Jan Semrád: Vesmírné technologie v českém zemědělství nejsou sci-fi

Text Věra Vortelová Foto Archiv společnosti Varistar Publikováno

„Investice do technologií nemají zákazníka finančně vyčerpat, ale dovést k prosperitě. Proto vymýšlíme smysluplná řešení společně s našimi klienty. Jsme ruce a agronom je mozek,“ vysvětluje Jan Semrád, jednatel rodinné technologické společnosti VARISTAR. Zabývá se zemědělstvím třetího tisíciletí.

Systém variabilních aplikací Varistar je unikátní komplexností, jedinečnou úzkou vazbou se zákazníky, prokázanou provozní úsporou a pětadevadesátiprocentní kompatibilitou se zemědělskou technikou prakticky bez dalších investic. Naším cílem je sfúzovat obrovské množství dat, zpracovaných za pomoci umělé inteligence, s know-how zákazníka do platformy, díky níž se může co nejoptimálněji rozhodovat.“ Ne náhodou je tedy společnost VARISTAR nositelem prestižních ocenění, například v rámci programu Deloitte Technology Fast 50 CE 2020.

Zemědělství je tvrdý chleba

Zemědělství patří svou komplexností k nejsložitějším hospodářským odvětvím a zemědělci k nejkonzervativnější a nejopatrnější komunitě. Jana Semráda, manažera, zkušeného odborníka v oblasti IT a budování startupů, ani tyto skutečnosti neodradily. Po letech práce v IT, s minimálním povědomím o podnikání v zemědělství a vydělaným vstupním kapitálem se s manželkou rozhodl využít svého know-how a zkušeností ve vlastním byznysu. Mezi obory je zaujalo precizní zemědělství jakožto obor s mimořádným technologickým i tržním potenciálem. Na základě osobních kontaktů se zemědělskými podniky a zpětné vazby začali vyvíjet systém variabilních aplikací Varistar, který klientům pomáhá optimalizovat rostlinnou výrobu.

„Agrární sektor v posledních letech zápasí s řadou problémů v oblasti environmentální regulace, s nedostatkem pracovníků, rostoucími nájmy a daněmi a zejména potom klesajícím ziskem. Při návštěvách zemědělských podniků jsme si důkladně zmapovali potřeby potenciální klientely a nabídli jí outsourcing pokročilých technologií, šitých každému zákazníkovi na míru. Základem našeho řešení je sběr a zpracování satelitních dat a přidanou hodnotou spektrum dalších informací, například o bonitě půdy, pohybu vody v reliéfu krajiny, údaje z půdních rozborů, data z historických osevních plánů a podobně, které uvádíme do souvislostí. Výstupy v podobě takzvaných map relativního výnosového potenciálu (RVP) pak slouží jako podklad pro naše variabilní aplikace, jež účinně pomáhají klientům při jejich rozhodování.“

„Firmu jsme stavěli od nuly – kromě krátkého období na začátku – jen sami dva. Když jsme přijali prvního pracovníka, strašně jsme slavili. Období, kdy všichni dělali všechno, co bylo právě potřeba, bylo náročné, ale taky jsme se spoustu věcí naučili,“ říkají manželé Martina a Jan Semrádovi

Více dat, větší přesnost a podrobnost

„V začátcích jsme využívali zejména snímky z volně dostupných zdrojů, jako je Landsat a Sentinel-2, nicméně ty se v průběhu času ukázaly pro naše účely jako nedostačující. Jsou sice zdarma, ale nezaručí nám potřebnou kvalitu podkladů. Posledních šest let používáme snímky z komerční satelitní konstelace PlanetScope se snímkováním každý den a zaručující vysoké rozlišení. Tyto snímky nejsou levné, ale když zákazníkům přinesou vyšší zisk na hektar, tak se určitě vyplatí. Do projektu jsme investovali částku ve výši sto milionů korun, disponujeme více než pěti sty poloprovozními pokusy v různých plodinách, každoročně zakládáme další, abychom získali aktuální data o přínosech systému Varistar, a v neposlední řadě do něj vkládáme prakticky nevyčíslitelnou veličinu – neomezený čas.“

Výsledným produktem celého vývojového a realizačního procesu je pak komplexní balíček Varistar, který zahrnuje nejen precizně zpracované mapy RVP pro variabilní hnojení, setí a aplikaci ochranných přípravků, ale také instalační služby, distanční, případně osobní servis, bezplatnou vzdálenou technickou podporu a v neposlední řadě zaškolení, konzultace a poradenství. Kromě toho společnost zájemcům nabízí zdarma také vlastní hardware, jako jsou vyspělé terminály Varistar One a Varistar Direct.

Primární invence přichází od klientů

„V Evropě je agronomie a agrotechnika obecně na velmi dobré úrovni, ale zaostáváme v digitalizaci. A není to jen o neochotě učit se nové věci. Na rozdíl od průmyslových subjektů nedisponují menší zemědělské podniky IT specialisty. Tomu musí odpovídat i náš prodejní model. Dodavatelům produktů materiální povahy stačí vytvořit si webové stránky s nabídkou zboží a kontakty, zlokalizovat je pro cílové teritorium, vytvořit si doménu a mohou prodávat. Náš koncept je mnohem složitější. Než začneme napřímo prodávat, musíme na každém trhu vytvořit informační a konzultační infrastrukturu, která bude klienty podporovat. Vývoji každé funkcionality vždycky předchází zevrubná znalost potřeb zákazníka. Postupně jsme si vybudovali skvělý tým vývojářů a techniků, díky nimž jsme vyvinuli vlastní elektroniku, která umožní využívat naši službu i u starší zemědělské techniky. Není vždy nutné investovat do nových strojů.”

Záhy po vstupu firmy na trh jí rostla zákaznická báze zhruba o 250 procent ročně. Poslední dva roky se zemědělský sektor pere s řadou vnitřních strukturálních problémů a s dopady změn v dotační politice EU, což se dočasně promítá i do prodejní křivky společnosti. „Přicházíme za zemědělci s perspektivním řešením, které se již osvědčilo. Proč být odkázán na dotace, když naše technologie precizního zemědělství přináší na hektar dvaapůlkrát tolik?“

Expanze

Zárukou přežití ve smyslu podnikatelském i obecně lidském je neustálý vývoj. „Naše produkty jsou výsledkem dlouhodobého úsilí zapáleného týmu vynikajících odborníků a svými přednostmi přesvědčily stovky zákazníků. Naší ambicí je udržet si vůdčí pozici na českém a slovenském trhu a s Varistarem a dalšími připravovanými řešeními expandovat do zemí s podobnou zemědělskou strukturou,“ uzavírají manželé Semrádovi.

Text: Věra Vortelová

Foto: archiv společnosti Varistar

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2025 na straně 28-29.

Štítky IT

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.