Jan Kopecký: Posilujeme český ICT fenomén za oceánem

Text Věra Vortelová Foto archiv Jana Kopeckého Publikováno
thumbnail Kanada

Toronto, největší technologický kanadský hub, označované také jako druhé Silicon Valley, přilákalo v posledních letech řadu předních nadnárodních společností, jako je IBM, Cisco, BlackBerry a další. Zajímavým příležitostem neodolala ani česká společnost Principal Technologies, která je součástí skupiny PRINCIPAL GROUP a působí v oblasti ICT. Své sofistikované služby a inovativní řešení poskytuje na evropských a severoamerických trzích. Hovoříme s vedoucím její kanadské pobočky Janem Kopeckým.

Proč právě Kanada?

Kanadský trh nás zaujal svou kulturní blízkostí k Evropě a příznivými obchodními vztahy mezi Kanadou a EU, které jsou k adeptům vstupu na trh vstřícnější než v USA. Naše domněnky se nám potvrdily. Zdejší prostředí nám doširoka otevřelo prostor pro nabídku našich služeb. Následně se nám podařilo rozšířit aktivity i na trh USA.

Kromě realizace lokálních projektů jsme k dispozici také dalším českým a evropským firmám, které uvažují o vstupu na jeden z těchto trhů. V minulých letech jsme úspěšně pomohli nebo stále pomáháme dalším firmám buď při realizaci jejich projektů, nebo při stabilizaci jejich přítomnosti na severoamerickém trhu.

S jakými službami a produkty jste na kanadském trhu uspěli nejvíc?

Dosud jsme zde zaznamenali největší úspěch v oblasti vývoje softwaru na zakázku. Ale neusínáme na vavřínech. Neustále hledáme nové oblasti a příležitosti.

V čem spočívá největší přidaná hodnota vašich produktů?

V detailním porozumění potřebám našich klientů a schopnosti přizpůsobit technologie tak, aby podporovaly jejich obchodní cíle. Nabízíme nejen technická řešení, ale také strategické poradenství a dlouhodobou podporu. To nám umožňuje budovat pevná a dlouhodobá partnerství s našimi klienty.

Česká telemedicína uspěla na připraveném kanadském trhu

Kanada má k dispozici rozsáhlou síť startupové podpory. Vstoupili jste do tohoto systému?

Kanadský startupový ekosystém je sice podporován rozsáhlou sítí akcelerátorů a inkubátorů, avšak obecně se zatím nenachází na takové úrovni jako ten v USA. Tuto možnost však zvažujeme zejména v souvislosti s našimi pokročilými telemedicínskými řešeními zaměřenými na ženské zdraví.

Běžný občan si pod pojmem telemedicína obvykle představí online konzultace s lékařem. Můžete nám nastínit, jaká telemedicínská řešení nabízíte?

Většina lidí si pod pojmem telemedicína vybaví jednoduchou online konzultaci, ale možnosti současné digitální péče sahají mnohem dál. V Principal Telemedicine se zaměřujeme na vývoj pokročilých řešení, která nejen zprostředkovávají kontakt mezi pacientem a lékařem, ale umožňují i kontinuální vzdálený monitoring zdravotního stavu, sběr a vyhodnocení dat pomocí IoT technologií a umělé inteligence.

Například naše oceněná aplikace Penelope pomáhá nastávajícím maminkám s rizikem preeklampsie. Umožňuje bezpečný dohled nad průběhem těhotenství mimo ordinaci. Pacientky zadávají své hodnoty do mobilní aplikace, která je v reálném čase vyhodnocuje s využitím pokročilých algoritmů a upozorňuje lékaře na možné komplikace. Díky tomu jim může být poskytnuta péče rychleji a cíleněji.

Dalším příkladem je Clara – naše digitální terapeutické řešení pro nemocné Alzheimerovou chorobou a s dalšími kognitivními poruchami. Aplikace pomáhá trénovat kognitivní funkce, čímž přispívá k udržení soběstačnosti pacientů a zároveň poskytuje podporu pečujícím osobám. I toto je příklad péče, která výrazně zvyšuje kvalitu života pacientů i jejich rodin.

Naší vizí je zdravotní péče, která je dostupná, personalizovaná a efektivní – a právě telemedicína je nástrojem, jak tuto vizi naplňovat.

Česko zatím na legislativu ohledně telemedicíny stále čeká. Jak je na tom Kanada?

Na rozdíl od nás má Kanada legislativní rámec pro telemedicínu již zavedený, ale konkrétní pravidla se liší podle provincie. Zároveň hodně záleží i na typu produktu. Například v Ontariu, kde má naše kanadská pobočka sídlo, musí poskytovatelé dodržovat standardy odborné péče i v případě virtuálních služeb, včetně ochrany dat a informovaného souhlasu. Pokud je služba považována za medicínsky nezbytnou, měla by být hrazena ze systému veřejného zdravotnictví, bez ohledu na to, jestli je poskytována osobně nebo na dálku.

V oblasti AI hledáme balanc

Přes svou progresivitu v oblasti ICT je Kanada při implementaci AI řešení v některých oborech, jako jsou třeba bankovnictví či telekomunikace, relativně konzervativní. Spatřujete tam své příležitosti?

V oblasti umělé inteligence vidíme velký potenciál a jsme v této oblasti aktivní, ať už přímo nebo prostřednictvím našich partnerů. Naši kolegové v USA intenzivně využívají jejího potenciálu, zvlášť ve výrobním sektoru či ve stavebnictví. Aktivně hledáme příležitosti i v dalších odvětvích a snažíme se šířit dobré jméno českých expertů.

Jak ve vaší společnosti rezonuje téma rizik a regulace AI?

Regulace a rizika spojená s umělou inteligencí jsou i pro nás důležitým tématem. Nedávno jsme se zúčastnili uzavřeného setkání s německým konzulem v USA, na němž se toto téma intenzivně diskutovalo. Vnímáme tenkou hranici mezi regulací a omezením inovací a snažíme se aktivně přispívat k nalezení správné rovnováhy.

Jaké služby české ekonomické diplomacie jste využili a co konkrétně vám v expanzi do Kanady přinesly?

Účastnili jsme se mnoha misí do Kanady a USA, což nám pomohlo navázat cenné kontakty a otevřít dveře k novým příležitostem na obou stranách Atlantiku. Velmi si ceníme vztahů, které máme se zástupci české diplomacie jak v Kanadě, tak v USA. Na jejich službách je patrná rostoucí kvalita a koordinace.

V Kanadě pro mě byla největším překvapením každodenní lidská laskavost.

Jako reprezentant české firmy se na zahraničních trzích, zejména v Kanadě, pohybujete již léta. Jak se žije v zemi javorového listu českému insiderovi?

Zdejší život je pro mě kombinací profesní výzvy a osobně obohacující zkušenosti. Za obchodní rozvoj v Severní Americe jsou zodpovědní moji kolegové, já mám na starost dodání konkrétních řešení a koordinaci s našimi vývojovými týmy, které sídlí v Evropě.

Z osobního hlediska je pro mě největším překvapením každodenní lidská laskavost. Lidé jsou tu k sobě opravdu milí a ochotní pomoci. Velmi mile mě také překvapila špičková kvalita potravin. Díky sportu jsem tu našel i nové kanadské přátele a právě skrze společné zážitky mimo práci mám možnost lépe poznávat jejich otevřenou a férovou mentalitu. 

Za rozhovor děkuje Věra Vortelová

Foto: archiv Jana Kopeckého

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 - 3 / 2025 na straně 38-39.

Štítky Kanada, ICT

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.