Česká exportní banka nabrala nový dech

Text Daniel Libertin Foto Archiv ČEB Publikováno

„Pokud bych měl opravdu stručně charakterizovat, co znamenal devatenáctý rok existence pro Českou exportní banku, označil bych ho za zlomový,“ říká její generální ředitel Karel Bureš.

Od léta jste v čele ČEB, v jejím vedení od loňského podzimu. Za chvíli bude konec roku, takže se už můžeme ptát: Jaký pro vás byl ten letošní?

Rozhodně hektický. Výsledky ale stojí za to. Banka nabrala nový dech, máme kompletní vedení, uzavřeli jsme memoranda o spolupráci se třemi dalšími bankami – slovenskou Eximbankou, Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou a Export-Import Bank of China – a s několika exportéry. Povedla se řada věcí, dokončili jsme například úvěrování dostavby slovenské jaderné elektrárny Mochovce a v leteckém průmyslu se podařilo zahájit několik zajímavých projektů. Samozřejmě intenzivně rozvíjíme další obchodní případy.

Co bylo pro nové vedení banky nejtěžším úkolem?

Řešit zátěž z minula – některé problémové případy a znovu rozhýbat byznys. Současně s tím jsme museli personálně stabilizovat vedení, získat pro práci v naší bance špičkové lidi. Když jsem byl na přelomu května a června zvolen generálním ředitelem, mělo představenstvo jen tři členy. Od konce července přibyl obchodní náměstek Miroslav Tym a od začátku prosince je obsazeno i páté křeslo v představenstvu. Členem představenstva se stal David Marek, zodpovědný za správu rizikových pohledávek.

Podporu České exportní banky oceňují v médiích takoví manažeři jako Ladislav Šimek, prezident AERO Vodochody AEROSPACE, když říká, že bez ČEB by mohli realizovat přibližně pětinu projektů. Na jakých projektech s touto prestižní firmou spolupracujete?

Pokud budu poetický, díky naší bance a vstřícnosti pojišťovny EGAP se do světa rozletí nová generace českých letadel L-39. Při podpisu memoranda o spolupráci mezi ČEB a AERO Vodochody AEROSPACE jsem ocenil, že tato letadla přesně splňují naši prioritu: podporovat projekty s vysokou přidanou hodnotou a s významným podílem moderních technologií. Jsme připraveni financovat vývoj L-39 NG, jeho výrobu i export. To ale není náš první společný projekt. Tím doposud nejvýznamnějším je letos v červenci uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější dopravní letoun KC-390 pro brazilskou společnost Embraer ve výši 550 milionů korun.

Projekty vaší banky se pochopitelně nezaměřují jen na leteckou výrobu. V souvislosti s ČEB se mluví například o Číně a pivovarech.

Koncem října jsem byl členem podnikatelské mise, která mapovala možnosti uplatnění českých exportérů v Číně. Součástí programu bylo i otevření prvního minipivovaru tuzemské pivovarnické skupiny Lobkowicz v čínském městě Tchien-ťin. Pokud se projekt osvědčí, chtějí Pivovary Lobkowicz v Číně vybudovat řetězec minipivovarů. Tamější obří trh vnímají jako velkou šanci, chtěli by využít poptávky po dražších pivech vyráběných tradičním řemeslným postupem. S financováním expanze na čínský trh bychom jim rádi pomohli.

S jakou vizí pracujete pro rok 2015, kdy Česká exportní banka oslaví dvacet let?

Příští rok se budeme věnovat především segmentu malých a středních podniků. Nadále chceme mít korektní vztahy se všemi exportéry, musí od nás dostat profesionální servis. Celý systém, kdy ČEB financuje a EGAP pojišťuje, musí být dlouhodobě stabilní. Úkolem ČEB je podporovat projekty v rizikovějších teritoriích, ale bez budoucích ztrát a přenášení zátěže na daňové poplatníky.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2014 na straně 60—61.

Štítky Podpora exportu, Česká exportní banka, Pojištění, Finance

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.