Bulharsko nám bylo vždycky blízko. V posledních letech však zrychlilo ekonomickou integraci se zbytkem EU, plánuje vstup do eurozóny a stává se atraktivnějším pro zahraniční investice. Co to znamená pro české podnikatele a investory? Hovořili jsme s velvyslancem České republiky v Bulharsku Miroslavem Tomanem.
Euro jako priorita
Jak se atraktivita této země proměnila během vašeho působení v Sofii?
Bulharsko se od počátku letošního roku spolu s Rumunskem stalo součástí schengenského prostoru, což mimochodem znamená, že poprvé v historii je možné projet po zemi z Řecka do České republiky bez toho, abyste museli absolvovat zdlouhavé hraniční kontroly. Určité omezení na této trase představuje nedostatečně rozvinutá dopravní infrastruktura a zejména skutečnost, že přes řeku Dunaj tvořící bulharsko-rumunskou hranici vedou pouhé dva silniční a jeden železniční most. Nicméně i to by se mělo do budoucna změnit, neboť obě země plánují v této oblasti rozsáhlé investice.
Důležitým faktorem, od něhož si Bulharsko hodně slibuje, je očekávaný vstup do eurozóny k 1. lednu 2026. Místní podnikatelské kruhy vidí v přijetí společné evropské měny příležitost ke zvýšení své konkurenceschopnosti, atraktivity pro investory a exportního potenciálu. V tomto s nimi souzní i současná vláda premiéra Rosena Željazkova, pro niž je právě vstup do eurozóny jedním z hlavních bodů programu. Podle nedávno publikovaných odhadů ministerstva hospodářství a průmyslu bulharský byznys ušetří jen na zrušení měnových konverzí a vedení bankovních účtů ve dvou měnách přibližně 560 milionů eur ročně. Současně je již nyní evidován značný nárůst přímých zahraničních investic.
K 1. lednu 2026 vstoupí Bulharsko do eurozóny..
I mimo tyto dva aktuální faktory se Bulharsko přinejmenším posledních dvacet let řadí mezi významné investiční destinace tuzemského kapitálu. ČR se díky tomu dlouhodobě umisťuje v žebříčku dvaceti nejvýznamnějších zahraničních investorů v zemi.
Určitě k tomu přispívá i fakt, že Bulhaři mají historicky Česko rádi.
Ano, velmi dobrá zkušenost s českými a československými podnikateli, řemeslníky a průmyslníky, která sahá až do konce 19. století, kdy mnoho Čechů pomáhalo znovuobnovenému Bulharsku položit základy státní správy a hospodářského státu, je důležitou výhodou. Velká část Bulharů si význam Čechů v novodobých dějinách svého státu velice dobře uvědomuje a chová k nám velké sympatie. Česko má zkrátka v Bulharsku velmi dobrý zvuk.
Ovšem nelze očekávat, že vám český původ sám o sobě zaručí uzavření obchodu či vítězství v tendru. Obchodní prostředí v Bulharsku je velmi konkurenční a ne vždycky zcela transparentní, správný výběr místního partnera proto bývá často klíčovým faktorem úspěchu. Určitou výhodu v tomto ohledu může představovat zvyšující se počet bulharských zájemců o studium na českých vysokých školách, což činí nalezení česky hovořících kontaktů v Bulharsku poměrně snadné.

Slavnostní ceremonie založení Bulharsko-české obchodní komory dne 29. října 2024 za přítomnosti ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka. Dnes již tato komora sdružuje na 50 firem a stala se užitečnou platformou pro vzájemnou výměnu zkušeností a kontakt se státní správou
Stabilita a předvídatelnost
Co považujete za rok a půl působení v Sofii za nejdůležitější události?
Určitě upevnění politické stability, když v lednu ustavená vláda ukončila téměř čtyřletou éru rychlého střídání převážně úřednických vlád. To bezesporu poskytuje větší míru předvídatelnosti ohledně dalšího vývoje ekonomiky a celkového směřování země.
Rád bych zmínil i další novinku, která se týká bilaterálních obchodních vztahů. V říjnu loňského roku byla během návštěvy ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka ustavena Bulharsko- -česká obchodní komora, která za necelý rok své existence sdružuje již téměř padesát firem. Kromě toho, že slouží jako užitečná platforma pro vzájemnou výměnu zkušeností a komunikaci směrem k místní vládě a institucím, může se lehce stát i vstupní bránou pro nové investory při získávání důležitých informací a kontaktů.
Náš „český dům“ v Sofii pracuje jako jeden tým
BTL Industries otevřela v Plovdivu svou největší výrobní halu, Škoda Group dodává do Bulharska trolejbusy a elektrické vlakové jednotky, na tamním trhu jsou zavedení také AŽD Praha nebo Energo-Pro a tak bychom mohli pokračovat. Nakonec o úspěších našich firem se zmiňujeme podrobněji na dalších stránkách. Jak konkrétně pomáhá vaše ambasáda českým firmám?
