Podporujme české potraviny a výrobky!

Publikováno

Využívání regionálních potravin a surovin se musí stát celospolečenským tématem. Prestiží nebude konzumovat a vyrábět potraviny z cizích destinací, ale využívat lokálních zdrojů. To je hlavní poslání velké kampaně Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, která za podpory Ministerstva zemědělství a rozhodujících profesních spolků motivuje k nákupu výrobků lokálních producentů.

Do kampaně „…a teď česky“ zapojuje asociace postupně všechny důležité domácí producenty, obchodníky a jejich profesní zástupce, kteří využívají domácích surovin nebo lokálních bioproduktů jako hlavního zdroje pro výrobu, obchod nebo přípravu potravin a pokrmů nebo kteří jsou jejich pěstiteli. Provozovny producentů a obchodníků budou označeny a zahájí se celoplošná kampaň na jejich podporu.

Po dílnách i pozemky

Cílovým segmentem budou rovněž školy, žáci a jejich rodiče. Společně s povinnými dílnami na základní škole, což je jeden z hlavních cílů Roku řemesel, se rozjíždějí i jednání o kombinaci tohoto předmětu s tzv. pozemky. Podle nedávného průzkumu AMSP ČR totiž začíná růst zájem školáků o zemědělské, potravinářské a pěstitelské obory, což by mohla být předzvěst změn. Podíl nových žáků oboru pekař totiž za posledních deset klesl o 44 %, v oboru řezník-uzenář dokonce o 60 %. V oboru sladovník-pivovarník je situace dokonce již taková, že v roce 2015 nenastoupil do tohoto oboru ani jeden žák, zatímco v roce 2005 to bylo alespoň ještě 14 dětí.

S demografickým poklesem tak koresponduje jedině obor cukrář, který za posledních deset let vykazuje úbytek 27 %, což ale v poměrně velkém oboru činí pokles o 362 žáků, kteří dnes na trhu práce chybí.

Rok 2017 bude Rokem venkova

Společná kampaň bude pokračovat v roce 2017 Rokem venkova, který AMSP ČR společně s Ministerstvem zemědělství připravuje jako hlavní celospolečenskou aktivitu příštího roku a jehož cílem bude masivní podpora podnikání v obcích a na venkově a zahájení diskuze nad hlavními předpoklady udržení ruchu na venkově.

Ministr zemědělství Marian Jurečka k tomu uvádí: „Začíná se ukazovat, že nejen cena, ale i kvalita a příběh konkrétní potraviny, tedy kde a kým byla vyrobena a z jakých surovin, ovlivňuje rozhodování zákazníka, zda si výrobek koupí. Chtěl bych, aby se stalo věcí prestiže, že lidé budou nakupovat více potravin českého původu. Každý z nás se již jistě přesvědčil, že čerstvější regionální potraviny mají zpravidla lepší chuť i cennější nutriční vlastnosti. Dalším důvodem, proč dát přednost regionálním potravinám, je podpora zaměstnanosti v regionech.“

Zdroj: AMSP ČR

Celý článek najdete v tištěné verzi TRADE NEWS 3/2016 na str. 11.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.