Chceme vědět, co exportéři skutečně potřebují

Text Jana Jenšíková Publikováno

V rámci letošního 17. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit připravila společnost NSG Morison průzkum mezi přibližně stovkou tuzemských vývozců. Vyplynulo z něj, že největší procento z nich našlo pomoc v agentuře CzechTrade (více než třetina). Co jim vlastně vládní agentura na podporu obchodu může nabídnout? Na to jsme se zeptali jejího generálního ředitele Radomila Doležala.

V první řadě je to komplexní znalost místního podnikatelského prostředí, jazyka a rozhodovacích procesů, kterou nelze jednoduše získat z obecných a veřejně přístupných zdrojů typu internet. Dalším podstatným přínosem jsou naše po léta budované obchodní vazby s klíčovými partnery v regionu, čímž firmám odpadá časově náročné hledání cest a navazování nových obchodních vztahů. A pak nesmím zapomenout na další, v některých zemích velmi důležitou věc – status vládní agentury pomáhá získat důvěru.

Jaký je vlastně český exportér? Co ukázal zmíněný průzkum a shoduje se to se zkušeností týmu CzechTrade?

Dalo by se říct, že shoduje. V obecné rovině si naši exportéři v řadě věcí počínají dobře. Nepodceňují nezbytnost mezinárodní certifikace svých výrobků. Při jednání se zahraničními zájemci jsou flexibilní a své výrobky přizpůsobují trhu. Čím dál lépe se také rozhodují v případě portfolia trhů, na které míří. Jsou si vědomi toho, že klíčem k úspěchu je důkladná příprava a hodí se mít k dispozici veškeré dostupné informace. A také už vědí, že před vstupem na rozvojové trhy či do rizikových zemí se rozhodně vyplatí nechat si poradit. A to nejlépe od odborníků, kteří na daném trhu působí a jsou schopni je během procesu hledání, oslovování a přesvědčování zahraničních obchodních partnerů doprovázet. Dobrá polovina respondentů zapojených do průzkumu rovněž uvádí, že je schopna najít finance pro své exportní aktivity. Co už ale ví méně, je, že to může udělat výrazně efektivněji.

Největším trumfem vaší agentury je ucelený systém podpory ve 41 zemích pěti kontinentů. Tento koncept je u nás ojedinělý, je to tak?

Ano, a jsme na něj také patřičně pyšní. Budoval se desítky let, a to nejen systém, ale obrovská informační databáze, z níž netěží pouze pracovníci našich zahraničních kanceláří, ale také naše analytické oddělení a specialisté na centrále, konzultanti, tým exportního vzdělávání… Zkušenosti z jedné kanceláře se mohou přenášet do další a klient má nejen ulehčenou práci, ale šance na jeho úspěch v dalším teritoriu se tím umocňuje. Takto komplexně a jednotně pojaté služby firmám nemají skutečně u nás obdobu.

Český podnikatel se samozřejmě zeptá: A co mne to bude stát? Je to pro něj tedy i finančně výhodné?

Bezesporu je. Náklady vynaložené na vstup na nový trh či expanzi prostřednictvím agentury CzechTrade jsou nesrovnatelně nižší, než by byly vynaložené náklady na vlastního pracovníka. Fungují zde nejen úspory z rozsahu činnosti, ale i cílená podpora českého státu se záměrem ulehčit exportérům podmínky vstupu na nové zahraniční trhy. Spoustu služeb poskytujeme zdarma, například rozsáhlý systém přípravy na export včetně vzdělávání, ale i některé další služby, jako je například identifikace obchodních příležitostí, asistence a podpora při jednání s oficiálními institucemi a státními podniky nebo podpora u veřejných zakázek.

Budete v příštím roce otevírat nové zahraniční kanceláře či posilovat stávající? Na co se v tomto směru soustředíte?

Letos jsme otevřeli nové kanceláře v Číně, Turecku, Polsku a Ázerbájdžánu, Latinskou Ameriku posílili pobočkami v Chile a Kolumbii. Chceme být co nejvíce efektivní a nepodléhat módním vlivům či momentálním představám. Proto se nyní soustředíme na přípravu byznys plánů všech zahraničních kanceláří tak, abychom podchytili co největší spektrum příležitostí, navázali na ně vhodně zvolenými akcemi a dalšími aktivitami. Vše probíhá ve spolupráci s centrálou, především s oborovými konzultanty. Mnohdy je totiž situace taková, že se určitý obor jeví na daném trhu jako perspektivní, je ale potřeba dobře odhadnout i možnosti a reálné šance českých firem. Novinky nastanou i v samotném řízení a hodnocení výkonnosti pracovníků zahraničních kanceláří a velkou pozornost směruji i na zavedení systému výměny lidí po ukončení vyslání tak, aby byly jejich znalosti a dovednosti dále co nejefektivněji využívány.

Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně jste deklarovali společnou iniciativu s MPO a MZV – vytvoření Klientského centra pro export, což firmy ocenily jako základ fungující spolupráce všech rezortů a usnadnění orientace v tom, kdo jim přímo v zahraničí pomůže. Projevily o služby klientského centra zájem?

Firmy velmi rychle pochopily, že se jim nabízí jednotná zahraniční síť zahrnující zastupitelské úřady a naše zahraniční kanceláře ve více než 90 zemích světa. Připravili jsme pro ně jednotný katalog služeb, z nichž velká část je poskytována zdarma. Zájem je tedy veliký. Na pracovníky centra, kteří jsou k dispozici v pražské centrále CzechTrade, se obrátily i podniky, které s námi dosud nespolupracovaly, a získali jsme tak nové klienty. Po prvních měsících je zřejmé, že spolupráce s ministerstvem zahraničních věcí je nastavená velmi dobře. Pokud bych mluvil řečí čísel, 41 % dotazů směřovalo na CzechTrade, 28 % na ministerstvo zahraničních věcí a zbývajících 31 % řešily obě instituce společně. Více než tři čtvrtiny (78 %) služeb byly poskytnuty zdarma.

Vědí tedy exportéři, co skutečně potřebují?

Většinou ano, ale ne vždy vědí, co přesně od nás mohou požadovat, v čem jim dokážeme pomoct a co si musejí naopak vyřešit sami. Chceme je proto poznat daleko víc, znát jejich současné potřeby i plány. Posílíme tedy v tomto směru spolupráci s Asociací malých a středních podniků ČR a hned zpočátku příštího roku plánujeme zorganizovat průzkum, který by nám odpověděl na některé další otázky. Naším cílem je šít firmám služby na míru, a ne je oblékat do příliš velkého nebo nesedícího kabátu.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2014 na straně 48—49.

Štítky Podpora exportu, CzechTrade

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.