Za 30 let Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) vyplatila klientům téměř 96 miliard korun, ať už se jednalo o škody z autopojištění, vykradeného bytu nebo těžkého úrazu. Dnes na ni spoléhá přes 1,3 milionu klientů, je třetím největším poskytovatelem povinného ručení na českém trhu a v žebříčku pojišťoven se řadí do první pětky. Jaká byla cesta k těmto metám? Kulaté jubileum je příležitostí trochu zavzpomínat a připomenout si ty, kteří ČPP k úspěchům posunuli. A také prozradit vizi na další desetiletí. Hovoříme s generálním ředitelem pojišťovny Pavlem Wiesnerem.
Read in English
Když si představím vaši třicetiletou cestu, první, co mě napadá: za každou úspěšnou firmou stojí lidé, pojišťovnu nevyjímaje. Souhlasíte?
Přesně tak! A rád bych hned v úvodu zdůraznil, že i když si dnes budeme povídat převážně o několika klíčových osobnostech, v ČPP jsme jeden tým – a na úspěch nahlížíme touto optikou. Jsem hrdý na to, že se nám i v našich dnešních číslech, kdy máme okolo tisíce zaměstnanců po celé republice, daří budovat soudržný kolektiv, v němž je iniciativa vítána a lidé přebírají osobní odpovědnost.
Jednoduchost a rychlost. Být o krok před ostatními
O tom určitě ještě budeme mluvit. Pojďme se však nyní vrátit do historie. Koho považujete za takového otce-zakladatele ČPP?
Je známo, že pojišťovnu založili společníci v čele s Pavlem Sehnalem v červnu roku 1995. U samotných začátků jsem ještě nebyl, ovšem pamatuji prvního generálního ředitele Vlastimila Navrátila – a právě toho bych označil za otce-zakladatele. S ním je spojený první větší milník na naší cestě, kterým byla demonopolizace povinného ručení v roce 2000. Tehdy pojišťovny získaly část z klientského kmene motoristů, a ČPP připadla čtyři procenta, což představovalo zhruba 200 tisíc klientů. Za Vlasty Navrátila jsme se stali trojkou na poli povinného ručení a tuto pozici držíme dodnes.
V čem byl jeho přínos? Jak byste vašeho prvního generálního ředitele charakterizoval?
Podle mne byl jeho přístup k budování pojišťovny geniální. Víte, pojištění je velmi složitý obor, přesahuje do různých oblastí, od ekonomiky přes právní stránku, marketing, IT…
Vlasta Navrátil usiloval o to, aby naše produkty složité nebyly. Aby je mohla uchopit široká veřejnost, aby se daly distribuovat přes co nejširší distribuční síť. Mohli jsme tedy začít spolupracovat s tehdy největšími distribučními sítěmi – Českou poštou a VZP. Zpočátku to bylo v oblasti pojištění majetku a odpovědnosti občanů, následovalo pojištění průmyslu a podnikatelů, proto jsme také měli a máme v názvu „podnikatelská pojišťovna“.
A další důležitá věc: s tou jednoduchostí souvisela rychlost. To, co u našich konkurentů trvalo desítky minut, muselo jít u nás co nejrychleji. Za jeho působení jsme byli první pojišťovnou v ČR, která v době, kdy většina používala tištěné nebo průpisné smlouvy, zavedla online systém na sjednávání pojistných smluv. Tento systém běží v inovované podobě vlastně dodnes.
Maximální efektivita a přidaná hodnota
Dá se říct, že už tehdy ČPP určovala trend. Na koho ještě rád vzpomínáte?
Klíčovou osobností byl zcela jistě Franz Kosyna, který k nám přišel v roce 2005, kdy jsme vstoupili do skupiny Vienna Insurance Group (VIG). Za jeho éry došlo ke značnému posílení kapitálu, což byl nutný předpoklad pro další růst a úspěšný rozvoj ČPP. Franz Kosyna působí ve skupině VIG stále, jsme v kontaktu a určitě mu stejně jako Vlastovi Navrátilovi patří poděkování.
A kdo další zanechal v historii ČPP nesmazatelnou stopu?
V roce 2008 nastoupil do pozice generálního ředitele Jakub Strnad, který k nám přišel z Kooperativy, jež je také součástí skupiny VIG. Kdybych měl pár slovy charakterizovat jeho éru: vizionář, který kladl důraz na maximální efektivitu a vysokou přidanou hodnotu pro naše klienty. Změnili jsme výrazně naši produktovou řadu a stál také za rozhodnutím využít marketingový potenciál postaviček Pat a Mat, které nás provázejí dodnes.
