Česká společnost M2C, která více než čtvrt století nabízí služby integrovaného facility managementu a působí v jedenácti evropských státech, je zvyklá o problémech nemluvit, ale rovnou je řešit. A tak vyvinula elektronickou recepční, údajně první svého druhu v Evropě. Nejen jako ozvěnu na tolik omílané konstatování dneška „Nejsou lidi!“, ale také jako cestu k zefektivnění byznysu svých klientů. S prvními exempláři se můžete setkat v její pražské provozovně ve Vladislavově ulici a v nedaleké Galerii Myšák. A k instalaci už se chystají další kousky, které poputují do Brna, Ostravy i na Slovensko.
„Lze je využít nejen v administrativních budovách, ale také v logistických centrech, nemocnicích, ve státních úřadech či ve školách a v budoucnosti plánujeme i využití v hotelích. Umíme je naprogramovat na míru a jejich velkou výhodou je, že pracují spolehlivě nonstop,“ seznamuje nás s robotem ředitelka marketingového oddělení M2C Tereza Rýparová.
Překonat nedůvěru se vyplatí
Elektronická recepční tedy pomáhá řešit problém s nedostatkem kvalifikovaných lidí. I když pracuje bez přestávky 24 hodin denně bez nároku na plat, striktně podle zadání klienta a bez jakýchkoli výmluv a bonusů, musíme odpůrce robotizace uklidnit. Živého člověka samozřejmě nenahradí. A nejvýkonnější je právě spolu s ním v jednom týmu. Jak to tedy funguje?
„Každý robot je svým způsobem originál, záleží na náročnosti požadovaného zadání i na technologickém vybavení budovy, kde ho instalujeme. Nemá humanoidní tvar, spíš na první pohled tak trochu připomíná parkovací automat. Náš zákazník si může sám určit jeho finální design, tedy zda bude na velkém displeji návštěvníka vítat tvář humanoidní robotky, nebo obraz sympatické slečny ve verzi blondýna či brunetka,“ přibližuje nám elektronickou recepční Tereza Rýparová.
Komunikace probíhá podobně jako třeba v mobilním telefonu – intuitivně pomocí ikon. Po zvolení důvodu návštěvy robot naskenuje váš doklad totožnosti a ověří jeho pravost, pokud se jedná o předem dohodnutou schůzku, pak naskenuje pouze QR kód, který jste obdrželi po předchozí komunikaci e-mailem nebo ememeskou. Po těchto úkonech vydá hostu přístupovou kartu sloužící k otevření dveří nebo k přivolání výtahu s dopravou do správného patra.
„Podobně jako od živých recepčních od něj návštěvník získá základní, předem naprogramované informace, například kde je nejbližší bankomat, autobusová zastávka, obchod a podobně. Pokud přijde na řadu složitější komunikace, v záloze je operátor naší firmy, s nímž se naváže živý videohovor,“ popisuje dál novinku z dílny vývojářů M2C šéfka marketingu. Těch funkcí je však daleko víc, v případě potřeby prý přístroj umí řídit třeba evakuaci budovy a v hotelích bude zabezpečovat check-in a check-out hostů, propojení s platebním terminálem, vystaví fakturu či vyúčtuje konzumaci z minibaru.
„Ideální je, pokud náš robot pracuje současně s živým recepčním, který má tak k ruce na běžné činnosti spolehlivý zástup a může se plně věnovat řešení nenadálých složitějších požadavků hostů,“ dodává Tereza Rýparová. Ptáme se tedy, za kolik je možné tento produkt pořídit. „Cena se samozřejmě odvíjí od složitosti přístroje, ale můžeme říct, že se pohybuje v řádech statisíců,“ zní odpověď.
A když už jsme u těch čísel, je nasnadě, že dlouhodobá záliba firmy ve vývoji a inovacích je velice nákladná záležitost. „Naším spolehlivým finančním partnerem je Komerční banka. Spolupráce s ní probíhá zcela bez problémů, banka vychází vstříc všem našim požadavkům, jednání je rychlé a ke spokojenosti obou stran. Počítáme, že i v případě našich technologických novinek využijeme některé z jejích produktů,“ konstatuje finanční ředitel M2C Ivo Dostál.
Další technologické pecky přijdou
V M2C jdou rádi s dobou, a tak e-Reception není samozřejmě jedinou novinkou, s níž se mohou pochlubit. Za zmínku stojí M2C Space, tedy dohledové centrum, které je v rámci automatizace schopné obsluhovat vzdáleně téměř cokoliv, a to včetně měření a regulací. „Naší inovací je nasazení analytických softwarů, které zefektivňují dohledávání záznamů a pomáhají i v identifikaci podezřelého chování osob. Stejně jako u naší elektronické recepční i v tomto případě je vedle bezpečnosti hlavním přínosem M2C Space úspora lidských zdrojů. Pro příklad: pokud má klient deset objektů, zajišťuje dohled také minimálně deset strážných. S naším dohledovým centrem pracovní síly výrazně ušetří,“ vypočítává Tereza Rýparová přednosti tohoto produktu.
Technický útvar společnosti, v němž se na podobných inovacích plánovaně pracuje, řeší kromě softwaru také design, obchod, marketing i provoz. Na rozdíl od jiných firem nemají prý v M2C o specialisty nouzi a nemusí řešit jejich fluktuaci, většina z nich v ní pracuje už delší dobu. „Snažíme se pro lidi dělat maximum a uvědomujeme si, že dobré vztahy jsou základ. A pak nás to tu samozřejmě baví, máme před sebou pořád nové úkoly,“ říká ředitelka marketingu, která je sama dobrým příkladem: v M2C už pracuje třináct let.
Do konce roku prý vyjedou s novým vývojářským projektem, který bude ještě větší peckou než elektronická recepční. „Ale co to bude, nemohu zatím prozradit. O čem však už mohu mluvit, to je naše nová automatická vrátnice. Nahradí člověka, který provádí ruční skenování zaměstnanců ve výrobě u průchozího detektoru kovů. První už testujeme ve společnosti Foxconn v Pardubicích a podle nás to bude budoucnost průmyslových areálů. Sbohem, vynášení výrobků a komponentů z pracoviště!“ usmívá se Tereza Rýparová.
Text: Jana Jenšíková
Foto: archiv M2C