Proma Reha sklízí úspěchy ve světě. Česká rodinná firma, která je významným zaměstnavatelem v odlehlém regionu u česko-polských hranic, vyváží například do východní Evropy (především pak do Ruska), severní Afriky, na Blízký východ a od roku 2018 také do Skandinávie. „Za tuto dobu jsme prostřednictvím naší norské partnerské firmy Gymo AS vyvezli na skandinávský trh desítky našich produktů. Asi nezajímavější zakázkou bylo dodání lůžek a nábytku na zaoceánskou loď,“ začíná naše povídání majitel a jednatel společnosti Radek Jakubský.
Ve Skandinávii se firma zaměřuje především na Norsko, kam prodala vybavení v hodnotě 250 tisíc eur. Především jde o speciální lůžka pro intenzivní péči, která patří mezi její vlajkové lodě. Přestože se firmě daří v severských zemích expandovat, nejde pro ni o dominantní trhy, kde platí za jedničku ve svém oboru. Takový je třeba maďarský trh, kde letos získala obří zakázku za 60 milionů korun, v jejímž rámci maďarskému zdravotnictví dodá přes 2000 lůžek.
Každopádně, když se Radka Jakubského zeptáte, na co je nejvíc hrdý, odpoví vám, že na skutečnost, že je jeho firma dlouhodobě přínosem pro české hospodářství a významným zaměstnavatelem v pohraničním regionu, kde je velmi obtížné najít kvalitní práci. „Dáváme práci často celým rodinám, ale také zaměstnancům našich dodavatelů. Jsme hrdí na to, že jsme stabilním zaměstnavatelem. Když se tyto efekty sečtou s daňovými odvody, které platíme, věřím, že jsme opravdu přínosem nejen pro náš stát, ale samozřejmě také všude tam, kde máme zákazníky, zaměstnance nebo dodavatele.“
První z východního bloku
Proma Reha začala jako první v postkomunistických zemích vyrábět plně elektricky polohovatelná lůžka. Za třicet let své existence prošla krizí i dalšími nástrahami. Rodina Jakubských se přesto nikdy nevzdala. Majitelé se snaží firmu neustále posouvat někam dál. Za poslední roky se podnik dynamicky rozrostl ve stabilní, silnou a technicky i odborně vyspělou společnost.
„Když můj otec firmu založil, chodil jsem ještě na základní školu. Vždycky mě ale všechno velmi zajímalo, na brigády jsem proto chodil k pile, k vrtačce, na montáž, potom jsem začal vytvářet katalogy, webové stránky, postupně se zapojoval víc a víc, až jsem jednoho dne nastoupil do rozjetého vlaku. Tenkrát nás bylo ve firmě 18, dnes nás je přes 180. Přestože jsem studoval ekonomii, mám velmi blízko k technickým oborům. Proto jsem chtěl podnikat s tátou a posunout naši firmu dál. Samozřejmě jsem byl v té době strašně naivní, ale rád na to vzpomínám. Bylo to skvělé rozhodnutí a stále mě ta práce nesmírně baví,“ prozrazuje na sebe dnešní majitel společnosti.
Výzbroj pro první linii
Málokomu uniklo, že právě Proma Reha se na podzim také aktivně zapojila do boje proti pandemii koronaviru. Cílem bylo vyzbrojit tzv. první linii a zamezit případnému kolapsu tuzemského zdravotnictví. Ke konci října jely proto výrobní linky v továrně v Meziměstí na 120 procent. Firma se totiž zavázala vyrobit pro Správu státních hmotných rezerv téměř 400 lůžek. Většina z nich skončila v provizorní nemocnici na brněnském výstavišti.
