Návrat jedné české legendySpolupráce s EGAPem začala exporty na Balkán

Text Hana Hikelová Foto Archiv EGAPu Publikováno

Kopřivnická automobilka, známá pod značkou Tatra, se řadí mezi nejstarší automobilky světa. Funguje nepřetržitě od roku 1850 a bez nadsázky patří ve světě k nejznámějším českým značkám. Od března 2013 je společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů a prošla restrukturalizací s cílem zefektivnit výrobu a prodej. A o tom, že tato restrukturalizace byla úspěšná, svědčí především 858 vozů vyrobených v roce 2015. Letos je v plánu vyrobit 1300 „tatrovek“ a v příštím roce by to mělo být dokonce 1700 vozů.

Už téměř dvacet let spolupracuje Tatra také s Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP). První pojištění získala v roce 1997 na vývoz vozů do Slovinska. S podporou EGAPu také proběhl export do Ruska, Chorvatska a Slovenska. Největší pojištěnou zakázkou byl pak vývoz 1127 vozů Tatra do Abú Dhabí, pojistná smlouva byla podepsána v roce 1999. „Spolupráce s Tatrou by určitě mohla být větší,“ řekl na zářijovém jednání v kopřivnické automobilce místopředseda představenstva EGAP Marek Dlouhý. A narážel tak především na to, že po přestávce v pojišťování, která trvala mezi lety 2009 až 2014 a byla dána především útlumem výroby a exportu samotné Tatry, je nyní opět velký prostor pro spolupráci. Především v zemích mimo Evropskou unii. A to jak v oblasti civilního vývozu, tak vývozu pro obranný průmysl.

„Velký potenciál vidíme v Indii, v tamní armádě stále jezdí flotila více než deseti tisíc našich vozů, loni jsme dodali na tento trh 117 nových a prostor je tam jak v dodávkách nových vozů, tak samozřejmě náhradních dílů,“ říká obchodní ředitel Tatra Trucks David Pipal. Podobný počet – 105 aut – dodala firma loni i do Saúdské Arábie, kam by během následujících tří let mohlo mířit dalších až 300 aut. Podařilo se vrátit zpět i na brazilský trh, 80 vozů už tam bylo dodáno a podle Davida Pipala je tam další potenciál na vývoz 100 až 150 tater ročně. Nejen pro vojenské účely, ale také pro agrosegment. Unikátní 6x6 Tatra Agrotruck si totiž obecně v agrárním sektoru nachází řadu nových odběratelů. Mezi teritoria, kde má Tatra uzavřené či rozjednané další kontrakty, pak patří kromě Indie, Saúdské Arábie a Brazílie také Jordánsko, Rusko, Izrael, Egypt nebo třeba Turkmenistán a Kuba. „V řadě těchto teritorií bychom Tatru určitě mohli naším pojištěním podpořit,“ komentoval obchodní strategii firmy na nedávném jednání generální ředitel EGAP Jan Procházka.

Tatra jako lego

Nákladní vozidla se značkou Tatra jsou založena především na tatrovácké koncepci automobilu, kterou se doposud nepodařilo nikomu úspěšně napodobit. Typické výkyvné polonápravy s centrální nosnou troubou se pokoušelo vyrobit několik společností, zatím ale naštěstí bez úspěchu. „Je to něco jako české Lego,“ říká s nadsázkou David Pipal. Těžká nákladní vozidla z Kopřivnice jsou pověstná svým průchodem nejtěžšími terény v extrémních klimatických podmínkách, vysokou spolehlivostí a vynikajícími užitnými vlastnostmi. V posledních letech ale získávají na popularitě především díky ekonomice provozu, který je výrazně zajímavější a umožní majitelům více vydělat než řada jiných konvenčních přepravních řešení. I proto mají možnost najít uplatnění ve více segmentech – ať už ve stavebnictví, zemědělství, při údržbě silnic, těžbě surovin, v lesnictví nebo u hasičů. A samozřejmě tradičně v obranných projektech.

Svědčí o tom třeba dodávky do rakouských horských středisek, kde vozy Tatra brázdí sjezdovky při letní úpravě lan. Spokojeni s českou značkou jsou také u Baltu v Německu, kde si vozy pořizuje pro takzvané „havarijní komando“ národní svaz hasičů, velkým a známým domácím značkám navzdory. Kromě českých hasičů pak vozy Tatra budou nově používat i ti australští.

Třicet let na Rallye Dakar

Vynikající jízdní vlastnosti a mnohé technické a konstrukční novinky vozidel Tatra jsou už léta ověřovány na trasách maratonských soutěží. Nejvýznamnějších úspěchů dosáhly posádky tater ve známé Rallye Dakar, které se účastní už od roku 1986. A o kvalitě vozů z Kopřivnice svědčí třeba i to, že se do Česka v polovině září vrátil dakarský speciál z roku 1986. Je zachován v původním stavu poté, co tři desítky let jezdil ve státech severní a západní Afriky. Výměnou za něj majitel, francouzský podnikatel Jean Philippe, obdržel moderní vozidlo Tatra Phoenix Euro 6.

Symbolická výměna klíčků od obou vozidel proběhla na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Tatra z roku 1986 byla nalezena ve Francii v majetku Jeana Philippa, vlastníka a provozovatele cestovní agentury New Gate Travel. Třicet let byla původní soutěžní tatra využívána k podnikání ve státech severní a západní Afriky. „Unikátní je nejen původní stav vozu, ale i jeho provozní historie. V tvrdých podmínkách afrického kontinentu najezdil obrovské množství kilometrů bez jediné vážné poruchy – a to jsou na voze stále originální komponenty z roku 1985. Dokonce i dnes do Kopřivnice vozidlo přijelo z Francie po vlastní ose,“ komentoval příjezd tatry zpět do Kopřivnice technický ředitel Tatra Trucks Radek Smolka.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2016 na straně 66—67.

Štítky Automobilový průmysl, obranný průmysl, EGAP

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.