Obchod s Británií je po brexitu obtížnější, zejména administrativně. Ale zároveň země za Lamanšským kanálem představuje obrovský trh a pro Česko je aktuálně sedmým největším exportním partnerem. Jak čeští exportéři zvládli větší administrativní zátěž a co změny vnesly do činnosti pracovníků londýnské zahraniční kanceláře CzechTrade, na to jsme se zeptali jejího ředitele Jiřího Raka.
Do brexitu byla Velká Británie jedním z nejvýznamnějších obchodních a investičních partnerů České republiky a pro české vývozce dlouhodobě patří mezi přední exportní oblasti. Jak se po něm situace změnila?
To stále platí, Spojené království patří k našim nejvýznamnějším obchodním partnerům. V roce 2022 se hodnota českého vývozu do Velké Británie zvýšila o 6,5 % na 201 miliard korun a nárůst pokračuje i letos. Podle údajů ČSÚ za leden až srpen 2023 jsme z hlediska objemu první exportní zemí mimo EU a sedmou celkově.
Obchodní dohoda mezi UK a EU, zavedená v roce 2021, sice předpokládá bezcelní obchod, v jejím důsledku však pro britské i unijní dovozce vznikly velké administrativní povinnosti. Jak se čeští exportéři vyrovnali se změnou pravidel souvisejících s vystoupením Velké Británie z celní unie a vnitřního trhu EU?
Bezprostředně po brexitu, tedy začátkem roku 2021, jsme téměř denně dostávali urgentní žádosti a dotazy týkající se nové administrativy vývozu, EORI čísel, celních deklarací, ale i zadržených dodávek kvůli chybným exportním dokladům nebo doúčtování britské VAT v případě B2C. Velcí exportéři byli připraveni, avšak pro mnohé, především menší a střední firmy, byl vývoz mimo EU novinkou. S odstupem času ale můžu říct, že se naši exportéři neztratili a během několika měsíců se dokázali situaci velmi dobře přizpůsobit.
Potom jsme ještě více než rok řešili problematiku vysílání zaměstnanců na kontraktační práce, protože s brexitem skončil i volný pohyb osob. Podařilo se nalézt administrativní skulinu ve vazbě na mezinárodní dohodu GATS, tedy General Agreement on Trade in Services, a tím významně zjednodušit i zlevnit proces vydávání pracovních povolení. Od loňského roku britská strana celý postup dále usnadnila a nyní stačí k vyslání pracovníků například na montáž pouze kontrakt s registrovanou britskou firmou.
Britští zákazníci hledají alternativy k asijským výrobcům
Musela agentura CzechTrade po brexitu modifikovat spektrum svých služeb pro svou klientelu?
Kromě intenzivního informačního servisu, o němž jsem se již zmínil, k výrazné modifikaci našich služeb nedošlo. Exportérům jsme vždycky říkali, že brexit není jen komplikace, ale současně i šance dostat se na trh. Jsem rád, že nehledě na brexit zůstal britský trh i nadále v popředí zájmu českých firem.
O jaké nástroje podpory mají naši exportéři největší zájem?
Nejčastěji o individuální službu vytipování vhodných obchodních partnerů – importérů/distributorů, ověření vhodných kontaktů, jejich oslovení, představení a doporučení českého klienta a domluvení první, většinou online konzultace přímo s klientem. Dále byl velký zájem o setkání s nákupčími britských firem, kteří přijeli do ČR (sourcing day). Letos jsme organizovali dvě taková setkání – s firmami Craster a Halfords & Norauto. A zrealizovali jsme také úspěšnou odbornou misi do Skotska zaměřenou na hydroenergetiku.
Obracejí se na vás také britské společnosti s žádostí o kontakt na vhodné partnery v ČR?
Ano, obracejí. Máme dokonce historicky největší množství dotazů a žádostí o propojení s českými výrobci a poptávky nám postupují k vyřízení i obě smíšené obchodní komory. Je vidět, že brexit i covid rozhýbaly dodavatelsko-odběratelské vztahy a britští zákazníci hledají nové alternativy například k asijským výrobcům.
Posílilo s vystoupením Velké Británie z EU ve strategiích českých exportérů a investorů Irsko?
Ne takovým způsobem, jak se původně očekávalo. V této relaci monitorujeme exportní data a procentuální nárůst českého vývozu do Irska je podobný jako u Velké Británie.
Design, obnovitelné energie a vodík
Můžete jmenovat některé obchodní úspěchy českých firem v teritoriu? Jak se na nich podílel či podílí CzechTrade?
CzechTrade UK pomáhá menším a středním exportérům napříč všemi obory, nicméně jednu oblast bych vyzdvihl. Londýn je centrem interiérových designérů a architektů s přesahem do zemí celého světa, především na Blízký východ a do jihovýchodní Asie. Setkává se zde globální nabídka s poptávkou a obchody v tomto oboru se uzavírají právě v Londýně. Konkurence výrobců usilujících o zakázky je obrovská, a proto nás velmi těší exportní úspěchy českých firem právě v oboru interiérového designu. Prosadili se ti větší, kteří zde mají vlastní zastoupení (Preciosa, Lasvit, Sans Souci), i ti menší, na které cílíme naši pomoc – například Kolektiv Ateliers, Clartés, Klimchi, Sklárna Jílek a další.
Na jaké akce (veletrhy, mise a podobně) byste naše exportéry pozval? Co by jim nemělo uniknout?
V prvním pololetí 2024 bych doporučil účast na akci Clerkenwell Design Week v Londýně nebo na špičkovém veletrhu All-Energy, který se koná v Glasgow a je věnovaný obnovitelné energetice, vodíkovým technologiím a dekarbonizaci. Plánujeme také uskutečnit sourcing day, a to v oblasti off-road automotive. Po letních prázdninách budeme realizovat odbornou misi CENEX-CAM a CENEX-LCV zaměřenou na progresivní trendy v automobilovém průmyslu a také nás čekají dva tradiční veletrhy – stavební UK Construction Week a strojírenský Advanced Engineering. Ve spolupráci s kolegy z našeho velvyslanectví opět plánujeme Czech Beer Day.
V neposlední řadě intenzivně pracujeme na přípravě nového Exportního inkubátoru CzechTrade, který bude zaměřený právě na již zmiňovaný design. A hlavní část naší práce bude opět spočívat v individuálních asistencích našim exportérům, jichž jsme již letos realizovali více než padesát. Všechny akce je možné sledovat na webu CzechTrade v sekci Kalendář akcí.
Za rozhovor děkuje Věra Vortelová
Foto: archiv CzechTrade