3 otázky pro Jaroslava Dolečka, velvyslance České republiky v Indonésii

Text Jana Jenšíková Foto archiv J. Dolečka Publikováno
thumbnail Indonésie

1

Ve svém článku hovoříte o tom, jak se Indonésie mění před očima a její význam stoupá. Můžete uvést pár příkladů z běžného života, které se vám v této souvislosti vybaví?

Jak jsem již uvedl, snad nejmarkantnější příklad je rozvoj digitalizace, digitální a internetové ekonomiky, všudypřítomných mobilních aplikací. E-commerce, taxi, dodávky zboží a služeb, to vše výrazně zvyšuje poptávku spotřebitelů. V oblasti životního prostředí mne zaujal rostoucí zájem centrální a regionálních vlád i občanů o jeho zlepšování. Ať už jde například o soutěž o nejčistší město nebo masivní vysazování mangrovníků jako pomocníků v boji proti globálnímu oteplování. A s tím souvisí ta poslední a velmi viditelná věc, která se po covidu změnila k lepšímu. Indonésané začali více pečovat o své zdraví. Velmi stoupla obliba cyklistiky a aktivního pobytu v přírodě podle pořekadla „v zdravém těle zdravý duch“.

2

Jaké české značky jsou v Indonésii nejznámější? A jakým našim firmám se podařilo na indonéském trhu v poslední době prosadit?

České značky prozatím v povědomí širší veřejnosti výrazněji nefigurují, s výjimkou „historických značek“ jako například Baťa, Škoda či Zetor. Obecně jsme zde bráni jako vyspělá průmyslová země, která nabízí podobné portfolio jako třeba Německo. Prosadila se tu finanční skupina Home Credit se svými nebankovními půjčkami. O úspěších mohou hovořit i firmy sdružené v Asociaci výrobců a dodavatelů zdravotnické techniky – Linet se svými výrobky do veřejných nemocnic, inkubátory TSE, přístrojová technika BTL, ale i další. Uplatnila se zde firma ComAp Group s řídicími jednotkami pro motorové generátory. V některých řetězcích naleznou zákazníci značku snídaňových směsí Emco.

Tradičně jsou české firmy viditelné i v místním energetickém sektoru, jako třeba Doosan Škoda Power, Invelt Group či Strojírny Brno. Energetika je dnes v Indonésii nejen výnosné odvětví, ale i významné téma rozvojové spolupráce. V tomto směru podporujeme firmy na bázi B2B, které se zabývají studiemi proveditelnosti především ve zpracování odpadních vod – Sweco Energo, Khaanzaa, nebo aby zde se státní podporou stavěly malé vodní elektrárny – například jako Hydropol.

Největší obchodní spolupráce je pak v oblasti obranného průmyslu. V roce 2019 statistika vzájemného obchodu významně vzrostla ve prospěch České republiky díky úspěšným vývozům produktů a transferům technologií firmy Czechoslovak Group. Do budoucna by naše pozornost mohla směřovat i do inovací, kde jsme naši jedinečnost nedávno prokázali na Expu Dubaj 2020 s unikátním zařízením S.A.W.E.R. Dále se také nabízejí obory nanotechnologií nebo smart dopravní telematiky.

3

Vedle oficiálních konferencí a akcí, o nichž píšeme na předchozích stránkách, lze zmínit i další zajímavé aktivity vašeho velvyslanectví na poli česko-indonéské spolupráce?

Nastoupil jsem na náš zastupitelský úřad vloni, tedy v době covidové pandemie, která zásadně poznamenala i práci diplomatů. Přesto se mi podařilo navštívit devět provincií a navázat bližší kontakty na úrovni vlád, regionálních parlamentů, obchodních komor či univerzit. Co snad mělo největší ohlas, pokud jde o aktivitu našeho velvyslanectví, bylo uspořádání setkání desítek našich krajanů dlouhodobě žijících na Bali se zástupci místní komunity. A právě „people to people diplomacie“ je něco, čemu bychom se kromě ekonomické či veřejné diplomacie chtěli více věnovat také do budoucna. Věřím, že s postupným znovuotevíráním hranic pro české i indonéské cestovatele se nám to společně podaří.

Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková

Foto: archiv J. Dolečka 

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2022 na straně 53.

Štítky Indonésie, MZV

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.