloženy, se letos již uskuteční. Patří mezi ně například společné zasedání vlád obou zemí a častější kontakty vedoucích představitelů hospodářských ministerstev, Evropské jaderné energetické fórum či další ročník Česko-slovenského podnikatelského fóra v Žilině, které by se mělo konat jako projekt ekonomické diplomacie (tzv. PROPED) 18. května 2021 ve spolupráci Zastupitelského úřadu ČR v Bratislavě, Slovenské obchodní a průmyslové komory Žilina, regionálních hospodářských komor v Ostravě, Zlíně, Brně, Olomouci, agentury SARIO a Ministerstva průmyslu a obchodu včetně jeho finanční podpory. Loňský ročník vzhledem k pandemii neproběhl. Letos uděláme všechno pro to, aby tento úspěšně zahájený projekt – zejména vzhledem k zájmu firem z obou zemí u dřívějších ročníků – dále pokračoval.
Text: Jiří Dorňák
Foto: Shutterstock