Všechno začalo v malé dílně takřka „na koleně“ a bez kapitálu zkraje devadesátých let. Retap jako rodinná firma podnikal nejprve v kovovýrobě, po zhruba deseti letech začal vyrábět vlastní kachle a kachlová kamna a před sedmi lety pustil vedle toho na tuzemský i zahraniční trh také své unikátní nanočističky vzduchu. Loni zvítězil v soutěži Rodinná firma roku v kategorii Malá firma.
Spojení tradičních a moderních technologií
Jméno v oboru si společnost udělala nejen kamnářskou klasikou, ale také jako jediný český výrobce akumulačních kachlových kamen a kachlových přímotopů. Hlavní částí jeho výrobního portfolia je přes dvacet let vlastní výroba keramických kachlů a krbových vložek a kachlových kamen. Kachlová kamna na zakázku dodává Retap nejen soukromé klientele, ale i veřejným institucím. Jeho elektrická kachlová akumulační kamna zkrášlují interiéry státního hradu a zámku Český Krumlov nebo prostory Hrzánského paláce v Praze.
„Abychom vyhověli vysokým standardům kvality, investovali jsme do nových výrobních technologií, jako je například svářecí robotizované pracoviště, ohraňovací lis a vypalovací plazmové zařízení,“ říká zakladatel Retapu Miloš Heršálek.
Elektrická kachlová přímotopná kamna s akumulací v Hrzánském paláci v Praze na Hradčanech
Dělejte to, co nedokáže každý
Když v roce 1959 teoretický fyzik Richard Phillips Feynman nastínil možnosti využití nanotechnologií, působila jeho vize trochu jako sci-fi. Koncem 20. století se myšlenka začala promítat do praxe a stávala se pravděpodobnější. Nový, progresivní obor zaujal Miloše Heršálka natolik, že se rozhodl rozšířit výrobní program o čističky vzduchu na bázi nanotechnologií. Na vývoji společnost spolupracovala s Technickou univerzitou Liberec, Ústavem fyzikální chemie J. Heyrovského a VŠCHT Praha. Po ukončení projektu, financovaného Technologickou agenturou ČR, zahájil Retap jako vlastník patentu a certifikátu výrobu nanočističek vzduchu pomocí tzv. nanofotokatalýzy.
„Pomocí fotokatalyzátoru se vzduch vyčistí jen působením světla na fotoaktivní filtr, který nevyžaduje údržbu a čištění. Naše technologie nemá zatím konkurenci ani v zahraničí. Ostatní výrobci totiž využívají drahé pevné HEPA filtry, které dokáží zachytit viry, bakterie a plísně pouze do 0,2 mikrometru. Na škodlivé mikroorganismy velikosti nano nestačí,“ upozorňuje Miloš Heršálek.
Další projekt z programu TA ČR se týkal vývoje rekuperační jednotky s nanofotokatalytickou čističkou. Po dvou letech byl úspěšně ukončen v prosinci loňského roku, jeho součástí je užitný vzor a český patent. V současné době Retap podal na Ministerstvo průmyslu a obchodu přihlášku do výběrového řízení na dotaci na vlastní výzkumný a vývojový projekt rekuperační jednotky s nanočistěním a geozemním využíváním tepla.
Vývoj a veškerá výroba probíhala v tuzemských provozech Retapu v Kněžmostě u Mnichova Hradiště a nyní je umístěna v Hajništi u Nového Města pod Smrkem. Elektrické komponenty pocházejí z dovozu a oxid titaničitý z Japonska. Produkty byly úspěšně otestovány v nezávislých certifikovaných laboratořích, zdravotních ústavech, na katedře nanotechnologie Technické univerzity v Liberci, v Certech Seneffe v Bruselu a podobně.
Ve spolupráci s Ústavem anorganické chemie AV ČR a Státním zdravotním ústavem podala firma přihlášku do programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje Epsilon Technologické agentury ČR na novou technologii nazvanou antropogenní rekuperace. Široké pole působnosti pro využití nanofotokatalytického filtru se otevírá ve zdravotnictví nebo dopravě.
„Naše nanočističky se jako jediné na českém trhu osvědčily při likvidaci virů, včetně koronaviru, bakterií, plísní, alergenů, karcinogenních VOC a dalších patogenů. Od jiných výrobků svého druhu se odlišují tím, že nečistoty nezachycují pomocí filtrů, ale rovnou je rozkládají,“ zdůrazňuje přednosti unikátní technologie Retapu jeho zakladatel
Bez osobních kontaktů se expanduje těžko
Za největší problémy exportu české firmy považují směnné kurzy, rostoucí náklady na dopravu, nedostatečné výrobní kapacity a složitosti v předpisech vývozních destinací. „Sice máme inovativní, designově atraktivní produkty, které splňují nejvyšší zdravotní nároky, s nimiž jsme uspěli na domácím trhu, ale nás jako malou firmu o patnácti pracovnících nejvíc trápí omezené možnosti, jak dynamičtěji pronikat na zahraniční trhy. Jednotlivé kusy jsme dodali do Polska, Chorvatska a Německa a podařilo se nám navázat kontakty v USA, kam jsme jako vzorky prodali deset nanočističek. Pro masivnější expanzi nám však chybí síť osobních kontaktů, na jejíž budování nemáme dostatečnou personální kapacitu,“ upozorňuje na slabé místo české firmy se zajímavým exportním potenciálem její majitel.
Text: Věra Vortelová
Foto: archiv společnosti Retap