Kolik strojírenských firem na světě navazuje na historii dlouhou dvě stě let? První brněnská strojírna k nim patří. V 19. století byla její součástí také Wannieckova strojírna, kterou dnešní Brňané znají v podobě obchodního centra Vaňkovka. „Díky tomu, že naši akcionáři letos připojili PBS Brno do skupiny PBS Group, historické kořeny celého podniku a propojení s tradicí se nás o to více týkají,“ říká s hrdostí Milan Macholán, generální ředitel a předseda představenstva PBS Velká Bíteš. Zajeli jsme za ním ještě před Mezinárodním strojírenským veletrhem v Brně, kde se firma představí reprezentativní expozicí.
V hlavní roli motory
Když se řekne PBS, všichni si představí nejprve letadla a výrobky pro letecký průmysl. Kam se dnes vývoj jednotlivých produktů posouvá?
Základem výrobního programu jsou pomocné energetické jednotky – APU. Kromě toho, že startují velké letecké motory v letadlech a vrtulnících, dodávají také elektrickou energii na jejich paluby a udržují tlak hydraulické kapaliny. Jsou to velmi univerzální přístroje a procházejí neustálým vývojem. Získání certifikátu od evropského dohlížecího civilního úřadu EASA, který jednotku opravňuje k použití v civilním provozu, trvá přibližně tři roky. Nyní díky dotačnímu programu pro rozvoj inovací vyvíjíme nový typ pomocné energetické jednotky. Bude modernější, s vyšším výkonem. Potrvá však několik let, než proběhnou všechny zkoušky a certifikace.
Ovšem největším know-how firmy jsou letecké motory.
Ano, vyrobili jsme jich stovky, a to většinou v kategorii „experimental“, tedy pro malá letadla. Vývoj leteckého motoru trvá velmi dlouho a obnáší samozřejmě rozsáhlé pozemní, letové zkoušky a certifikaci. Právě dnes jsem obdržel příjemnou zprávu, že jsme získali civilní certifikát od EASA na proudový motor TJ 100C.
Gratulujeme. Ví se o vás, že v roce 2012 jste byli Firmou roku a rok nato jste titul obhájili pro Kraj Vysočina. Letos jste například získali ocenění Výrobek roku za malý motor pro letecké modely. Je to tak?
Ano, jedná se o modelářský proudový motor TJ 20, který váží pouhé dva kilogramy. Turbovrtulové motory dodáváme také pro malé letouny do čtyř pasažérů. Pro vrtulníky jsme vyvinuli turbohřídelový motor TS100. Další kapitolou jsou klimatizační systémy pro letouny i vrtulníky.
Vlastní slévárna je výhodou
Přejděme od motorů k vaší slévárně. Je jedna z nejlépe vybavených v Evropě. Co všechno v ní dokážete vyrobit?
Například turbínová kola pro turbodmychadla automobilů, vlaků i lodí. Ta největší váží až čtyřicet kilogramů. Odléváme také lopatky spalovacích turbín pro různé oblasti průmyslu nebo axiální integrální kola pro letecké motory, turbodmychadla a pomocné energetické jednotky. Jde o přesné lití metodou vytavitelného modelu.
Díky poměrně novým vakuovým pecím jsme schopni vyrábět špičková turbínová kola pro letectví a pro energetiku. Náběžná hrana lopatky těchto kol má rádius pouze několik desetin milimetru, je tedy velmi ostrá. Díky nové technologii dokážeme zaručit, že roztavený kov skutečně správně „zaběhne“ i do tohoto prostoru. Plně jsme zautomatizovali také výrobu skořepinových forem. Obalování voskového modelu pojivy tak provádí robot.
A čím překvapíte letos?
Právě kupujeme další vakuovou pec vylepšenou o technické doplňky, které nám umožní odlévat náročnější turbínové lopatky a při odlévání zaručit „usměrněnější“ strukturu kovu. To přinese ještě lepší mechanické vlastnosti odlitků, což naši klienti pochopitelně ocení.
Výrobní program na úrovni high-tech
Široký záběr výrobního programu přispívá k vaší stabilitě a konkurenceschopnosti. Je známo, že vás krize v roce 2008 zásadně nedostihla.
