Indonésie už dávno není jen zdrojem levných textilních výrobků a exotického nábytku. Honorární konzul Indonésie v České republice Milan Máša potvrzuje, že tato obrovská a rostoucí ekonomika nabízí českým firmám zajímavé obchodní a investiční příležitosti.
V létě 2023 jste byl jmenován historicky prvním honorárním konzulem Indonésie v České republice. Jak se člověk ocitne v roli honorárního konzula, a navíc cizí země?
Kromě vřelého osobního vztahu k Indonésii, již zastupuji, byly důvodem pro volbu mé osoby i obchodní vazby: firma Czech Blades, jejímž jsem spoluvlastníkem, je dlouhodobě úspěšným exportérem do této země. Vyvážíme tam desítky milionů čepelek ročně, určených k holení, ale i pro použití v zemědělství a průmyslu.
Samotnému jmenování předcházela poměrně dlouhá, téměř roční doba schvalovacích procedur na obou stranách: v případě České republiky podléhá jmenování souhlasu ministra zahraničí, v případě Indonésie je schválení vícestupňové a vrcholí jmenováním prezidentem země, který tak učinil v červenci 2023 a za necelý měsíc nato se pak uskutečnila oficiální inaugurace v brněnském sídle honorárního konzulátu (na adrese Hlinky 28a u brněnského Výstaviště – pozn. red.).
Od obchodu k diplomacii
Můžete nás nechat nahlédnout do vaší běžné agendy honorárního konzula?
Mým posláním je reprezentovat jmenující zemi, tedy Indonéskou republiku, v České republice. Kromě společenských povinností a rozšiřování povědomí o Indonésii to obnáší zejména pomoc při řešení složitých životních situací občanů Indonésie, kteří toho času pobývají na území Česka, organizaci konferencí směřujících k podpoře vzájemné ekonomické, kulturní a vědecké spolupráce, propagaci vzdělávacích projektů, které umožňují indonéským studentům vzdělávat se u nás a obráceně a tak podobně.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?
V říjnu se například konala ekonomická konference, jejímž tématem byla spolupráce mezi Indonésií a evropskými zeměmi v oblasti rovnoměrného rozvoje a investic do udržitelných technologií. Ale zabýváme se i jinou agendou. V posledních týdnech řešíme kromě jiného výměnu zvířat mezi Zoo Brno a indonéským Jawa Timur Parkem; věřím, že se projekt podaří s podporou různých stran dokončit a brněnská zoo bude mít brzy novou tygřici či ideálně pár.
Jste spolumajitelem a jednatelem firmy Czech Blades. Jak se vám podařilo etablovat na indonéském trhu?
Historie přítomnosti výrobků naší firmy na tamním trhu sahá až do 60. let minulého století. Čepelky Tiger, Tatra a Astra, určené pro holení i pro průmyslové a zemědělské použití, se tam staly pojmem a do jisté míry měřítkem kvality ve svých kategoriích a jsou také velmi známé. Hodnota našeho ročního vývozu na indonéský trh dosahuje asi osmdesáti milionů korun a v průběhu času kopíruje vývoj ekonomických cyklů. Prosazení na trhu bezesporu pomohl fakt, že před pár desítkami let byla konkurence na poli čepelek (žiletek) omezená. Doba se ovšem dramaticky proměnila a celosvětově je trh s holením vystaven extrémnímu tlaku indické a čínské konkurence, plynoucího zejména z převisu tamních výrobních kapacit.
Před Českou republikou je v EU řada menších ekonomik, které vnímají Indonésii jako mnohem větší příležitost než naši podnikatelé.
Co z vašeho pohledu může činit zemi atraktivním cílem pro české investory?
Česká republika je co do velikosti investic v Indonésii mezi zeměmi EU na 19. místě, z čehož vyplývá, že je před námi řada menších ekonomik, které vnímají tuto zemi jako mnohem větší příležitost než naši podnikatelé. Ti momentálně investují zejména v odvětvích spojených s průmyslem, vybavením domácností a kanceláří, s lesnictvím, rozvojem obchodní sítě a s opravárenstvím. Indonéské ministerstvo pro investice zprostředkovává řadu aktuálních informací k podporovaným investičním projektům, které se momentálně rekrutují zejména z oblasti energetiky, digitální ekonomiky, výstavby infrastruktury, recyklace v odpadovém hospodářství, zdravotní péče a dalších.
Indonéská energetika má ambiciózní plány s instalacemi nových kapacit vodních (10,4 GW), geotermálních (3,4 GW) a solárních (4,7 GW) elektráren. Stavebnictví zažívá boom v bytové výstavbě a budování veřejné infrastruktury včetně projektů, které mají komerční aspekt (například placené silnice a dálnice). Země nabízí obrovský trh (4. největší na světě), v posledních dvaceti letech průměrný růst HDP 5,45 procenta, rozumnou politickou a právní stabilitu, připravenou infrastrukturu a s ohledem na svoji rozlohu, zeměpisnou polohu a členství v mezinárodních organizacích přístup k regionálnímu i globálnímu trhu. Vybrané investiční sektory v méně rozvinutých ekonomických zónách jsou místní vládou významně ekonomicky podporovány (daňové prázdniny, snížení DPH, odbourání dovozních cel atd.).
Indonésie není jen Bali
Jak se v posledních letech změnilo vnímání Indonésie jako obchodního partnera, případně jako turistické destinace?
Myslím, že je třeba zdůraznit, že tuto zemi již nelze vnímat pouze jako zdroj levných textilních výrobků, potravinářských ingrediencí (přestože vynikajících) a exotického nábytku. Neustále se modernizuje, a nabízí tedy importní, ale i investorské příležitosti v moderních odvětvích průmyslu a služeb. Bezesporu velkou podnikatelskou příležitostí je aktivní cestovní ruch (ve směru do Indonésie), kde si rozhodně pozornost zaslouží mnohem víc destinací než u nás tak populární, ale také velmi turistický ostrov Bali. Nádherná krajina s neuvěřitelně bohatou faunou i flórou určitě ohromí každého návštěvníka. Navíc zde většinou najdete milé a přátelské obyvatele, kteří umocní pocit bezpečného a relaxovaného života, zvlášť mimo velká města.
Za rozhovor děkuje Daniel Libertin
Foto: archiv Milana Máši