Hovoříme s Renátou Gregovou, expertkou na prodej digitálních produktů v Komerční bance.
Co konkrétně klientům nabízíte?
Kromě mandatorních PSD2 API, která mohou využívat pouze subjekty s PSD2 licencí, se snažíme nabídku API zpřístupnit všem firmám v podobě takzvaných open API, v našem názvosloví API Business Suite.
Můžete to čtenářům přiblížit?
Možností, jak získávat transakční data z banky, je více. Od manuálního stahování výpisů a jejich manuálního nahrávání do účetního systému až po nejefektivnější cestu, kterou je přímé stahování dat transakční historie z banky přes API připojení přímo až do účetního systému. To pak firmě velmi zefektivní a ušetří čas při párování plateb. Pokud má firma v bance vedených více účtů, je zjednodušení manuální, rutinní práce pro účetní tím významnější.
Jaký význam má API připojení pro provozovatele e-shopů?
Jelikož je zákaznická zkušenost a spokojenost pro úspěch e-shopů zásadní, rychlé zpracování objednávky a spuštění distribučního procesu ke koncovému zákazníkovi, který si na e-shopu objednal zboží, je prioritou.
Provozovatel e-shopu tedy potřebuje mapovat v průběhu celého dne příchozí objednávky. K tomu mu velmi dobře poslouží notifikace, které umí naše API posílat. Bankou zasílané notifikace indikují změnu stavu na účtu. Klient si tak může „zavolat“ bankovní API efektivně a cíleně a následně spustit celý proces zpracování potvrzení objednávky a její další cesty k zákazníkovi.
Nyní jsme popsali API pro stahování dat, jaká další API máte k dispozici?
Umíme nabídnout také API pro provádění plateb, dokonce dávkových plateb. Firmy jsou standardně zvyklé připravit v účetním systému platební dávku, kterou pak nahrají do internetového bankovnictví, kde ji autorizují a poté odesílají do banky. API pro provádění plateb umožní platební dávku poslat z účetního systému přímo do banky bez meziukládání, a tudíž bez rizika, že by mohly být platební údaje někde po cestě do banky změněny. Platební dávka je pak standardně autorizována v internetovém bankovnictví dle všech bankou nastavených autorizačních oprávnění.
Kromě toho umíme nabídnout i API pro získávání dat o transakcích realizovaných na platebních kartách. K tomu však klientům doporučujeme využití expense management systému našeho partnera, společnosti Direct Fidoo. Platební výdaje a účtenky z karet se tak dají snadno dostat do systému a celý proces se dá velmi efektivně zautomatizovat.
Co je třeba pro zprovoznění API na straně klienta udělat?
Připravit rozhraní, které umožní komunikaci a přímé napojení na banku. Jedná se o aktivitu, kterou by měl běžný vývojář podle dokumentace, která je na webu k dispozici, zvládnout. Pak je potřeba udělat registraci softwaru, který se bude připojovat, a aktivovat si komunikační token. Ten je platný jeden rok, automaticky ho lze pak prodloužit o další rok.
Jednodušší je situace, pokud klient využívá některý z účetních systémů, které již připojení na API budou mít integrováno. Pak už musí jen dát souhlas se stahováním dat přes třetí stranu, tj. účetní systém, aktivovat token, komunikaci potvrdit KB klíčem nebo certifikátem a přenosy dat mohou začít.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková
Foto: archiv KB