„Dříve podniky svou pozici zaměstnavatele často neřešily, dnes už je to jinak. Uvědomují si, že bez šikovných lidí se nepohnou dál, ale mnohdy jdou na jejich získání zkratkou a neefektivně. Nestačí totiž vytvořit skvělý profil firmy na sociální síti a tvářit se, jak je u nich báječné pracovat. Nejen že nablýskaný obal nemusí odpovídat obsahu, což se v čase ukáže, ale skvělý obraz nepřitáhne samé skvělé a produktivní lidi, kteří chtějí k výsledku přispět, ale také ty, kteří se na úspěchu jen přiživí.“ Jak získat do týmu ty správné lidi a jak si je udržet? Ptáme se Lucie Spáčilové, zakladatelky a výkonné ředitelky společnosti Performia Česká republika.
HR neošidíte
Zhruba před rokem jste mluvila o tom, že práce s lidmi je v mnoha firmách popelkou a čeká v koutě, až na ni přijde řada. Nejprve se vymazlí produkt, pak se dělá marketing a pak možná…? Manažeři si chybu uvědomí, až když jim začnou chybět ti správní lidé. Změnilo se něco?
Lidské zdroje byly zanedbávány tak dlouho, že rok je krátká doba na to, aby se všechno spravilo. Ale mohu říct, že se to zlepšuje, firmy si důležitost HR začínají uvědomovat a snaží se s tím něco dělat. Jen mají často představu, že dlouhodobou poctivou práci na budování kvalitního týmu, která má své zákonitosti a nedá se uspěchat, tak nějak přeskočí: uděláme firemní kulturu, uspořádáme týmovou akci, předvedeme se na sociální síti – a oni si nás ti skvělí pracovníci najdou sami. Tak to ale nefunguje. Je to stejné, jako když chcete upéct buchty: nezačnete hned cukrovat prázdný talíř, ale nejprve uhnětete těsto, což je na celém procesu nejpracnější.
Čemu se tedy firmy nevyhnou?
Musejí začít od podlahy. Rozhlédnout se, jaké vlastně lidi mají ve svém týmu. Nezáleží na počtu, ale na jejich produktivitě. Najednou vidí, že jsou tam neproduktivní brzdiči, kteří už by tam dávno být neměli, ale zůstávají tak nějak ze zvyku, třeba proto, že jsou zaměstnaní spoustu let a nikdo se nezamyslel, jestli jsou i dnes přínosem. A na druhé straně vidí ty pracovité, produktivní, kteří jsou ale mnohdy přetížení a demotivovaní, a i když se jim ve firmě líbí, pomýšlejí na změnu. Není lehké si připustit, že jsem jako manažer něco podcenil. A už vůbec není lehké udělat nepopulární rozhodnutí a rozloučit se s člověkem, s nímž jsem firmu zakládal, vysvětlit rodinnému příslušníkovi, že se na danou pozici nehodí… I tyto situace s firmami prožíváme.
Máme na 700 firemních klientů. Dobrý vzorek na to, abychom viděli, že naše know-how funguje.
Takže jsme po roce na poli lidských zdrojů ve firmách pokročili, ale ne tam, kam bychom potřebovali. Co s tím? V čem můžete pomoct?
Po jednadvaceti letech zkušeností si troufnu říct, že Performia lidem rozumí. Díky našemu jedinečnému know-how dokážeme vnést do práce s lidmi a budování firemního týmu systém, který funguje. To se pak odrazí i na ekonomických výsledcích podniku a jeho celkovém obrazu. Umíme naslouchat a ke každému klientovi přistupujeme s velkou empatií, abychom pro něj mohli vytvořit služby na míru. Takové, které přinesou praktický výsledek. Náš tým totiž usiluje o to, aby věci skutečně fungovaly a přinesly výsledek. Nehrajeme si na pozlátko.
Při práci s lidmi je hlavní důvěra. Ta, kterou získáte, i ta, kterou jim dáváte.
Změnilo se něco v čase ve vaší práci? Co dnes nejčastěji ve firmách řešíte?
Jak už jsem uvedla, základem zůstává naše know-how, ovšem naše působení ve firmách samozřejmě doznává určitých změn. Stále víc se soustředíme na dlouhodobou práci s našimi klienty, chceme víc energie věnovat těm, kteří k HR přistupují zodpovědně, jít s nimi krůček po krůčku k úspěchu a stabilitě. Takových je nyní zhruba 130, vlastní naši licenci a vzájemně si důvěřujeme.

Z loňské dvoudenní konference Performia, které se zúčastnilo téměř 150 zástupců společností z různých oborů
S většinou z nich jsme nyní ve fázi, že už víme, že jim naše know-how vyhovuje, vyškolili jsme vedení firmy – a začínáme pořádat semináře pro nižší management. Většinou to má stejný scénář: vedoucí pracovníci přicházejí na naše školení z musu a zrovna na nich vidíte, že si myslí, co je to zase za blbost, která je odvádí od důležité práce. Po pár desítkách minut, kdy se s nimi pobavíme o tom, co je trápí a o čem seminář bude, již s námi otevřeně rozmlouvají – a do zpětných dotazníků nám pak píší, že byli velmi skeptičtí, ale že si odnášejí praktické věci. Na další seminář se už těší a přicházejí s vlastními zkušenostmi, které s ostatními sdílejí. Získali jsme si jejich důvěru tím, že jsme se je od začátku nesnažili napasovat do nějaké kolonky „manažer, který rozumí lidem“, ale nechali jsme je být sami sebou. Jen jsme jim k tomu přidali pár receptů na to, aby svým lidem rozuměli a nehledali na nich pouze chyby.
Opět tu padlo slovo důvěra. Je právě v ní začarovaný úspěch?
Důvěra je totiž základ. Rozhodně bychom o ni měli usilovat, a to nejen při budování firemního týmu. Pro manažera to má dvě stránky: měl by získat důvěru svých lidí, ale také by se měl naučit, jak jim ji opravdu s vnitřní jistotou dát. Je to totiž začarovaný kruh. Pokud manažer nedůvěřuje svým lidem, nepřevezmou zodpovědnost – a on si pak stěžuje, že nejsou dostatečně iniciativní a že je přetížený.
S Lucií Spáčilovou si povídala Jana Jenšíková
Foto: archiv Performia