Našeho generálního konzula v Los Angeles Jaroslava Olšu jsem poznala před pár měsíci. Tehdy mi volal, že by s redakcí TRADE NEWS rádi připravili kalifornské číslo, jestli mám do toho chuť – a přiznám se, že mě tím trochu zaskočil. Už jsme měli v hledáčku pro rok 2024 jiná teritoria, a věnovat celé číslo pouze jednomu americkému státu? Když jsem mu však naslouchala a začala se na Kalifornii víc soustředit, zjistila jsem, že je to krásná výzva. A tak jsme se do toho společně pustili. Protože „Amerika“ není jedna, je jich hned několik. A Kalifornie je prostě svá a stojí za to.
Stejně, zajímalo by mě, pane Olšo, proč jste si vybral ke spolupráci právě TRADE NEWS?
Protože chceme Kalifornii představit českým podnikatelům seriózně. Jelikož jsem vaším čtenářem už mnoho let, vím, že u vás je poctivé novinářské řemeslo stále živé. Dbáte na kvalitní obsah v souladu s formou. Důležitým argumentem byl pro mě i fakt, že krásně vytištěné TRADE NEWS mohu směle ukázat i našim kalifornským partnerům, kteří si velmi považují, že se mohli spolu s námi podílet na zatraktivnění Kalifornie pro české podnikatele.
Proč právě Kalifornie
Pojďme tedy k věci. Všechny informace, které jsme o Kalifornii soustředili do tohoto čísla, jasně svědčí o jejím obrovském potenciálu. Proto by se skoro zdálo, že se s českými podnikateli na vašem konzulátu v LA dveře netrhnou.
Ano, ale bude to ještě víc. Dnes občas slýchám argumenty, že je Los Angeles příliš daleko. No, i pro Američany je těch dalších pět či šest hodin letu z východního pobřeží komplikací. Ale je to jen o psychologii – do Kalifornie je z Česka stejně daleko jako do Singapuru a tam lidé z Prahy za obchodem směřují poměrně často. Pokusíme se tedy čtenáře přesvědčit o tom, že ty hodiny letu navíc se vyplatí absolvovat.
Češi – a možná hodně Evropanů – mají pocit, že Spojené státy jsou jednolité. Všichni znají New York a východní pobřeží Spojených států, a mnoho lidí si myslí, že zbytek Ameriky je podobný. Ovšem „Amerik“ je hned několik. A dva státy – Texas a Kalifornie – jsou opravdu jiné a svou odlišnost si nejenom dobře uvědomují, ale také dávají najevo. Pokud s nimi chceme spolupracovat, musíme to vzít na vědomí.
Filmová diplomacie v praxi
Když Los Angeles, tak film. Začněme tedy u něj. Asi těžko by se našel jiný český úřad v zahraničí, pro nějž by filmová diplomacie byla důležitější než pro vás.
Máte pravdu, je to tak. Organizujeme časté přehlídky českých současných i starších filmů, které se snažíme dostat k co nejširší americké veřejnosti. Nezastavili jsme je ani v době covidu, kdy se v Kalifornii lidé opravdu nemohli scházet – a tak jsme tehdy třeba uspořádali bezkontaktní drive-in promítání filmu Havel.
Každoročně samozřejmě podporujeme český film nominovaný na cenu Akademie a všichni bychom si přáli, aby si sošku Oscara za nejlepší cizojazyčný film zase po třiceti letech odnesl český snímek.
A co Hollywood a lákání hollywoodských producentů do Česka? Málokdo si hned uvědomí, že u nás utrácejí miliardy korun a zaměstnávají tisíce lidí.
Ano, film není jenom umění a volnočasová aktivita, ale především kreativní průmysl. Hollywoodským producentům se v České republice líbí a těží z toho i naši filmaři. Vloni se například díky u nás natáčenému německému filmu Na západní frontě klid podařilo nevídané – hned čtyři Češi získali nominace na Oscara v kategoriích zvuk, speciální a zvláštní efekty, masky a účesy.
