Láska k řemeslu, služba zákazníkům a odvaha hledat nová řešeníUž třicet let

Text Jana Jenšíková Foto Marek Jenšík a archiv společnosti JÍŠA Publikováno

Na letošním mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET byla na brněnském výstavišti k vidění i na první pohled zcela obyčejná Škoda Kodiaq. Až když jste otevřeli její dveře, všimli jste si, že na rozdíl od dveří sériového vozu mají vyšší hmotnost. A tak bylo jasné, že na přehlídku toho nejlepšího v oboru tento exponát právem patří, neboť se jedná o velmi diskrétně balisticky chráněný automobil. „Právě o to nám šlo, aby si nikdo hned nevšiml, že se kolem něj pohybuje vozidlo s balistickou ochranou,“ potvrzuje Josef Jíša, majitel rodinné společnosti JÍŠA, která se na vývoji automobilu podílela společně s izraelským partnerem Plasan Re’em.

Read in English

Jak se rodí rodinné podnikání

Od svého dědečka Josefa Jíši, který byl truhlářem, dostal majitel dnešní prosperující firmy nejen své jméno, ale hlavně lásku k řemeslu. Právě dědečkovo krédo „Dělej svoje řemeslo co nejlépe, dělej lidem, co jim na očích uvidíš, ostatní přijde samo…“ ho provází celý život.

V roce 1991 začal v garáži panelového domu opravovat osobní vozy. Postupem času přibývalo zakázek i spolupracovníků, a tak se firma brzy přestěhovala do svého současného sídla v Praze 9 na Kolčavce a pustila se do rozsáhlé rekonstrukce restituovaného objektu. Od prvopočátku šlo o rodinný podnik manželů Jíšových, manželka Irena je hlavní účetní firmy, a postupem času se přidali i oba synové, Josef a Adam. „Největším bohatstvím naší firmy jsou spolupracovníci. Někteří jsou u nás již desítky let, prakticky od vyučení,“ dodává Josef Jíša.

Od oprav k inovacím

Firma provozuje autoservis pod záštitou Bosch Car Service, autoklempírnu a autolakovnu. Ovšem třešničkou na dortu jsou zakázkové přestavby osobních a nákladních vozidel pro speciální účely podle potřeb zákazníků, a to do maximální celkové hmotnosti dvanácti tun. „Nic většího se k nám momentálně nevejde. To se ale změní, až se přesuneme do nového sídla firmy, které právě budujeme ve Kbelích,“ usmívá se Josef Jíša. Důležitou součástí firemních aktivit je také sesterská společnost JÍŠA rent – car. Ta nabízí dlouhodobé pronájmy vozů, jichž provozuje přes jeden tisíc, což přináší významné synergie.

„Přestavby vozidel nás přivedly k myšlence vytvořit balisticky chráněný osobní vůz. Naším významným zákazníkem jsou totiž ozbrojené složky státu. Nechtěli jsme pouze pasivně přihlížet zhoršující se bezpečnostní situaci v Evropě. Chceme těm, kteří nasazují vlastní zdraví a životy za bezpečí nás všech, poskytnout vyšší stupeň ochrany. Aby například policisté zasahující proti ozbrojeným pachatelům nejeli v běžných vozech, jak se říká, jako nazí v trní,“ vysvětluje syn Josef Jíša.


Mobilní dvoupohledový zavazadlový rentgen dodávala společnost JÍŠA společně s firmou PCS Generálnímu ředitelství cel. Žádný jiný takový na světě nenajdete.

 

 

 

 

 


Spolupráce s izraelským partnerem

Od rozhodnutí postavit diskrétně balisticky chráněné vozidlo vedla cesta přes izraelské přátele k renomované izraelské firmě Plasan Re’em, jež je dlouholetým výrobcem civilních balisticky chráněných vozů. Její ředitel a šéfkonstruktér Kobi Ben Ari je autorem technologie výměnných balistických panelů, kterou vyvinul pro vojenské aplikace při svém dřívějším působení v mateřské společnosti Plasan Sasa. Své zkušenosti nyní aplikuje na vozidla se skrytou balistickou ochranou.

Doménou firmy Plasan Re’em jsou lehká a nákladově efektivní řešení ochranných systémů založených na oceli, ocelových a keramických kompozitech. Firma užívá 3D design, který umožňuje testování překryvů a tvaru balistické ochrany, díky čemuž je dosaženo optimální ochrany navrhované na požadované stupně ohrožení, váhu a náklady. Jako expert na zpracování balistické oceli používá Plasan Re’em i pokročilou ultra high hardness ocel. Devízou firmy je, že veškeré práce provádí sama, a všechny komponenty a materiály mají známý původ a jsou analyzovány pro zaručení kvality. Vozidla jsou zodolňována tak, aby bezpečně chránila posádku při plnění náročných úkolů. Za pomoci vlastní zkušebny firma Plasan Re’em vyvinula řadu materiálových a geometrických řešení proti ohrožení kinetickou energií ze střelby či výbuchu.

„Jako nejvhodnější vozidlo do českého a potažmo evropského prostředí jsme zvolili Škodu Kodiaq. Koncept vozu typu SUV umožňuje přejetí lehkých překážek na silnici i jízdu po nezpevněných cestách. Hlavní výhodou je však to, že ho na cestách potkáte často jak mezi civilními, tak i policejními vozy. Balisticky chráněný Kodiaq tak nijak nevystupuje z řady, což byla od začátku nosná myšlenka,“ dozvídáme se od Josefa Jíši.

Zodolněné vozidlo je tedy postaveno na bázi komerčního, čemuž odpovídá i způsob jeho ovládání a údržba. Pro dosažení jízdních vlastností minimálně na úrovni standardního vozu bylo nutné vyvinout zesílené odpružení podvozku. To se za pomoci specializované společnosti, která se zaměřuje na tento problém u závodních vozidel v České republice, podařilo nejen vyvinout, ale také doladit a schválit. Tato úprava kompenzuje zvýšené zatížení vozu a přitom mu poskytuje i mimořádné jízdní vlastnosti, jež jsou klíčovým prvkem pro jeho nasazení v práci bezpečnostních sborů.

„Troufám si říct, že jsme na trh uvedli vozidlo, v němž se spojují výborné jízdní vlastnosti s balistickou ochranou na úrovni, která odpovídá rizikům vyskytujícím se na ulicích evropských měst. Kromě prodeje jsme připraveni zodolněné kodiaqy zájemcům z bezpečnostní komunity také pronajmout prostřednictvím naší autopůjčovny, záleží na jejich aktuálních potřebách a možnostech. Byl bych samozřejmě nejraději, kdyby vůbec nebylo potřeba o takovýchto prostředcích bezpečnosti uvažovat, nelze však zavírat oči před realitou,“ uzavírá Josef Jíša.

Text: Jana Jenšíková

Foto: Marek Jenšík a archiv společnosti JÍŠA

Štítky Rodinná firma, automotive, obranný průmysl, řemeslo

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.