To, že se Sindat jako ryze česká, středně velká firma ve zdraví dožil téměř čtvrtstoletí, je především důsledkem nekompromisní inovační politiky. Nemám nyní na mysli nějakou mimořádnou genialitu našich nápadů, často se jednalo o intuitivní a náhodné změny, ale především důslednost v jejich prosazování a schopnost dotahovat myšlenky do konce.
V celé historii Sindatu byly strategické cíle motorem všech změn. Mám na mysli změny ve finančních účastech, změny produktové, organizační, manažerské a vlastnické. Minulost nebyla nekonečným vlastnickým poutem, osobní vztahy ve firmě byly podřízené vizi a víře v nové produkty, úspěchy jsme brali s rezervou, v krizích jsme se nehroutili. Radami bývalých zaměstnanců, bankéřů a spekulantů jsme se nikdy nenechali příliš ovlivnit (pokud ano, téměř vždy to dopadlo špatně). Nebáli jsme se říznout do živého, ale dávali jsme trvale šance mladým, i když při tom nasekali mnoho chyb. Díky tomu se ve skupině rekrutuje už třetí generace manažerů ze zaměstnanců.
1. etapa: Sindat poradenský
Slušná přidaná hodnota a nízké riziko
Každý, kdo začal v devadesátých letech podnikat a nebyl úplný nešika, byl vcelku úspěšný. Nikoliv proto, že by se v něm skrýval novodobý Baťa, ale z prostého faktu, že na trhu byla díra prakticky ve všem. Profesionální služby v oblasti B2B zde sice neexistovaly, přesto k tomu byly dobré předpoklady. I v předrevoluční době u nás vyrostlo nemálo kvalitních chemických, textilních nebo stavebních inženýrů.
Na těchto profesích se postupně vytvořila ucelená skupina přibližně deseti firem vlastněná Sindatem. Postupem doby přibyly služby finanční, znalecké a realitní. Klíč k úspěchu pochopitelně nepředstavovaly pouze znalosti, ale i kontakty, jejichž základem byla průmyslová sféra.
Produktem tohoto desetiletí pak byly služby a obchod, přidaná hodnota se realizovala poměrně slušná, riziko bylo nízké, nicméně bariéry vstupu na trh prakticky nulové. To se nakonec ukázalo jako největší riziko skupiny. Nástup silných poradenských a bankovních hráčů předznamenal, že poradenské hrátky jsou u konce. Část portfolia účastí se prodala, část se zlikvidovala a za utržené prostředky byla zahájena etapa průmyslových akvizic.
2. etapa: Sindat výrobní
Během osmi let jsme dobyli téměř stovku světových trhů
Průmyslové znalosti se z oblasti poradenství překlopily do reálného světa továrních komínů a hmatatelné výroby. Zbavili jsme se neúnavných poradců, učitelů a těch, kteří nepochopili, že uživit se hezkým slovem již dále nepůjde. Začala se připravovat první generační změna, nejdříve na bázi manažerské, později i vlastnické. To se ukázalo pro další existenci skupiny jako rozhodující. S novými lidmi a na tehdejší dobu s jedním z nejkvalitnějších manažerských týmů na tuzemském dvorku jsme dokončili průmyslové akvizice a zahájili kobercový nálet na desítky světových teritorií.
Během osmi let jsme s flotilou asi patnácti středně velkých, převážně výrobních firem dobyli téměř stovku světových trhů, přičemž základem byznysu se stal marketing a procesní obchod. Popravdě řečeno, měli jsme víc štěstí než rozumu. Trh nám šel naproti víc, než jsme si připouštěli. Na přelomu tisíciletí se začaly rozvíjet emerging markets a desítky světových trhů byly nadržené podobně jako náš trh v devadesátých letech. Smáli jsme se až do světové krize. Ta nám během několika měsíců jasně vysvětlila, že střední průmysl, neuděláme-li strategické změny, nebude mít na růžích ustláno. Banky daly jasně najevo, že nehodlají držet deštník nad svými partnery, ani když mrholí, natož když leje jako z konve. Pochopili jsme, že produkt v podobě fyzického výrobku musíme vyměnit. Přidaná hodnota klesala, třetí trhy začaly produkovat vlastní výrobky, rizika z řízení pohledávek a investic se začala stávat neúměrná ziskům.
Naštěstí jsme již před krizí intuitivně cosi podobného tušili a začali investovat do nových technologií, zejména nanovláken. Ta nás postupně přivedla až do biomedicíny a začala třetí etapa Sindatu. Předtím jsme se museli vypořádat s průmyslovými účastmi, část jsme prodali dobře, část pozdě, něco jsme vyřešili fúzemi uvnitř skupiny. Nechali jsme si ale pár výrobních firem a obchodní kompetence pro klíčové průmyslové komodity.