První letošní číslo TRADE NEWS vyjde 28. 2.

Publikováno

Úvodník vicepremiéra Karla Havlíčka můžete číst už nyní

Makroekonomické ukazatele České republiky nás posouvají mezi nejstabilnější země Evropy. Mezinárodní ratingová agentura Moody's zlepšila hodnocení úvěrové spolehlivosti Česka o jeden stupeň na úroveň Aa3 a poukázala na zlepšující se rozpočtové ukazatele a na vládní reformy podporující ekonomiku. Podle Světového ekonomického fóra je v kritériu makroekonomická stabilita ČR hodnocena na nejvyšší možné úrovni 100 %. Za zmínku stojí i výsledek pravidelné studie Allianz Euro Monitor, kde z hlediska stability a celkového stavu ekonomiky obsadilo Česko v rámci evropské osmadvacítky čtvrtou příčku.

Zcela zásadní je přitom podíl našeho vládního dluhu k HDP, který se snížil až k magické hranici 30 %. To je z průmyslově orientovaných zemí nejlepší výsledek, odpovídající například polovině zadluženosti Německa. Při nedávném rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung se mě redaktor zeptal, proč držíme tak nízkou hladinu dluhu a jestli by nedávalo smysl pustit více žilou veřejným investicím. Zní to logicky, ale nízká zadluženost je pro nás největší ochranou před jakýmkoliv případným ekonomickým výkyvem. Zjednodušeně řečeno, pokud by přišla krize, máme jedinečný nástroj pro její utlumení. Bez větších problémů zahájíme masivní investiční aktivitu ve veřejném sektoru, což nám pomůže nejen v udržení hrubého domácího produktu, ale průmyslové a stavební firmy získají v době poklesu trhů důležité zakázky, čímž se podpoří i pracovní trh a služby. Stát se tak na nezbytně nutnou dobu stane stabilizátorem celé ekonomiky. A důležitou zprávou je, že nízká míra zadluženosti vytváří pro tyto kroky dostatek prostoru. Zjednodušeně řečeno, bude z čeho brát.

Základním předpokladem ovšem bude mít připravené investiční projekty. Proto předkládáme Národní investiční plán, zásobník 20 tisíc příležitostí. Proto nutíme všechny rezorty, kraje či obce k investiční připravenosti. Proto mobilizujeme v přípravě rekodifikace stavebního práva a novele liniového zákona, který je základem pro dopravní a energetickou infrastrukturu.

Proto přesvědčujeme veřejnost, že je nezbytné mít připravené nejen blízké investice, ale rovněž vizionářské projekty, které mají přesah horizontu několika desítek let. Předkládáme projekt pátého bloku Dukovan, zvažujeme další bloky v Temelíně, zpracováváme studii proveditelnosti vodního a energetického díla po těžbě v severních Čechách, připravujeme investice do modernizace čtyř železničních koridorů, plánujeme rekordní počty kilometrů dálnic, silnic a obchvatů, projektujeme vysokorychlostní železniční tratě, modernizujeme sedmdesát drážních budov ročně a pouštíme rekordní investice do přenosových soustav. Něco z toho je ve fázi realizace, něco v přípravě, něco je zatím jen ve výhledu. Něco se třeba nakonec nepostaví. Přesto je nezbytné mít investiční akce připravené. To nejhorší, co by se totiž mohlo stát, je situace, že bychom měli zdroje, ekonomický prostor, chuť investovat, ale nikoliv připravené projekty.

Karel Havlíček, místopředseda vlády pro hospodářství a ministr průmyslu, obchodu a dopravy

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.