Etiketa by měla být třešinkou na dortu

Text Jana Jenšíková Foto Archiv Manufaktury Publikováno

Profesionálně navržená a vyrobená etiketa může znásobit vaše zisky. Pokud se vám totiž jejím prostřednictvím podaří nastavit správnou komunikaci se spotřebitelem, máte vyhráno. Současné technologické možnosti vám přitom dávají mnohem více výrazových prostředků než jen kvalitní grafiku a papír.

Přístup bez kompromisů

Jaká je ta správná etiketa? „Na to není jednoznačná odpověď, pro každého jiná. Každopádně by měla být dokonale v souladu s firemní filozofií a samotným produktem. A hlavně, neměli bychom se při jejím zrodu nechat omezovat žádnými kompromisy,“ tvrdí Daniel Urban, jednatel společnosti Wistra CZ, která se výrobou etiket zabývá již mnoho let.

Investice do nového designu je totiž pro firmu často velmi náročná. Když už se však pro ni rozhodne, neměla by ze svých představ slevovat. „Často se setkáváme s tím, že si firma nechá za velké peníze vyrobit grafické návrhy etiket, a když potom přistoupí k jejich výrobě, ustupuje od nich, protože najednou narazí na technologické možnosti tuzemských tiskáren. Třeba ani netuší, že je tu reálná možnost etikety efektivně vyrobit v původně navrhované kvalitě v zahraničí.“

Nová etiketa je zlomem

„Etiketa je mnohdy jediný komunikační prostředek výrobce s cílovým zákazníkem. A tak k ní také musíme přistupovat a velmi pečlivě vybírat prostředky, jejichž prostřednictvím ho oslovíme. Když se to však podaří, může nás výsledek mile překvapit,“ usmívá se šéf Wistry. „Jako tomu bylo před časem například u společnosti Manufaktura. Trvalo několik let, než jsme je přesvědčili, aby změnili zavedený jednoduchý design a šli cestou technologicky náročných i výrobně mnohem dražších etiket. Jejich investice se jim však vyplatila,“ tvrdí Daniel Urban.

A jeho slova potvrzuje i vedoucí marketingu společnosti Manufaktura Ivana Janouchová: „Design našich výrobků, a to zvláště etiket, prošel během více než dvacetiletého působení firmy mnoha změnami. Za jednu z těch nejzásadnějších považuji právě nový, technologicky náročnější přístup k etiketám, který k nám přivedl mnoho nových zákazníků a zvýšil i zásadně naše obraty.“

Příběh Manufaktury

Krátce po svém vzniku v devadesátých letech minulého století sázel výrobce české přírodní kosmetiky na základní řadu kosmetických produktů a jednoduchý design. V určité fázi vývoje pak společnost Manufaktura přistoupila k vlastnímu konceptu domácích lázní, rozšířila sortiment a vybudovala prodejny s typickým designem. Její zákazníci stále více oceňovali kvalitu. A právě kvalita a úroveň obalu přispěly k tomu, že se z kosmetiky stal vyhledávaný dárek. Vznikla tak potřeba úpravy jednotlivých komponentů – obalů, lahviček, etiket i uzávěrů.

„Právě tehdy jsme začali spolupracovat s Wistrou. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že potřeba krásných a kvalitních etiket přináší řadu inspirací – a také zásadních rozhodnutí, a to i ekonomických. Jít cestou sice levné, byť vkusné jednoduché etikety, nebo zapracovat prvky do té doby typické pro kvalitní vína a destiláty? Naše sázka na náročnou etiketu se nakonec ukázala jako správná. Tato etiketa nám přinesla nové možnosti komunikace se zákazníkem. Zvolená technologie umožnila akcentovat důležité prvky, barvy, informace. Pokud mám být konkrétní, vymysleli jsme společně samolepicí etikety, na kterých je využita kombinace ofsetu, flexotisku a sítotisku s parciálním lakem, fólií aplikovanou za tepla (horká ražba), embossingu a reliéfního laku (tzv. Braillového laku). Náš zákazník tak oceňuje preciznost zpracování a vnímá výrobek nejen prostřednictvím vůně, barvy, výtvarného zpracování, ale třeba i hmatem,“ shrnuje Ivana Janouchová, a dokladuje tak skutečnost, že česká firma Manufaktura pracuje neustále na inovacích svých produktů a nebojí se experimentovat.

Až osm technologií v jednom

Česká společnost Wistra CZ je výhradním zástupcem mezinárodní tiskařské skupiny Collotype Labels pro Českou republiku a Slovensko. Tato skupina se vyznačuje úzkou specializací na etikety, především na ty s vyšším zpracováním, pro víno, alkohol, kosmetiku a olivové oleje a některé další druhy potravin. Tiskařinou se zabývá šest desetiletí a kromě toho, že vlastní nejmodernější technologie, dokáže z nich také dostat maximum. Kromě Evropy je Collotype Labels aktivní také v Severní Americe, Austrálii, Jižní Africe i Asii.

Wistra CZ je přímo navázána na evropskou centrálu tiskařské skupiny v italské Lucce, jejímž základem se stala rodinná firma GuidottiCentroStampa, založená v padesátých letech minulého století. „Na první pohled by se mohlo zdát, že vzdálenost může našim klientům komplikovat život, ale v praxi tomu tak není. Mají možnost být přítomni u rozjezdu výroby svých etiket a kontrolovat celý proces, samozřejmě s pomocí přítomného odborného pracovníka naší firmy. Do Luccy je přivezeme, a pokud je třeba zůstat několik dnů, o vše se postaráme. Klient odjíždí domů s hotovým finálem svého produktu, který si schválil. Cesta do Itálie navíc nezatíží jeho rozpočet. Na místo je dopravíme a ubytování zajišťuje tiskárna ve svých apartmánech, které jsou součástí výrobního komplexu,“ zdůrazňuje Daniel Urban úroveň klientského servisu.

A shrnuje další výhody sounáležitosti s velkou tiskařskou skupinou: „Využíváme mezinárodní know-how, materiály, které byly vyvinuty speciálně pro ně, výhody centralizovaného nákupu materiálu, čímž dosáhneme nižších cen vstupů. Nejpodstatnější výhoda je však v technologiích. Žádná tiskárna v Česku by si nemohla dovolit je v takovém objemu pořídit, protože by se jí investice nevrátila a pouze český či slovenský trh by ji neuživil. Konkrétně se jedná například o stroje, na nichž se vyrábí etikety určené pro lepení za mokra. Zde můžeme on-line kombinovat až osm UV ofsetových barev a dvě UV barvy flexo. Dokonce lze kombinovat UV ofset s klasickým ofsetem.“

Podle jednatele Wistry umí Italové navíc zkombinovat s tiskem i horkou a studenou ražbu, embossing, parciální lakování a další speciální efekty, záleží pouze na kreativitě a fantazii designéra. „Zatím neexistovalo zadání, s nímž bychom si neporadili,“ tvrdí. „A máme velmi náročné klienty, kteří vyžadují stoprocentní kvalitu. Kromě již zmíněné Manufaktury k nim například patří Stock Plzeň, Becherovka, Zámecké vinařství Bzenec, Sonberk, St. Nicolaus nebo Plzeňský Prazdroj.“

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2013 na straně 60—61.

Štítky Potravinářství

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.