Jozef Síkela: Spojit síly a táhnout za jeden provaz. To je hlavní úkol státu při podpoře firem

Text Jana Jenšíková Foto archiv MPO Publikováno

Co firmám přinese nová exportní strategie? O tom hovoříme se šéfem resortu, který zmíněnou strategii připravoval, ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou.

Pane ministře, od nové exportní strategie si podnikatelé mnoho slibují. Přijatý dokument, který by měl být aktuální příštích deset let, zatím sklízí pochvalu, například i od Svazu průmyslu a dopravy. Co vy osobně v něm považujete za přelomové?

Vyzdvihl bych především snahu propojit systém jednotlivých státních podpor pro firmy do jednoho funkčního celku. Podpora pro různé fáze podnikání tu funguje – od podpory výzkumu a inovací přes rozvoj, investice až po podporu exportu. Pro zajištění efektivity jednotlivých částí i celého systému je zásadní komplexní přístup a provázání jednotlivých prvků.

Pokud podporujeme firmy v jejich úsilí inovovat, neměli bychom je opouštět při zavádění výsledků těchto inovací na trh. Především podniky s novými nápady a ty, které prošly podporou inovací, nesmějí zůstávat pouze na domácím trhu. Celý systém musí být orientovaný tímto směrem, abychom táhli za jeden provaz a zajistili maximální efektivitu. Proto má v nové exportní strategii klíčový význam nastavení proexportního ekosystému, který zahrnuje všechny instituce poskytující podporu v různých fázích podnikání.

Můžete ho našim čtenářům přiblížit?

Proexportní ekosystém chceme stavět na principu „no wrong door“, což znamená, že firma získá na základě analýzy svých potřeb návrh individuálního postupu a nabídku služeb státu bez ohledu na instituci, se kterou právě jedná. Tím poskytneme firmám individuální přístup a zajistíme návaznost služeb státu odpovídající potřebám firmy, ne tomu, prostřednictvím jakého kanálu se firma na stát obrátí. Zásadní je v tomto směru propojení všech relevantních institucí a vzájemné sdílení a předávání informací mezi nimi.

Česká národní expozice na MSV 2023. Jozef Síkela s českým a uzbeckým premiérem na výstavě projektů podpořených z evropských fondů. Na fotografii jeden z exponátů – pianino Magic Egg od společnosti Petrof.

Musíme reagovat na vývoj potřeb českého průmyslu

Z čeho jste při tvorbě nové exportní strategie vycházeli a co si od ní slibujete? V čem je tato exportní strategie jiná, než byly předcházející?

Česká republika má jednu z nejotevřenějších ekonomik na světě, jen loni byl poměr vývozu zboží a služeb vůči HDP přes 70 procent. Abychom naše exportéry co nejúčinněji podporovali, musíme reagovat na vývoj potřeb českého průmyslu. Již několik let se ukazuje nutnost strukturální transformace naší ekonomiky. S tím je spojeno současné postavení našich firem v globálních hodnotových řetězcích a značná část našich dosavadních velmi dobrých exportních výsledků.

Zároveň musíme reagovat na globální trendy, ať jde o ekonomickou odolnost či o demografické a sociální trendy, které souvisejí se stárnutím populace a změnami spotřebitelských návyků. Výzvou jsou i environmentální trendy související se změnami klimatu. Příležitostí jsou pak technologické trendy, jako je robotizace, umělá inteligence či pokročilá digitalizace.

Abychom i do budoucna zajistili udržitelný růst vývozu, je kromě podpory zavedených exportérů potřeba hledat nové národní šampiony s celosvětovými ambicemi. Proto jsme připravili komplexní podporu pro inovativní společnosti ve všech fázích jejich vývoje. Může jít o pokročilé výrobní postupy a materiály, umělou inteligenci, smart řešení, nové přístupy k mobilitě, řešení v oblasti energetiky, cirkulární ekonomiky či další.

Vaše ministerstvo iniciovalo vznik řídicího výboru exportní strategie, jehož se účastní zástupci zainteresovaných státních institucí spolu s představiteli organizací zastupujících podnikatele. Už jste stanovili priority plnění úkolů? Můžete nám nějaké výstupy prozradit?

Naprosto zásadní je u exportní strategie její implementace. Proto jsme se pár týdnů po schválení na vládě sešli se zástupci podnikatelů, zaměstnavatelů a ostatních resortů, kde jsme se shodli na jejich prioritách. Jde o takzvaný Řídicí výbor exportní strategie, kde budeme s našimi partnery konzultovat jak samotné nastavování systému, tak i měření výsledků a vyhodnocování úspěšnosti. Na prvním zasedání, které jsem zmínil, jsme řešili zejména zajištění dostatečných pracovních kapacit pro české společnosti, rozvoj proexportního ekosystému a zahraničních zastoupení či podporu propagace v zahraničí.

Z hlediska budování naší značky jde například o posílení sítě zahraničních kanceláří agentury CzechTrade. Letos už jsme otevřeli zahraniční kanceláře ve Lvově na Ukrajině, v texaském Austinu nebo jsme posílili kancelář v Londýně. Aktuálně otevíráme novou kancelář v Mnichově, pracujeme na otevření kanceláří v Manile na Filipínách, Rijádu v Saúdské Arábii, Ósace v Japonsku a Soulu v Jižní Koreji. Pro léta 2024 až 2026 připravujeme dalších pět destinací.

Jako jedno z prvních opatření v rámci implementace jsme také připravili návrh na navýšení kapacity pro kvalifikovanou pracovní sílu ze zahraničí o 20 tisíc žádostí ročně, což by mělo pomoci našim společnostem alespoň částečně uspokojit poptávku.

Společné prezentace firem budou mít prioritu

Změní se nějak současné nástroje na podporu exportu? A připravujete vznik nových?

Kromě proexportního systému, který by měl zlepšit orientaci ve službách podpory exportu nebo rozvoje zahraničních kanceláří, je klíčové využívat stávající funkční nástroje a nové služby, které chceme v souvislosti s exportní strategií zavádět. Jedním z cílů je naše společnosti více zapojit a podpořit na zahraničních trzích. Firmy, které jsou na daném trhu více usazené, například v podobě zastoupení, poboček či vlastních investic, mají větší šanci se na něm udržet i v době ekonomických a politických výkyvů. Proto jsme ke stávajícím asistenčním službám přidali služby zaměřené na trvalé působení a růst na trzích.

Také se budeme více soustřeďovat na spolupráci českých firem, které mohou nabízet společná řešení. Díky tomu nebudou produkty jednotlivých podniků prezentovány a nabízeny odděleně, ale v rámci společných řešení a funkčních celků. Abychom zvýšili konkurenceschopnost nabídky našich firem a prosadili neotřelé a inovativní přístupy, zaměřujeme se na rozvoj moderních marketingových nástrojů. V tomto směru je prioritou i nové nastavení podpory společných účastí firem na zahraničních výstavách a veletrzích. V letošním roce budeme realizovat přes 42 českých oficiálních účastí. Zároveň se snažíme zajistit prostředky, abychom i v příštím roce mohli uskutečnit účasti na přibližně 40 zahraničních akcích. Zaměřit se chceme také na digitalizaci poskytovaných služeb, ale i na podporu digitalizace marketingu českých firem.

Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková

Foto: archiv MPO

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2023 na straně 64-65.

Štítky Podpora exportu, MPO

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.