Malá, ale šikovná pojišťovna

Text Jana Jenšíková Foto Marek Jenšík Publikováno

Na první pohled by se mohlo zdát, že český trh je na poli pojištění nasycený. O to více na jaře překvapilo, když na něj vstoupili Kanaďané s novou značkou Colonnade Insurance. Cílí především na průmyslové podniky a velký potenciál vidí mezi malými a středními firmami. Čím je chtějí zaujmout? Na to jsme se zeptali ředitele české pobočky Dominika Štrose.

Nedávno jste v rozhovoru řekl, že vaším cílem je do tří let ztrojnásobit objem přijatého pojistného na 10 milionů eur. To není malá ambice. Na čem ji zakládáte?

Na dosavadních zkušenostech a na renomé našeho nového vlastníka. Colonnade je sice nová značka, ale navazuje na desetileté aktivity tuzemské pobočky australské pojišťovací společnosti QBE, v jejímž čele jsem tři roky působil. Kanadská finanční skupina Fairfax Financial Holdings nás převzala už na začátku loňského roku a víc než rok jsme se na změnu vlastníka připravovali. Získali jsme tím velice silné zázemí, neboť Fairfax se s hrubým předepsaným pojistným ve výši 8,7 miliardy dolarů dosaženým v roce 2015 řadí mezi největší světové pojišťovny, a proto můžeme pojišťovat i velká a složitá rizika. Pro nás jako zaměstnance je však hodně podstatné, že si Fairfax zakládá na férovém a přátelském jednání. Dal nám hned od začátku velkou svobodu a pravomoc, máloco nám direktivně nařídil. Colonnade působí také v Maďarsku, na Slovensku a na Ukrajině. Naše společné logo jsme si vymýšleli sami a jsem pyšný na to, že nakonec vyhrál nápad naší pražské pobočky.

Zmínil jste velká a složitá rizika, na která si troufnete. Ale to hovoříme tak o stovce, maximálně dvou stovkách firem v naší zemi, u nichž se pojišťují obrovské hodnoty. Většinou se na tyto případy musí „poskládat“ více hráčů a jde o specifické smlouvy. Zůstaňme ale u pojištění malých a středních firem. Jak se chcete prosadit u nich?

Individuálním přístupem, kvalitou služby, rychlostí, cenou, ale i pružností jak v případě likvidace pojistných událostí, tak v případě nastavení parametrů pojištění. Jsme schopni přizpůsobit se specifickým podmínkám a požadavkům firem. Tady bych hodně zdůraznil tu rychlost, kterou nám umožňuje právě skutečnost, že nemáme velké korporátní struktury. V tuto chvíli máme dvacet zaměstnanců v pražské pobočce, spolupracujeme také se širokou sítí pojišťovacích makléřů. Jsme schopni skutečně bleskově reagovat, což může být pro klienta přínosné.

V segmentu pojištění firem přinesl velký potenciál nový občanský zákoník a nový zákon o obchodních korporacích. Tyto legislativní změny výrazně zvýšily důležitost pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozní činností či výrobkem nebo odpovědnosti členů statutárních orgánů. Tato skutečnost se týká naprosto všech podnikatelů, nezávisle na tom, zda mají stovky zaměstnanců, nebo jednoho.

To bude určitě naše čtenáře zajímat, protože tady jsou vystaveni riziku, které se v minulosti neřešilo a i dnes se často podceňuje. Zkuste nejprve vysvětlit na jednoduchém případu, kde všude na podnikatele číhá a jak se mohou uchránit.

Důležité je si uvědomit, že žijeme v době zvyšujícího se množství právních sporů právě na poli způsobených škod a výše požadovaných odškodnění se pohybuje v mnohem vyšší rovině než dříve. A k tomu si přidejte skutečnost, že chybu může udělat každý, tedy sebe ani svého zaměstnance z toho nemůžete vyloučit. Jsou obory, kde je toto riziko vysoké, například ve zdravotnictví, ale to je také oblast, která je velmi složitě pojistitelná. