Pokud platí, že hodnotu a kvalitu prověří krizová situace, pak Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) prošla koronavirovou krizí bez ztráty květinky a s hlavou vztyčenou. S jejím generálním ředitelem Jaroslavem Besperátem jsme si povídali v době, kdy si na své konto aktuálně připsala další vavříny v prestižní soutěži Zlatá koruna: zlato v kategorii Pojištění podnikatelů a průmyslu a dvě bronzové trofeje za pojištění pro podnikatele Simplex a Autopojištění Combi Plus. Navzdory pandemické krizi zaznamenává ČPP i po stránce celkových hospodářských výsledků velmi úspěšný rok a stále patří mezi nejrychleji rostoucí z TOP desítky českých pojišťoven. O jejím šéfovi se ví, že rád vyhrává. Jaký je jeho recept na vítězství?
Read in English
V jednom z minulých rozhovorů pro TRADE NEWS jste jako synonymum úspěchu jmenoval důvěru, na které stojí váš tým i vztahy s vašimi klienty. Dá se říct, že právě důvěra vám pomohla vypořádat se s náročným obdobím a pojišťovnu ještě posílit?
Určitě je to důvěra. Vždyť právě o krizi důvěry mluvil i Tomáš Baťa jako o jednom z hlavních důvodů hospodářského neúspěchu. Nám se vrátilo, že o důvěru už čtvrt století pečujeme, že ji denně zaléváme jako tu nejvzácnější květinu. Ruku v ruce s ní jde stabilita, spolehlivost, ale také kvalita produktů a rychlost řešení pojistných událostí. A to všechno jsme dodrželi i v době pandemické. Naši klienti a pojistní makléři si znovu ověřili, že i v takovéto vypjaté a nečekané situaci držíme slovo a jsme připraveni jim vyjít maximálně vstříc. Že to nebalíme a snažíme se najít řešení, jak jet dál, aniž by problémy poznamenaly naše služby a produkty. Víte, asi už jsem to taky někdy říkal, ale pojistit umí řada pojišťoven, na tom není nic těžkého, a i produkty jsou mnohdy hodně podobné. Ovšem když dojde řeč na výplatu škod, tam už se přístupy mohou lišit, a klient nemusí být vždy spokojen.
Sklízíte tedy ovoce dlouhodobého úsilí bez toho, abyste museli vymýšlet nějaké obchodní supernabídky?
Nikdy jsme se nesnažili dělat nějakou show a oslňovat, zakládáme si od začátku na serióznosti a kvalitní komunikaci. Z té potom vyplývají úpravy naší nabídky, snažíme se reagovat na přání klientů a aktuální situaci.
Co nového jim aktuálně nabízíte?
Přišli jsme s novým cestovním připojištěním Covid plus, které kryje náklady spojené s nařízenou karanténou v zahraničí i náhradní dopravu zpět domů v souvislosti s onemocněním covid-19. Ocení ho nejen ti, kteří se chystají do světa na dovolenou, ale i podnikatelé, neboť se týká rovněž služebních cest. Je doplněno asistenční službou, která může pomoci například s vyhledáním zdravotnického zařízení nebo zkontaktuje policii či tlumočníka.
A snad už mohu prozradit, že v létě spustíme v rámci dalšího procesu digitalizace našich služeb produkt Alex určený pro podnikatele. Bude postavený na moderních technologiích, jednoduchý, přehledný. Momentálně ho testujeme a makléřům i sjednatelům se líbí, jak ho lze bezproblémově, krok po kroku na dálku sjednat. V tomto směru to bude taková první vlaštovka v segmentu podnikatelského pojištění.
Když už jste zmínil ty technologie, připomnělo mi to, jak jste minule říkal, že to byly právě ony a IT, které vám pomohly první covidové jaro ustát a nastavit nově fungování pojišťovny tak, aby ji podobné kolize ani v budoucnu příliš neohrožovaly. Co z doby koronavirové přetrvá? Jak se změní pojišťovnický trh?
Jak dál, o tom právě diskutujeme a snažíme se nalézt nejoptimálnější variantu. Už teď je jasné, že se do stavu před pandemií nevrátíme. Přinesla nám urychlení řady našich interních projektů, které byly orientovány zejména do oblasti inovací, automatizace a umělé inteligence. A v tom budeme samozřejmě pokračovat. Na druhé straně víme, že nasazení klientského chatbota je sice dobrá věc, ale osobnost zkušeného pojišťováka z masa a kostí nenahradí. Pojišťovny fungují dlouhodobě na osobních vazbách s klienty a je nesnadné si představit, že vše zajistí umělá inteligence a vznikne vztah robot a klient.
Za dobrou věc považuji, že jsme navýšili počet VPN, a maximum našich zaměstnanců může tedy pracovat z domova. Vyzkoušeli jsme si, že i tak dokážeme s úspěchem fungovat. Nebude tedy nutné, aby se všichni vrátili do kanceláří. Chceme k lidem v tomto směru přistupovat hodně individuálně a zohlednit, co je pro ně efektivnější. Věřím, že se to pozitivně odrazí nejen v jejich spokojenosti a efektivitě, ale i v provozních nákladech společnosti.
Ovšem to nemluvím o vedoucích pracovnících. Ti budou na home office minimálně, neboť pracovní diskuze vedení a porady face to face považuji pro rozvoj pojišťovny za nezbytné.
Jako sportovec vždycky přemýšlíte o následující hře, co by se dalo zlepšit. Můžete prozradit další metu, ke které chcete dospět?
Vždycky říkám, že dnes nehrajeme o vítězství, ale když vstoupím na led, tak hraju jako o život a chci vyhrát. Rád bych, abychom se v té TOP desítce pojišťoven posunuli co nejdříve z pátého na čtvrté místo.
Ale mám přání i mimo náš business. Byl bych rád, kdyby lidé začali být zodpovědní více sami za sebe, pečovali o své zdraví, sportovali, lépe se stravovali. Udržovat se v dobré formě, a to nejen fyzické, ale i psychické, a tím posilovat svůj imunitní systém, může každý z nás. Proto jsem podpořil spolupráci naší pojišťovny s Klubem českých turistů. Pomyslným prvním krokem se stává projekt Česky pěšky, neboť chůze je dostupná všem bez rozdílu kondice a věku a dá se provozovat v každém ročním období.
Na prázdniny je to dobrý tip.
Určitě, s výběrem tras jsme si dali záležet. Jsou různě náročné, ocení je rodiny s dětmi, ale i aktivnější jedinci, kteří budou chtít vyzkoušet své síly. Představíme také méně známá, a přesto nádherná místa Česka. A třeba se na některém z pochodů potkáme.
S Jaroslavem Besperátem si povídala Jana Jenšíková
Foto: archiv ČPP