Náš zastupitelský úřad poskytuje asistenci na poli ekonomické diplomacie jak proaktivně, to znamená v podobě vyhledávání příležitostí, poskytování informací, tak i reaktivně, tedy na základě požadavků českých exportérů. Ti se mohou na úřad obrátit osobně, telefonicky či elektronickou cestou a po úvodní konzultaci jim navrhneme další postup asistence. Pomáháme při vytipování vhodných partnerů z řad státních institucí, sjednávání schůzek, firemních prezentacích, propagaci českých výrobků, služeb a technologií, organizujeme podnikatelské mise do Bulharska i obráceným směrem za účelem propojení firem z obou zemí.
Doplňujeme se a koordinujeme s kolegy ze zahraniční kanceláře CzechTrade, která sídlí ve stejné budově, takovém „českém domě“, neboť se zde nachází i České centrum, jež se zaměřuje především na propagaci kulturní spolupráce. Díky tomuto kompaktnímu umístění můžeme snadno realizovat řadu kulturně-společenských akcí, kde se všechny výše uvedené elementy diplomatického působení prolínají.
Zde bych rovněž rád zdůraznil vzrůstající oblibu projektů na podporu ekonomických aktivit (PROPEA) ze strany české podnikatelské veřejnosti. Jejich hlavním smyslem je snížení rizik spojených se vstupem na náročné zahraniční trhy. Služby programu jsou do určitého limitu poskytovány za zvýhodněných podmínek při finanční spoluúčasti českých firem ve výši 30 procent. Celkové zkušenosti s programem jsou velmi dobré a i my v Sofii již máme za sebou několik úspěšných realizací.

Bulharský prezident Rumen Radev a český velvyslanec Miroslav Toman společně slavnostně otevřeli nový výrobní závod české společnosti BTL v Plovdivu. Bulharský prezident továrnu označil za nejlepší možný příklad spolupráce se zahraničními investory, kdy kromě samotných finančních prostředků do země směřují i moderní výrobní postupy a vyspělé technologie
Můžete zmínit nějaký konkrétní případ vaší činnosti v oblasti podpory firem?
Z těch nejvíc aktuálních je to projekt ekonomické diplomacie (PROPED), který se uskuteční v polovině září (rozhovor byl realizován v první dekádě září – pozn. red.). Jedná se letos o největší námi organizovanou proexportní akci, během níž do Sofie „přivezeme“ významné zástupce českých firem z oblasti obranného a bezpečnostního průmyslu a představíme je jak relevantním místním firmám, tak i potenciálním zákazníkům v podobě ministerstva obrany, vnitra a hospodářství, přičemž jim současně nabídneme i možnost na vlastní oči zhodnotit vysokou úroveň bulharského obranného průmyslu v rámci návštěvy vybraných výrobních závodů. Ambasáda a hlavně její ekonomický úsek musí všechno naplánovat, připravit, oslovit cílovou skupinu zájemců, zajistit realizaci a kompletní logistiku. Poměrně velké penzum práce na tak malý kolektiv, nicméně vždycky nás potěší, když se na základě takových setkání vytvoří nové vazby a vyústí ve společnou obchodní či investiční spolupráci.
Bulhaři mají Čechy prostě rádi.
Co vás osobně na životě v Bulharsku překvapilo nejvíc a co byste doporučil každému Čechovi, který by chtěl tuto zemi poznat hlouběji, ať už jako turista nebo podnikatel?
Jak už jsem uvedl dříve, po mém příjezdu do Bulharska mne velmi překvapila úzká historická vazba na Česko a všechno s ním spojené. Bulhaři mají Čechy prostě rádi. A toho bychom chtěli a měli využít.
Bulharsko není jen letní dovolená u černomořského pobřeží, jak si ho pamatujeme z dětství. Je to velmi přátelská a pohostinná země, plná památek, růží, písečných pláží a panenské přírody. Turistům bych doporučil věnovat pozornost krásám této země komplexně, nejen z pohledu tradiční přímořské turistiky, ale objevit i široké možnosti horské pěší turistiky, poznávat přírodní zajímavosti, historické památky nebo dobré podmínky pro zimní rekreaci například v resortu Bansko či Pamporovo.
Podnikatelé, jak již bylo také zmíněno, by měli načerpat před vstupem na trh co nejvíc dostupných informací a doporučení, počínaje každoročně aktualizovanou souhrnnou teritoriální informací z pera našeho úřadu na webu Businessinfo.cz, na stránkách velvyslanectví či kanceláře CzechTrade.
Mohou samozřejmě využít expertní asistence obou uvedených subjektů či kontaktů a zkušeností členů Bulharsko--české obchodní komory. Za zmínku stojí i účast na bulharských výstavách a veletrzích. My na ambasádě jsme rádi za každý zájem a vždycky se snažíme pomoci.
Za rozhovor děkuje Jana Jenšíková
Foto: archiv Velvyslanectví ČR v Sofii