Myslím, že právě čeští filmoví profesionálové v podobných oborech jsou to, co přitahuje velká studia k nám, a díky jejich skvělé práci projevují o naše odborníky zájem i největší světové agentury kreativního průmyslu, které většinou sídlí právě v Los Angeles. Třeba i proto chceme co nejvíc prezentovat nový český sci-fi film Bod obnovy, který dokázal za – na Hollywood „nicotné“ náklady – vytvořit přesvědčivé speciální efekty světa budoucnosti.
Hollywoodské filmy natáčené v Česku přinášejí i sekundární efekt: Pokud se podaří, aby film ukazoval krásy Prahy a Česka, mají nezanedbatelný dopad na turistiku, a to v globálním měřítku. Pracuje se nějak i s tímto faktem?
Má to samozřejmě vliv i na incomingovou turistiku přímo ze Spojených států, které jsou pro Česko nejvýznamnějším vzdáleným trhem. Jen v roce 2022 do naší republiky zavítalo více než 370 tisíc amerických turistů a čísla za loňské tři kvartály naznačují další růst o třicet procent. A mezi třemi státy, z nichž se k nám nejvíc létá, jsou New York, Florida a – možná pro někoho překvapivě – právě „vzdálená“ Kalifornie.
Je škoda, že v Los Angeles není zastoupení agentury CzechTourism, snad se ale blížíme k tomu, že tu bude stálý zástupce právě se transformujícího Fondu kinematografie a ten samozřejmě také bude mít svou roli ve vytváření image Česka jako turistické destinace prostřednictvím filmu.
Ze zahájení oscarové kampaně filmu Na západní frontě klid v Los Angeles – v pozadí představitel hlavní role Felix Kammerer a členové filmového štábu
České hry dobývají Ameriku
Zůstaňme u kreativního průmyslu. Na dalších stránkách představujeme světovou špičku v oblasti stolních her – českou společnost Czech Games Edition (CGE), která dokázala na vysoce konkurenčním americkém trhu prodat sedm milionů kusů své hry Krycí jména. Zaznamenal nějaký jiný český exportér takový úspěch?
Takový asi ne, ale aby takových bylo víc, maximálně podporujeme a iniciujeme oficiální české účasti na herních akcích, jako je například každoroční Game Developers Conference v San Francisku. A budeme podporovat nový produkt nabízený CGE – historickou strategii Kutná Hora, která právě vstoupila na americký trh.
Jak si na tamním trhu stojí naši tvůrci počítačových her?
Globální úspěchy Beat Saberu, o němž ale jen málokdo ze zahraničních uživatelů ví, že vznikl v Česku, ale také historické hry ze středověkých Čech Kingdom Come nebo série Arma se samozřejmě vztahují i na americký trh. A co je důležité, naše hry mívají „long tail“, dobře se prodávají nejen okamžitě po vydání. Stojí za nimi vynikající čeští programátoři, ale také výtvarníci a hudebníci.
Český hudební průmysl zabodoval na Grammy
Zastavme se chvíli u hudby. Daří se vám prohlubovat zájem o český hudební průmysl?
Jsem velmi rád, že Česko má i organizaci, která podporuje právě vývoz hudby – SoundCzech. I díky ní se čeští hudební profesionálové mohou účastnit jedné z nejdůležitějších globálních akcí v tomto oboru, veletrhu MUSEXPO v Burbanku – městě nedaleko Los Angeles, které je vzhledem k množství ve městě sídlících televizních, filmových a hudebních studií právem označováno za hlavní město světových médií.
