Řeznické řemeslo má v Písku velmi pestrou a bohatou historii. Písečtí řezníci měli svůj cech a používali cechovní pečeť s letopočtem 1641. Není tedy divu, že zde byl už v 50. letech minulého století postaven jeden z prvních moderních závodů na zpracování masa v Česku. Vloni si akciová společnost Maso uzeniny Písek nadělila k 20. výročí své privatizace řadu inovací ve své obchodní a výrobní strategii.
„Změna původního názvu, kterou jsme po dvou desítkách let provedli, byla velmi odvážným krokem, ale ukázalo se, že je to správná cesta. Nový název Maso uzeniny Písek a naše nová, neobvyklá značka MÚÚÚ zákazníky zaujaly,“ konstatuje generální ředitel akciové společnosti Radim Pátek.
Chemickým látkám se snažíme vyhýbat
Značka MÚÚÚ v sobě nese filozofii firmy, která nepodlehla novodobým trendům a tlaku obchodních řetězců. „Děláme si to po svém,“ vysvětluje Radim Pátek. „Vsadili jsme na vysokou kvalitu, používáme přírodní dochucovadla, snažíme se vyhýbat chemickým látkám. Zákazník ví, že zaplatí víc, ale může si být jistý kvalitou. Prostě se snažíme náš slogan Posvícení každý den uvádět v život. V dnešní době lidé mnohem více pročítají obaly a zajímají se o složení potravin. Působíme ve zdravém jihočeském regionu a náš přístup je velmi pozitivně vnímán. Zákazníci oceňují i to, že hovězí dobytek a prasata získáváme výhradně od českých sedláků a z českých farem.“
Přestože segment masa a masných výrobků má v tržním prostředí klesající tendenci, počet těch, kteří kupují kvalitní masné produkty MÚÚÚ, stoupá. Obrat firmy v loňském roce překročil jednu miliardu, oproti předchozímu roku vzrostl o 20 procent a dále roste. Potvrzuje to, že skutečná kvalita, úcta k regionu a ochrana životního prostředí se vyplácí.
Určitá část produkce putuje do obchodních řetězců Billa, Globus a Penny, v nichž se podařilo najít platformu pro spolupráci a shodné postoje k zákazníkům. O zahraniční řetězce se však Písečtí neopírají. Velmi důležitými zákazníky jsou Novák Maso-uzeniny a český řetězec COOP, kde mimo jiné mají v síti prodejen TERNO úseky masa. Značka MÚÚÚ se uplatňuje zvláště na tzv. nezávislém trhu, rychle se rozrůstá také síť vlastních prodejen s názvem Řeznictví MÚÚÚ.
„V současné době máme čtrnáct prodejen a plánujeme jich vybudovat pětadvacet,“ doplňuje ředitel písecké společnosti. „Soustředíme se na větší města. Máme čtyři prodejny v Praze, další pak v Čáslavi a ostatní v jihočeském regionu. Vše je přehledně uvedeno na našich nově spuštěných stránkách www.muuupisek.cz.“
CNG přináší úspory i dobrý pocit
Kromě nové obchodní a marketingové strategie investuje firma nemalé prostředky do rozšiřování a zkvalitňování výroby i logistiky. Nyní se výroba rozšiřuje o nové chladicí tunely a udírny. „Pokud chceme uspět v náročném konkurenčním prostředí, je to nezbytné. V roce 2013 jsme investovali do vozového parku a technologií celkem přes 25 milionů korun. Letos to bude částka ještě vyšší. Chceme, aby celá firma šla zdravou cestou, proto jsme se také rozhodli, že přejdeme na využívání alternativního paliva pro naše automobily,“ pokračuje dále Radim Pátek.
Vstupní investice je při nákupu vozů na CNG vyšší než u vozidel na běžný pohon, ovšem návratnost je zcela jednoznačná. V roce 2013 zakoupila písecká firma celkem dvanáct vozidel s pohonem na CNG a letos má v plánu rozšířit vozový park o dalších deset. Vozidla se používají pro rozvoz čerstvého masa. Obměna však čeká také flotilu osobních aut.
Chceme, aby celá firma šla zdravou cestou, proto jsme se také rozhodli, že přejdeme na využívání alternativního paliva pro naše automobily.
„Už nyní, po krátké době devíti měsíců, vidíme reálné úspory. Z kalkulací, které máme, nám vychází až 30% úspora oproti naftovým vozidlům. Prozatím nevíme, jaké budou náklady na servis a případné opravy. To ukáže až praxe a delší doba provozu. Vozidla dáváme do rukou zkušeným řidičům a ti si jejich jízdní vlastnosti pochvalují. Jsem rád, že patříme k průkopníkům v používání alternativních paliv a můžeme mít dobrý pocit nejen z úspor, ale také z toho, že chráníme naše životní prostředí,“ konstatuje ředitel firmy a zároveň chválí spolupráci se společností E.ON, díky níž vyrostla přímo v areálu masokombinátu také vlastní plnicí stanice. „Vozidlům tak většinou plná nádrž postačí na celou trasu, jejíž délka bývá 300 až 500 kilometrů. Někdy však musejí tankovat palivo i mimo firmu v síti plnicích stanic, která by si určitě zasloužila rychlejší rozvoj,“ dodává s tím, že ekologické chování společnosti vnímají navíc velmi dobře i její zákazníci.
Potenciál je v lidech
„Je pro nás velmi důležité, aby také naši zaměstnanci věděli, co se ve firmě děje, kam směřujeme,“ otvírá Radim Pátek na závěr důležité téma. „Proto pro ně pořádáme různá setkání, na některá jsou zváni i rodinní příslušníci. Práce v masokombinátu je velmi náročná, a to hlavně fyzicky. Chceme, aby naši lidé věděli, že si jich velmi vážíme a že chceme, aby byli spokojeni. Neřídíme se heslem, že každý je nahraditelný. Máme zavedený například věrnostní systém, jehož prostřednictvím poskytujeme zaměstnancům zajímavé a motivační odměny za roky strávené prací pro naši firmu.“