Co odhalil Rok digitálního podnikání 2019?

Publikováno

Největší projekt AMSP ČR tohoto roku se chýlí ke konci, a tak je čas bilancovat. Velký zájem firem i podnikatelů o toto téma potvrzuje, že jsme se vydali správným směrem. V rámci šesti nezávislých průzkumů agentury IPSOS pro naši asociaci se však objevila v plné nahotě skutečnost, že představy o tom, co je digitalizace, se velice různí a pojmy se mísí s dojmy.

Řemeslo 4.0 netáhne

Ačkoliv nové technologie využívají více než dvě třetiny podnikatelů, nejmenší živnostníci a řemeslníci si cestu k digitálním nástrojům zatím nenašli a neřeší ani kybernetickou bezpečnost. Selhávají i střední odborné školy, které nedokáží žáky na digitalizaci dostatečně připravit. Mezi nejčastější digitální nástroje patří internet věcí, on-line marketing a cloudové služby. Obdobná je situace v zajišťování kybernetické bezpečnosti. Zatímco většina právnických osob myslí na zadní vrátka a zabezpečuje se vůči hrozbám z nových technologií, živnostníci neinvestují do této oblasti buď vůbec nic, nebo naprosté minimum.

Digitalizace a detailní znalost potřeb zákazníka hlavní dynamikou maloobchodu

Tři ze čtyř obchodníků si dokážou něco spojit s pojmem chytrá prodejna. Elektronické platební metody a on-line marketing vedou v užívání moderních technologií v segmentu maloobchodu. Prodejci chápou, že bez přizpůsobení svých webových stránek chytrým telefonům a bez profilů na sociálních sítích nemohou dlouhodobě uspět. Digitalizace jejich podnikání bude zcela jednoznačně hlavním trendem v příštích letech. Je nevyhnutelná, z kamenných prodejen se postupně budou stávat showroomy a testovací prostředí pro nové produkty. Kdo si toto uvědomí, bude mít náskok před konkurencí.

Digitalizaci služeb táhnou on-line rezervace, sociální média a cloud

Šest z deseti podnikatelů ve službách si dokáže něco konkrétního spojit s pojmem chytrá služba. Nejčastěji zmiňují ulehčení práce a komunikace. Mezi nejvyužívanější moderní technologie patří on-line rezervace, on-line objednávky, sociální média nebo cloudové služby. Téměř polovina subjektů má profil na sociálních sítích, které využívají na propagaci, akvizici a komunikaci. Pouze pětina poptávek zatím přichází prostřednictvím internetu. Jako nejdůležitější cílovou skupinu za pět let vnímají podnikatelské subjekty ve službách firemní zákazníky, mladé lidi do 25 let a seniory.

Tři ze čtyř dotázaných obchodníků si dokážou něco spojit s pojmem chytrá prodejna.

Vyplatí se malým a středním podnikům digitalizovat výrobu?

Pouhých 10 % malých a středních podniků (MSP) má plně automatizovanou výrobní linku. Čtvrtina firem plánuje do pěti let robotizovat výrobu, ale největší brzdou pro jejich digitalizaci se stává nedostatečně kvalifikovaná pracovní síla. Do automatizace a robotizace zatím investuje jen 22 % malých a středních firem. Zástupci českých podniků mají vcelku dobrou představu o pojmu Průmysl 4.0. Od teorie až po praktické zavedení s hodnotnými výstupními daty však vede poměrně dlouhá cesta. V případě MSP je důležité, zda ve firmě existuje obchodní model a dokumentace procesů. Pokud ano, mohou být představy podnikatele velmi konkrétní.

Osm z deseti dotázaných podnikatelských subjektů v zemědělství využívá moderní technologie.

Zemědělci jsou v digitalizaci dále než průmysl

Osm z deseti dotázaných podnikatelských subjektů v zemědělství si dokáže pojem digitální zemědělství spojit s konkrétní činností. Stejné množství respondentů také využívá moderní technologie. Ty nejčastěji nahrazují chybějící lidskou pracovní sílu nebo těžkou fyzickou práci. Nejčastěji jde o využití GPS, chytré stroje jako například digitální dojení, měření ploch přes satelit, monitoring a sběr nejrůznějších dat, meteostanice, záznamy osevního postupu, chytré senzory (internet věcí a zvířat, on-line měření), samořiditelné traktory, drony a roboty apod.

Firma 4.0: realita, nebo sen?

Osmdesát procent podnikatelských subjektů má o pojmu digitální firma alespoň nějakou představu, nejčastěji si pod ním vybaví něco spojeného s výpočetní technikou a digitalizací dokumentů. Oblast IT je dlouhodobě doménou mužů, o čemž svědčí i výsledek, že u 81 % malých a středních podniků nepracuje mezi IT zaměstnanci ani jedna žena. Podle OECD je tak Česká republika na předposledním místě v tomto ukazateli, poslední je Maďarsko.

Závěrem

Jak je vidět, digitalizace hýbe světem, a proto ani AMSP ČR nestojí stranou a bude se tomuto tématu věnovat i v příštím roce v rámci aktivit Roku malého podnikání 2020. Děkujeme všem komerčním partnerům, kteří u projektu RDP 2019 stáli a pomohli nám uspořádat stovku akcí pro podnikatele a firmy.

Text: Eva Svobodová

Foto: Shutterstock

Celý článek najdete v tištěné verzi časopisu TRADE NEWS 6 2019 na str. 7-8.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.