„Česko potřebovalo naši pomoc, tak jsme přispěchali, abychom pomohli. I nyní jsme připraveni navýšit výrobní kapacity a vyrobit další stovky lůžek pro pacienty s koronavirem,“ říká Radek Jakubský s tím, že tuzemský trh je pro firmu podstatný. „Více než obratově je pro nás důležité, že se o nás začíná mluvit i jinde než mezi odborníky. Chceme, aby i široká veřejnost vnímala, že v Česku existuje Proma Reha a její špičkové výrobky, které se snadno prosadí ve světové konkurenci.“
Kvůli stavu nouze vedení společnosti dokonce pozastavilo část zakázky na stovky lůžek pro již zmiňovaný maďarský trh, což je jedna z největších letošních zahraničních zakázek. „V říjnu se na mou prosbu přimluvil velvyslanec ČR v Maďarsku Tibor Bial u maďarského ministra pro lidské zdroje, který nám vyšel maximálně vstříc a souhlasil s posunutím této zakázky, za což oběma patří obrovský dík. Maďaři se velmi rychle vcítili do naší situace, kdy v Česku exponenciálně rostl počet nakažených, dokázali potlačit své vlastní potřeby, a tím nám moc pomohli,“ chválí jednatel firmy přístup maďarské strany.
Náš zákazník, náš partner!
A co stojí za úspěchem společnosti? Tvrdá práce, kvalitní výrobky, profesionální servis a tým zkušených obchodních zástupců, kteří dokonale znají dané prostředí, klienty a jejich potřeby. „Od samého začátku si zakládáme na vztazích s klienty, a to se stávajícími, ale i novými. Hledáme si k nim cestu i přes celosvětovou pandemii, když se s nimi nemůžeme nyní osobně potkat. Jejich zpětná vazba je totiž pro nás velmi důležitá. Cílem je také zapojit klienty do vývoje nových produktů, které by měly být narýsované přesně podle jejich představ,“ vysvětluje Radek Jakubský, který před vypuknutím pandemie pravidelně trávil mnoho dní v roce na cestách za klienty po celém světě.
Inovace mají zelenou
Od samého začátku se Proma Reha snaží jít s dobou. Důkazem je i opakované vítězství v soutěži Vizionáři. Naposledy získali vývojáři společnosti ocenění za unikátní systém řízení hygieny nemocničních lůžek prostřednictvím využití RFID čipů.
Inovace a vývoj technologických novinek, které poskytnou komfort jak pacientům, tak zdravotnickému personálu, mají zkrátka ve firmě vždy zelenou. I proto společnost neustále investuje do technologií, do vybavení, ale také do svého rozvoje. V současné době pracuje ve výzkumu a vývoji téměř deset procent zaměstnanců.
„Považujeme se za nadšence moderních technologií. Jsme přeci jen společnost, která je na tomto základě postavena. Naše lůžka splňují nejpřísnější kritéria moderní medicíny a musí odpovídat celosvětovým standardům. Lůžka vyšší třídy máme dokonce osazena vlastní elektronikou, která nám umožňuje provádět bezpečně aktualizace a diagnostiku na dálku. Prozatím máme rekord, kdy jsme takto prováděli vzdálený servis v Austrálii a na Novém Zélandu. I do kanceláří se snažíme pořizovat nejmodernější techniku a hledáme cesty pro hi-tech komunikaci, když aktuálně obchody postaru není možné realizovat.“
A jak vidí Radek Jakubský svou firmu v budoucnu? „Cílem je dosáhnout nejpozději v roce 2025 obratu půl miliardy, plán je modernizovat produkty, výrobní linky, rozšířit prodejní síť v zahraničí. Prostředek pro dosažení obojího je právě zmíněný tým lidí. Musíme reagovat i na změny v legislativě, speciálně u zdravotnických prostředků probíhá aktuálně nejrozsáhlejší změna za posledních cca dvacet let. V plánu mám i posilování naší značky. Chci, aby byl otec hrdý, že založil firmu, která se dostala na světovou úroveň ve svém oboru.“
Text: Jan Bergman
Foto: archiv Proma Reha