Staráme se o bezpečnost a komfort našich klientů

Text Věra Vortelová Foto archiv 2N Telekomunikace Publikováno

Přestože společnost 2N Telekomunikace vyrábí luxusní produkty s vyšší přidanou hodnotou a za vyšší ceny, poptávka po nich roste zejména v USA, kam směřuje největší část jejich exportu. Zajímavými trhy však jsou také Itálie, Německo, Velká Británie a Nizozemsko. „Italové oceňují komfort, komplexnost a kompatibilitu našich řešení. Němci zase patří mezi solventní zákazníky a líbí se jim design našich produktů. Britové, u nichž zatím vysoké prodeje pokračují, byli vždy velmi otevření obchodu a Nizozemci mají slabost pro technologické novinky,“ přibližuje hlavní rysy zahraničních zákazníků Tomáš Klíma, obchodní ředitel této firmy, jejíž výrobky směřují z devadesáti pěti procent do celého světa.

„V naší obchodní strategii se zaměřujeme na dvě hlavní oblasti: komerční budovy a rezidentní bydlení. Cílovým skupinám odpovídá i naše vývojová a prodejní strategie. S vyšší přidanou hodnotou sortimentu samozřejmě souvisí i vyšší cenová hladina,“ pokračuje Tomáš Klíma. „Lidé stále častěji žádají řešení, jež jim prostřednictvím chytrého telefonu umožňují nejen ovládat komunikaci, kontrolu, vstup do domů a pohyb příchozích, ale třeba i topení, klimatizaci, žaluzie, výtahy a další zařízení.“

Vyrostli jsme na mobilních operátorech

Společnost založili v roce 1991 tři spolužáci z vysoké školy. V dobách, kdy komunikační technologie byly ve srovnání se současnou úrovní oboru v plenkách, vstoupili na tuzemský trh s telefonními ústřednami a GSM bránami, jež firmu živily po celá devadesátá léta.

V roce 2002 se na prudkém růstu obratu a zisku projevil několikaletý vývoj v oblasti propojení pevných a mobilních telefonních sítí. „Chodili jsme do firem a ukazovali jim, jak by mohly prostřednictvím naší výkonné GSM brány uspořit náklady na volání do různých mobilních sítí. Záhy začali náš produkt prodávat také sami mobilní operátoři v rámci svého balíčku společně se SIM kartou. Bylo to pro ně výhodné, protože tak získávali víc zákazníků. Největší obraty přinesl rok 2007 ve Španělsku, kde jsme spolupracovali se všemi třemi operátory,“ vzpomíná manažer na období, kdy se kooperace firmy s mobilními operátory nacházela na vrcholu.

Jenže v roce 2010 přišli operátoři na trh s tarify s voláním do všech sítí za stejnou cenu. Naštěstí se na pozadí každodenní podnikatelské reality postupně rodily nové technologie. V roce 2008 firma dokončila vývoj a uvedla na trh první IP interkom na světě 2N® Helios IP Vario, který se úspěšně prodává dodnes.

„Propad prodeje GSM bran přišel tak rychle a byl tak výrazný, že ho rozjíždějící se odbyt interkomů zpočátku nestačil vyrovnat. To se nejcitelněji projevilo na hospodářských výsledcích v letech 2012 a 2013. Poté se karta obrátila. Záhy se prodej dveřních komunikátorů začal meziročně zvyšovat o 60 až 70 procent a v současné době se růst ustálil zhruba na padesáti procentech. Loni náš obrat poprvé překročil hranici miliardy korun,“ spokojeně konstatuje Tomáš Klíma. V loňském roce firma také představila novou verzi své vlajkové lodi, když v interkomu jako první na světě použila technologii LTE – 2N® LTE Interkom Verso. Letos uvedla na trh několik odpovídacích jednotek, kde je větší tržní potenciál.

Samostatnou značkou i po akvizici

„Největší výhodou našich IP a LTE interkomů a odpovídacích jednotek je jejich schopnost fungovat s využitím technologie SIP kompatibilně s produkty různých značek. Na otevřené protokoly našich řešení slyší zejména integrátoři, protože jim tak umožňujeme pružně reagovat na přání klientů,“ vysvětluje manažer úspěšnost 2N výrobků. Integrátoři mohou jednoduše propojit 2N interkomy s telefonními ústřednami, kamerovými a přístupovými systémy.

V roce 2016 koupil českého výrobce telekomunikační techniky za 1,4 miliardy korun přední světový výrobce na poli bezpečnostních kamer, švédská společnost Axis Communications, jejímž většinovým vlastníkem se stal rok předtím japonský gigant Canon. V historii 2N Telekomunikace se otevřela nová kapitola.

„V rámci korporace Axis jsme zůstali samostatnou značkou. Jsme dobře etablováni na světových trzích a stojíme na podobné obchodní strategii jako náš nový vlastník. Prodáváme přes dvouúrovňový distribuční model, což znamená, že jako výrobce dodáváme výhradně distributorům, kteří zboží přeprodávají systémovým integrátorům. Výhodou tohoto modelu je důkladná znalost podnikatelského prostředí a subjektů v cílové destinaci, jimiž disponují lokální distributoři. Tím nejpodstatnějším je držení lokálního skladu a hlavně zajištění finanční a obchodní podpory právě integrátorům. Naše marketingové zázemí tvoří tým pracovníků v pražské centrále, kteří se specializují na sociální sítě, on-line komunikaci, organizování účastí na veletrzích a výstavách.

Zpočátku jsme při našich exportních aktivitách hodně spolupracovali se zástupci státní agentury CzechTrade. Postupně se nám podařilo vytvořit dobře fungující síť vlastních pracovníků, a tak už CzechTrade využíváme jen nárazově jako podporu při řešení některých aktuálních problémů na zahraničních trzích nebo se jejím prostřednictvím občas prezentujeme ve společné české expozici. Svým sortimentem však býváme vzdáleni zaměření dalších vystavovatelů, a proto dáváme většinou přednost vlastním stánkům, jako tomu bylo například na nedávné výstavě ve Spojených arabských emirátech,“ objasňuje obchodní ředitel, proč společnost preferuje vlastní cestu.

A v čem podle něj švédský vlastník nejvíc ovlivnil 2N? Švédové uvažují v dlouhodobém horizontu a k němu vztahují všechna opatření, zatímco obchodní strategie 2N Telekomunikace léta fungovala převážně v ročních cyklech. Právě v tomto ohledu se přístup českého subjektu v posledních letech změnil a přináší to ovoce.

Učinit svět bezpečnějším

S tímto krédem Axisu jdou ruku v ruce zejména některé obchodní aktivity 2N v USA. V souladu s programem federální vlády tam řada škol nechává instalovat účinná zabezpečovací zařízení. Během letošního léta se tak v mnoha z nich stanou interkomy společnosti 2N důležitou součástí systému ochrany před stále častějšími útoky střelců. Tato sofistikovaná zařízení charakterizuje komfort, snadná ovladatelnost, mezinárodně oceňovaný design, ale také odolnost a robustnost. Podobné vlastnosti vykazují i interkomy, které 2N dodává pro průmyslové provozy. Můžeme se s nimi setkat mimo jiné v bytovém komplexu Sacre Coeur na pražském Smíchově, kde jsou použité všechny typy klíčových produktů – interkomy IP Verso ve vstupech do domu, odpovídací jednotky v bytech nebo čtečky. To vše je napojené na centrální recepci.

Text: Věra Vortelová

Foto: archiv 2N Telekomunikace

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2019 na straně 54-56.

Štítky Nové technologie, Inovace

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.