Schválení definice rodinného podnikání vládou ČR bylo pro AMSP ČR završením jedné etapy podpory rodinného podnikání. Roky se intenzivně snažíme dostat do pozornosti médií a našich politiků české rodinné firmy a živnosti. Připravili jsme text definice a ta nyní žije.
Rodinné podniky jsou ve světě páteří národního hospodářství a u nás se stalo totéž. Některé české rodiny se v 90. letech semkly okolo nově založené firmy nebo živnosti, den za dnem tvrdě pracovaly, zaměstnávaly lidi, investovaly a v uplynulých dvou až třech dekádách vytvořily dnes již významné podniky.
Rodinných firem jsou statisíce
Síla rodinného podnikání je znát. Odhadujeme, že definici rodinného podnikání vyhoví více než 70 % malých a středních firem, které zaměstnávají cca 41 % všech pracujících v ČR.
Vedle toho je v Česku několik tisíc rodinných podniků, které již patří do segmentu velkých firem. Většina z nich vznikala z ničeho a bez výrazné státní pomoci. Je to velký ekonomický úspěch našich lidí, majitelů rodinných firem, ale i jejich zaměstnanců. Díky nim jsme se nepropadli mezi státy, kde je většina ekonomiky v rukou nadnárodních korporací.
Vláda zařadila rodinné firmy a živnosti na první místo v novém balíčku podpory podnikání. Dala tím jasně najevo, že po letech masivních investičních pobídek pro zahraniční firmy se chce nyní věnovat firmám v rukou českých vlastníků.
Uvedení teorie do života
AMSP ČR se pustila do práce na uvedení definice do praxe. Připravili jsme návrh pro vytvoření registračního místa pro české rodinné firmy a živnosti. MPO pověří registrací výbor složený ze zástupců MPO, AMSP ČR, Hospodářské komory a univerzitní platformy okolo rodinného podnikání. Zaregistrované firmy budou moci používat státem schválenou značku „Česká rodinná firma“. Vedle jasných pravidel, kdo je a není rodinnou firmou, registrační výbor schvaluje i etický kodex českého rodinného podnikání, který musí firmy nesoucí tuto prestižní značku ctít.
Rodinné firmy jsou nositeli dobrých služeb, produktů a osobního přístupu k zákazníkům. Oficiální státní značku budou moci používat k propagaci své činnosti. Tím naše aktivita ovšem nekončí. Ve spolupráci s MPO vytváříme programy na podporu tohoto segmentu a jednáme o možnosti daňového zvýhodnění, pokud majitelé firmy vloží vydělané peníze zpět do svého podnikání. Tím poroste síla našich rodinných firem.
Jednáme o možnosti podpory kvalitního vzdělávání nastupující nové generace vlastníků firem, tak jak je tomu v zahraničí. Díky tomu vznikne nová generace silných podnikatelů. Chceme také, aby stát podporoval podniky, které se rozhodnou investovat do svých zahraničních filiálek a továren. Chceme učit české rodinné podniky dovážet k nám vydělané peníze ze zahraničí místo toho, abychom dalším růstem výroby u nás ničili naše silnice a životní prostředí. Tím poroste prestiž naší země v zahraničí. Stejně tak inovativní rodinné firmy by mohly mít vyšší bonifikaci při posuzování žádostí v rámci operačních programů.
„Naším cílem je posilování rodinného podnikání u nás. Chceme pomáhat odcházející generaci podnikatelů úspěšně předat své rodinné živnosti a firmy do rukou nástupníků. Chceme pomoci, aby se z malých firem postupně stávaly firmy střední a ze středních firmy velké, a tím vytvořit podnikatelské podhoubí pro zahraniční expanzi českých rodinných firem. A také chceme pomoci k zajištění dobrých řemesel a služeb v našich domácích regionech,“ říká Libor Musil, člen představenstva AMSP ČR a garant projektu Rodinná firma.
Do soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2019 se letos přihlásilo 11 středně velkých a 43 malých rodinných firem.
Vítěze vyhlásíme na Dni podnikatelů ČR 30. října 2019 a seznámíme vás s nimi i na stránkách TRADE NEWS.
Zdroj: AMSP ČR