Jak se chovat ekologicky a ještě ušetřit, když si pořizujete nový vůz? Argumenty jednoznačně hrají do karet CNG, tedy vozům na stlačený zemní plyn. Jejich pořizovací cena je srovnatelná s vozy s dieselovým motorem, ale provoz je vůbec nejlevnější: jednoduše řečeno jeden kilometr ujedete za jednu korunu. Po českých silnicích se nyní prohání už téměř deset tisíc vozů na CNG a v dalších letech se čeká jejich další velký nárůst. Proto jsme se vydali za Jiřím Šimkem, místopředsedou představenstva společnosti E.ON Energie. Právě ta je totiž velkým propagátorem tohoto alternativního pohonu, jedním ze tří největších investorů v oblasti výstavby CNG stanic a má ambiciózní plán dosáhnout nejdéle za dva tři roky až dvacetiprocentního podílu v prodeji CNG v ČR.
Kdybyste měl vyjmenovat další výhody CNG, které by to byly?
Nulová sazba silniční daně, minimální výše spotřební daně, nízká hodnota emisí, ale třeba i bezpečnost. CNG vozy nejsou tzv. přestavované, jejich výrobci věnují vývoji a celkové koncepci maximální pozornost a garantují stoprocentně bezpečný provoz. A jak jste správně uvedla, není tak úplně pravda, co si většina lidí myslí, a to že je pořizovací hodnota takového vozu vyšší. Je skutečně srovnatelná s autem na diesel, ale záleží samozřejmě taky na ostatní výbavě vozu.
Mnoho z nás asi namítne, že nebudou jezdit tankovat desítky kilometrů. Zvykli jsme si na to, že máme pumpu na dosah.
Možná bych vám dal za pravdu před několika lety, ale dnes už funguje v České republice 86 veřejných plnicích stanic na stlačený zemní plyn a neustále přibývají další. Jen naše společnost jich provozuje aktuálně dvanáct, poslední jsme otevřeli právě v těchto dnech v Českých Budějovicích. Ne všechny jsou veřejné, některé slouží konkrétním zákazníkům a jsou vybudovány v jejich objektech. Během následujících pěti let plánujeme otevřít dalších minimálně čtyřicet CNG stanic, a podílet se tak přibližně pětinou na prodeji CNG v Česku.
Jaký je přitom podle vás optimální počet takových stanic na našem území?
Jsou to podle odhadu dvě až tři stovky a myslím, že tak do tří až pěti let jich u nás tolik bude. Měsíčně jich nyní přibude kolem pěti. V té době by měl mít CNG asi desetiprocentní podíl na celkové spotřebě pohonných hmot v ČR.
Je nějaký rozdíl mezi tím, když tankuji u běžné pumpy nebo u CNG stanice?
Myslím, že rozdíl nepoznáte. Většina našich stanic nabízí klasický zákaznický standard jako při tankování benzinu či nafty a je jak pro osobní, tak pro nákladní vozy otevřena 24 hodin denně. Většinou jde o stanice bezobslužné, vybavené platebním terminálem pracujícím s podnikovými čipy, CNG kartami i kartami bankovními. Jádrem zařízení je kompresorová stanice vybavená kompresorem o výkonu 150 metrů krychlových za hodinu a zásobníkem stlačeného plynu. Přitom jsme připraveni na navýšení výkonu i objemu podle poptávky.
Zmínil jste také neveřejné CNG stanice. Umíte je postavit na přání zákazníka?
Samozřejmě, máme mnoho individuálních řešení areálových plnicích stanic. A navíc jsme schopni poskytnout i další výhody, například slevu až 36 procent na nové vozy nebo nákup zánovních vozů za velmi zajímavé ceny, slevy na CNG apod.
Je známo, že vaše společnost investuje také do nákupu CNG vozidel. Kolik jich dnes máte?
Vozový park E.ON dnes čítá více než stovku CNG vozů a plánujeme pořídit další. Vloni jsme například koupili třicet vozů Škoda Octavia G-Tec. I tímto prostřednictvím se snažíme demonstrovat svůj aktivní přístup k ochraně životního prostředí.
Víte, že…
…Už v roce 1936 postavily Vítkovické železárny více než desítku vozů s motory na stlačený svítiplyn. Byly postaveny i kompresní stanice, jedna v Ostravě a jedna v Praze.
…V roce 1991 vyjelo v Praze do ulic prvních pět autobusů poháněných stlačeným zemním plynem.
…Česká města plánují, že si letos pořídí nejméně 300 nových CNG autobusů pro městskou hromadnou dopravu.
…Na CNG u nás jezdí už více než 9000 vozidel.
Jak vidí Češi alternativní dopravu
- Nejzářivější budoucnost mají elektromobily, CNG i hybridní vozy (ve všech případech uvedlo více než 80 % respondentů), nejméně pak LPG (19 %).
- Hlavní pozitiva alternativních pohonů jsou snížení emisí (40 %), levnější provoz (32 %) a snížení závislosti na konvenčních palivech (16 %).
- Hlavní negativa spočívají v pořizovací ceně vozu (59 %), nízkém počtu čerpacích stanic (51 %) a omezené nabídce automobilů (30 %).
- Nejméně sympatickým alternativním pohonem je LPG (25 %), nejsympatičtější jsou naopak hybridní vozy (83 %).
- Investice měst a obcí do alternativních pohonů kladně hodnotí 81 % lidí, nesouhlasí pouze 7 %.
Zdroj: Výzkum Ipsos pro E.ON, 2014, vzorek 1510 respondentů