Ludvík Machala: Vždy nás zajímá potenciálA Srbsko ho má

Text Martina Hošková Foto archiv společnosti ProSpánek Publikováno
thumbnail Srbsko

„Obchodní modely se musí přizpůsobovat vývoji trhu,“ je přesvědčen Ludvík Machala, zakladatel a generální ředitel společnosti ProSpánek. Proto se ve chvíli, kdy zlatá éra přímého prodeje prostřednictvím call center pomalu končila, rozhodl pro ambiciózní plán výstavby retailového řetězce s komplexním řešením zdravého spaní. Nejdříve v Čechách a na Slovensku, později v Polsku a Maďarsku a jako poslední přibylo do skupiny v roce 2022 i Srbsko. „Srbsko bylo naší logickou volbou při hledání další expanze na východ. Je to země s velmi rychle se vyvíjející ekonomikou otevřená celému světu. A nás vždycky zajímá potenciál.“

Read in English

Když je žák připraven, učitel se najde

Počátky společnosti ProSpánek sahají do devadesátých let, kdy se tehdejší Československo otevřelo západnímu zboží a know-how. Již tehdy navázal Ludvík Machala kontakt se společností PerDormire, druhým největším výrobcem matrací v Itálii, a začal její produkty odebírat. V roce 2000 zahájila jeho firma vlastní přímý prodej.

Oslovila je i společnost Tempur, nynější největší výrobce luxusních matrací na světě. Matrace této značky simulují stav beztíže a produktově jsou na špičce v tomto odvětví. „Firma Tempur je jedním z mých životních učitelů a díky spolupráci s ní jsme se začali učit, jak dělat mezinárodní byznys. Postupně jsme se stali významným hráčem prodeje matrací, polštářů a lůžkovin ve východní Evropě.“

Nejcennější jsou dobře zapracovaní lidé

Na konci roku 2013 nazrál čas ke změně a Ludvík Machala přemýšlel, že by svůj byznys přímého prodeje maximálně zredukoval a snížil počet zaměstnanců z 320 osob v několika evropských zemích na pouhých patnáct. „Když jsem ale provázel jednoho našeho partnera firmou a viděl jsem tam desítky kolegů, uvědomil jsem si, co je na každé společnosti nejcennější. Jsou to dobře zapracovaní lidé. A začal jsem přemýšlet, jak to udělat jinak.“

V roce 2014 tedy vznikla společnost ProSpánek a postupně začala otevírat první vlastní obchody v České republice a na Slovensku. Současně redukovala podle původního plánu divizi přímého prodeje. „Splnil se mi jeden z mých snů – přestal jsem chodit za lidmi a díky prvním obchodům lidé začali chodit za mnou.“ ProSpánek začal budovat obchodní retailový řetězec s komplexním řešením zdravého spaní a tato zásadní proměna se podařila, aniž musel být propuštěn jediný zaměstnanec.

Úspěšnou expanzi zarazila v roce 2020 pandemie covidu-19, která na dlouhou dobu znemožnila prodeje v kamenné síti. ProSpánek přišel bezmála o 60 % svých příjmů, nicméně díky funkčnímu krizovému řízení společnosti nejen přežil, ale poučil se, začal rozvíjet e-commerce a soustavně zefektivňovat procesy.

Srbsko je lákavé

Před dvěma lety vstoupila společnost ProSpánek do Srbska. Zkušenosti s tamějším trhem má ovšem už od roku 2016, kdy se stala jedním z jejích dodavatelů firma Mlily. „Srbsko bylo naší logickou volbou při hledání další expanze na východ. Je to velice příjemná země s příjemnými lidmi. Jedním z důvodů, proč mě tak láká, je prozatím minimální konkurence a zároveň rychle se vyvíjející ekonomika otevřená celému světu. Zájem o naše produkty zde roste, staví se nové moderní retailové parky, kde otevíráme naše prodejny,“ říká Ludvík Machala.

„Opravdu hrdý jsem na naše manažery v Srbsku, tvoří skvělý tým, jsou pracovití a neodmítají žádnou práci. Je tu také mnoho kvalitních výrobců našeho sortimentu a se spoustou z nich spolupracujeme. Jejich výhodou jsou levné vstupy energií a levná pracovní síla. Rád bych ocenil i podporu našeho velvyslanectví, které nám dokáže v případě potřeby podat pomocnou ruku. Komplikace nám způsobuje fakt, že Srbsko dosud není členem Evropské unie, což by si podle mého názoru už dávno zasloužilo. Například doprava se nám kvůli tomu prodražuje a termíny dodání prodlužují, neboť zboží se musí proclívat.“

Interiér jedné z bělehradských prodejen

Projít transformací je nutné

Ve chvíli, kdy počet obchodů firmy ProSpánek začal přesahovat stovku a aktivity rozvíjela na pěti různých trzích, začalo být zřejmé, že stávající struktura společnosti už nevyhovuje a není možné pouze kopírovat úspěšný obchodní model z Česka do jiných států. Byla tedy odstartována transformace společnosti ze střední na velkou.

„Poučil jsem se opět ze zkušeností druhých a rozhodl se firmu stabilizovat a projít komplexním transformačním procesem. Na tom dnes pracujeme s celým týmem, kde v rámci nové organizační struktury jsou jednotlivé pozice zastávány skvělými profesionály na svém místě. Ve Svitavách rozšiřujeme firemní prostory. Budeme mít přes dvacet tisíc metrů čtverečních nových skladových prostor, šest tisíc nových kancelářských prostor. Máme firmu připravenou na poměrně velkou a rychlou expanzi,“ konstatuje její zakladatel. 

Text: Martina Hošková

Foto: archiv společnosti ProSpánek

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2024 na straně 47-48.

Štítky Srbsko, Transformace firem

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.