A určitě je na místě zmínit osobnost mého předchůdce, Jaroslava Besperáta, který byl v čele ČPP přes dvanáct let až do své náhlé smrti v roce 2022 a zasloužil se o její dynamický růst. Rád vyprávěl, jak do pojišťovny nastoupil v době velkých povodní v roce 2002 a byl jako obchoďák hozený nejen obrazně rovnou do vody. Měl jsem to štěstí, že jsem ho v té roli, ale i v dalších až po generálního ředitele, zažil a úzce s ním spolupracoval. Jarda byl ohromný srdcař a velký sportovec. Sportovní zásady se snažil předávat lidem v ČPP, prosazoval týmovost, férovost, a to jak uvnitř pojišťovny, tak i ve vztahu k našim klientům a partnerům.
Hovoříme stále o úspěších. Ale i pojišťovna je obrazně řečeno jen člověk, který dělá chyby. Vybavíte si něco, co jste udělali špatně? Co se u klientů nechytlo?
Zcela jistě tu byla i chybná rozhodnutí, to se určitě stalo a může stát. Chybami se člověk i pojišťovna učí. Vzpomínám si třeba na jedno strategické rozhodnutí, něco, s čím jsme přišli moc brzy, a to bylo pojištění kybernetických rizik. Začali jsme s ním někdy před osmi lety a nabízeli ho především středním podnikatelům. Produkt jsme měli vymyšlený ve spolupráci s jednou z největších světových zajišťoven, Swiss Re, od ní jsme převzali i know-how. Ale v té době nevznikla potřeba u klientů. Když navíc viděli seznam požadavků, který nám nastavil zajistitel, říkali, že když to všechno splní, tak už vlastně pojištění nepotřebují. Produkt jsme tedy přestali prodávat. Dnes už jsou kybernetická rizika pojistitelná, ale jsou na to speciální pojišťovny.
Můžete prozradit, na co vy osobně z té dlouhé historie ČPP nejraději vzpomínáte?
Hrozně rád vzpomínám na první roky, kdy to nebylo vůbec lehké, nebyli jsme tak dobře kapitálově vybaveni jako dnes a pojišťovnu vlastně nikdo neznal. Každému bych přál zažít, jak jsme chodili ke klientům a představovali jim naše služby, jak jsme jednali s makléři, kteří s námi dosud nespolupracovali – a museli jsme je přesvědčit, že jsme pro ně ten pravý partner. To byla ta největší škola, budovali jsme něco od nuly.
Ti, kteří k nám přišli později a přijdou dnes, jsou o toto ochuzeni. Jdou do dobře fungující velké společnosti, která má vynikající renomé. Budování od nuly se už nezopakuje.
Pojišťovnu utvářejí přání a potřeby klientů
Vraťme se do současnosti, k vaší první odpovědi, tedy k vašemu týmu, který cíleně budujete tak, aby byl hlavní ingrediencí vedoucí k úspěchu. Jaké jsou ty další důležité?
munikace s ním. Za ta léta nám přešlo do krve, že je pro nás středobodem vesmíru. Je důležité vědět, co si o nás myslí, co skutečně reálně potřebuje. Dnes se svět mění tak rychle, že naše produkty, které odrážely klientovy potřeby ještě nedávno, nemusí jeho očekávání splňovat i dnes.
Klienti žijí s pojišťovnou a stejně tak ČPP žije s klienty.
Co si myslíte, že dnes klient na vás nejvíc ocení?
Okamžitou zpětnou vazbu, rychlost a nápomocnost. Čeká, že mu pomůžeme v krizové situaci v reálném čase, tedy v době, kdy je nejvíc ve stresu – a v ideálním případě za něj problém vyřešíme. Takto to dlouhodobě funguje u našich asistenčních služeb Global Assistance pro motoristy, které mnoho z vašich čtenářů již jistě využilo. Ovšem uvažujeme v daleko širších intencích, asistenci nabízíme i k dalším produktům, budujeme smluvní síť specialistů z různých profesí a řemesel, kteří mohou odstranit i škody na majetku, tedy nejen akutní problém. I v tomto případě se však řídíme tím, co od nás klienti skutečně chtějí. V Praze a větších městech jsou tyto služby vítány, v menších městech a obcích si klienti raději opravují věci sami, nebo využijí služby někoho, koho znají, a my jim pouze zaplatíme škodu.
Nakonec se nabízí otázka: jak vidíte pojišťovnu za deset let, až budete slavit další kulaté jubileum?
Budujeme nový core systém, budeme tedy stát na jiném technologickém základu, který nás posune dál do 21. století. K tomu budeme daleko víc využívat AI nástroje, jež nám pomohou odbourat hlavně repetitivní činnosti a ještě zrychlit některé procesy. Ovšem důležité je, že zůstaneme pojišťovnou postavenou také na lidském kontaktu se silnou sítí našich regionálních zastoupení a zhruba tisícovkou zaměstnanců, která komunikuje se svými klienty a ptá se jich, jaké problémy řeší a jaké služby od nás potřebují.
Za redakci TRADE NEWS vám přeji, aby se vaše vize naplnila.
S Pavlem Wiesnerem hovořila Jana Jenšíková
Foto: Marek Jenšík a archiv ČPP