Náš konzulát pracuje aktivně na tom, aby si lidé v Kalifornii uvědomili, že česká hudba není jenom Antonín Dvořák nebo Leoš Janáček, ale také české hudební nástroje. A tedy, že všechny tyto hvězdy světové hudby hrály třeba na českém petrofu. Na podzim jsme v Los Angeles připravili prezentaci nejnovějšího pianina Petrof Gemini. Byl to ten nejvhodnější moment, protože před několika dny obdržela zpěvačka Billie Eilish za píseň What I Was Made For z filmu Barbie hned dvě ceny Grammy – po Oscarech nejcennější ocenění. Její bratr, pianista a skladatel Finneas, ji nahrál právě na pianinu Petrof, které si vybral pro jeho romantický zvuk a přesnost úderu především při použití pedálu. Pianino Petrof je podle něj přesně takové, jaké si představuje. To vše je ideální šance – film je globálně úspěšný, písnička vítězí – takže teď má Petrof další naději na globální úspěch.
Billie Eilish přebírá cenu Grammy za píseň What I Was Made For z filmu Barbie, kterou její bratr, pianista a skladatel Finneas, nahrál na pianinu Petrof
A co úspěchy našich umělců v Hollywoodu?
Zatímco třeba Jaroslav Beck, autor hudby mimo jiné k Beat Saberu, nebo Elia Cmíral, který složil hudbu k několika filmům, se už v Los Angeles prosadili, naši výtvarníci, malíři a grafici by měli zkusit navázat na úspěchy svých předchůdců, kteří v Hollywoodu prorazili už před sto lety.
Češi tvořili před a po válce nemalou část „trikařů“ ve studiu 20th Century Fox, jeho dlouholetý vedoucí Fred Sersen (Sršeň) získal za svou práci hned dva Oscary a jeho pravá ruka, další Čech Emil Kosa, se proslavil nejen jako autor dodnes používaného loga studia, ale také triky v desítkách filmů, třeba v Planetě opic nebo Kleopatře (za ni dostal také Oscara). I proto se snažíme připomínat právě historii třeba i našich malířů v Kalifornii a zdůrazňovat, že Češi nejsou v Hollywoodu „nováčky“, naopak byli úspěšně už u jeho zrodu.
Silicon Valley jako akcelerátor českých inovátorů
Když San Francisco, tak Silicon Valley. I jemu se věnujeme v tomto TRADE NEWS. Můžete jmenovat některé české firmy, kterým se podařilo v tamní tvrdé konkurenci průmyslových gigantů a špičkových start-upů prosadit?
Například STRV, komplexní obchod pro vývoj mobilních, webových a backendových aplikací, vznikla před dvaceti lety v Praze a dnes má 150 zaměstnanců v Česku, ale také v kancelářích v San Francisku a Los Angeles. Český start-up Productboard se stal v pořadí druhým čistokrevným jednorožcem s českými kořeny. Má oficiální sídlo v San Francisku a v Česku provozuje dceřinou společnost. Pro dobrou polovinu firem z žebříčku Fortune 500 pracuje zase GoodData, která poskytuje rychlé a flexibilní analýzy, byla založená v roce 2007 a dnes má kanceláře také na severu Kalifornie. Stejně tak uspěla i Lifeliqe, která vytvořila modely pro výuku a zatraktivnění distanční výuky, jež dnes používají výukové platformy po celém světě. A tak bychom mohli pokračovat.
Při hlubším pohledu na kalifornskou ekonomiku bychom asi našli mnoho dalších neméně významných témat. Která byste ještě na tomto místě rád zdůraznil?
Jednoznačně to je zelená ekonomika. Kalifornie se stala vzorem pro další státy a země, které se snaží dosáhnout udržitelného rozvoje a snížení negativního vlivu na životní prostředí. Jeden příklad za všechny: V loňském roce z celkových šedesáti vodíkových čerpacích stanic v USA bylo padesát devět v Kalifornii.