Jednotlivé segmenty naší výroby se vzájemně vyvažují a hlavně jsou všechny na vysoké technické úrovni, což nám skutečně v době největší krize pomohlo. Řada typových certifikátů a systémů kvality ISO a AS nám totiž otvírá dveře do nadnárodních koncernů, jako je například ABB, Emerson, Siemens, GE. Rozhodující ale jsou východní trhy.
Kromě rozšíření slévárny jsme letos investovali také do nových obráběcích center a do nové technologie louhování lopatek. Pořizujeme také technologii pro výrobu ozubených kol v leteckých přesnostech. Naše produkty jsou tak na úrovni high-tech a firma se drží na světové špici. Jsem rád, že česká vláda a ministerstvo průmyslu technický rozvoj podporují. Věřím, že strojírenství, které zde historicky bylo klíčovým oborem, si svoji úroveň udrží.
Export přes skoro všechny kontinenty
Která exportní teritoria považujete dnes za klíčová?
Náš export zasahuje téměř všechny kontinenty. Směrem na východ dodáváme naše produkty do Ruska, Číny, Indie a arabských zemí. Západně pak do Německa, Švýcarska, Francie, Itálie a dnes už i do USA. Snažíme se také uplatnit v zemích Latinské Ameriky, jako je například Brazílie nebo Argentina. Obchodní kontakty máme i v Austrálii nebo v Japonsku.
Co je podle vás nejdůležitější při vstupu do nových obchodních vod?
Potvrdím starou pravdu: velmi důležitá je pro nás účast na různých veletrzích a výstavách. Tam jsme vždy našli naše stěžejní zákazníky. Nejprve si však trh zmapujeme a uděláme si marketingovou analýzu. Pak teprve vyjíždíme na výstavu. Letos nás čekají, hned po MSV v Brně, výstavy v Británii, v Kolumbii a v Brazílii, kolegové poletí také do USA na výstavu z oblasti energetiky. V červenci jsme tam vystavovali na největším veletrhu všeobecného letectví na světě EAA AirVenture Oshkosh, zaměřeném hlavně na malá letadla.
Vývoj leteckého motoru je běh na dlouhou trať, proto je každý další certifikát velkým úspěchem.
Tam, kde vidíme velký potenciál, zakládáme naše kanceláře. Zastoupení už máme v Číně, Rusku, USA, v Indii, v Brazílii. V kanceláři působí zpravidla místní lidé, kteří dobře znají tamější poměry a prostředí. Měli jsme vždy štěstí na velmi aktivní a loajální kolegy. A také musím v této souvislosti pochválit pomoc státu, zvláště ministerstva průmyslu a obchodu, zastoupení CzechTrade a CzechInvest.
Důležité je vychovat nástupce
V loňském roce jste získali ocenění za projekt realizovaný ve spolupráci s VUT Brno. O co konkrétně šlo a jak se vaše spolupráce s akademickou sférou rozvíjí?
Jednalo se o létající laboratoř, která sbírá data o letounu a motoru v reálných letových podmínkách. Tým leteckého ústavu VUT Brno vyvinul letoun, do něhož jsme instalovali náš turbovrtulový motor. Tento projekt se podařilo dotáhnout až do letových zkoušek.
Spolupracujeme také s ČVUT v Praze, s Vysokou školou báňskou v Ostravě a s Akademií věd. Byl bych rád, kdyby se podpora technického rozvoje a spolupráce vysokých škol s průmyslovými podniky u nás rozvíjela podobně, jako je tomu třeba ve Finsku, které je v tomto směru na špici pelotonu.
Byl bych rád, kdyby se podpora technického rozvoje a spolupráce vysokých škol s průmyslovými podniky u nás rozvíjela podobně, jako je tomu třeba ve Finsku.
Narazil jste na ožehavé téma, kterým je nedostatek kvalifikovaných pracovníků v oblasti strojírenství. Cítíte to jako problém?
Určitě ano. Nové pracovní síly si vychováváme například prostřednictvím spolupráce se Střední odbornou školou ve Velké Bíteši, která letos nově otevřela učební obor slévač. Ve škole mají žáci teoretickou výuku a v našem Středisku praktického vyučování se pak seznamují s výrobou. Po vyučení mohou pokračovat maturitou nebo absolvovat technickou vysokou školu. V každém případě máme o tyto absolventy zájem.