A nesmíme opomenout významnou roli, kterou zde hraje věda a výzkum. Kalifornie je domovem několika předních univerzit vyznačujících se špičkovým výzkumem, inovacemi a vzděláváním. Mnoho úspěšných firem a technologických společností vzniklo přímo na místních univerzitách a využívá výzkumu a know-how, které zde vzniká.
Ještě bych rád zmínil, jak se liší obě velká města. Zatímco losangeleský průmysl je diverzifikovaný, v San Francisku je zaměřený primárně na IT technologie. V Los Angeles tak najdete různorodější příležitosti pro české firmy, od zelených technologií přes biotechnologie, aerospace až po zemědělství.
Držitel Grammy Jasper Harris u piana Petrof Gemini spolu s CEO Petrof USA Basiliem Strmcem a majitelkou firmy Zuzanou Ceralovou Petrofovou
Tak hurá do Kalifornie
A teď k praktickým otázkám. Mnoho lidí říká, že Kalifornie je drahá a má vysoké daně.
Hovořím na mnoha akcích a setkáních se zdejšími podnikateli. Neměnili by. Vyšší daňové kvóty vyrovnává podpora vědy, výzkumu, vzdělávání, inovací. Daňové prostředí sice není pro podnikání tak lukrativní, ale výhody, které firmy získají, když tu začnou podnikat, nesporně převažují nad nevýhodami. Jak by jinak bylo možné, že je v Kalifornii registrována více než polovina společností z žebříčku Fortune 500?
Jak konkrétně může váš konzulát českým firmám pomoci?
On už pomáhá a dost intenzivně. Máme zkušenosti z mnoha oblastí – přes turbínové motory, nanotechnologie až po cukrovinky, kdy napomáháme českým firmám s kontakty na místní partnery. Významná je i podpora projektů ekonomické diplomacie. Nástroj, který pomáhá českým firmám být vidět, získat kontakty, zákazníky a potenciální investory. Jedeme na plný plyn a zájem o spolupráci roste.
A máme i dvě novinky. Počínaje dubnem budou mít české firmy pro své prezentace a nejrůznější akce náš nový multifunkční prostor, který pojme až stovku účastníků. Už v polovině dubna by se v něm měla prezentovat první česká firma a já doufám, že se tato informace co nejdříve dostane dál a budeme moci otevřít dveře na kalifornský trh dalším českým společnostem.
Druhou novinkou, která by českým podnikatelům měla pomoci, je vznik Česko-kalifornské obchodní komory, kterou už řadu měsíců připravuje náš obchodně-ekonomický úsek. Cílem je zahájit její činnost letos na jaře – a právě v našich nových prostorách. Jsme tak připraveni na další zvýšený zájem o Kalifornii, který brzy nastane.
To jste zmínil už na začátku našeho rozhovoru. Čím to je, že jste si tím zvýšeným zájmem tak jistý?
Letos v létě budou nejen sportovní fanoušci sledovat Olympijské hry v Paříži a na jejich konci si olympijskou vlajku převezme primátorka Los Angeles. Oči celého světa – a věříme i Česka – se tak zaměří na západ USA. V roce 2026 v Kalifornii nejprve proběhnou některé zápasy fotbalového mistrovství světa a o dva roky později bude Los Angeles potřetí v historii centrem světového sportovního světa. Už jsme vedli první neformální diskuze o tom, jak by mohla vypadat česká přítomnost ve městě v roce 2028 a jednání o – ideálně filmově-sportovním – českém domě zahájíme po skončení pařížských her.
Jde nám ale především o prezentaci Česka. O plné využití všech příležitostí včetně prezentace kultury, filmu, sportu, ale prioritně samozřejmě obchodních příležitostí.
To jsou smělé plány. Budeme tedy vám i našim podnikatelům držet palce a těšit se, že za pár let si v TRADE NEWS přečteme o nových obchodních úspěších.
S Jaroslavem Olšou si povídala Jana Jenšíková
Foto: Jiří Turek a archiv Jaroslava Olši, Jr.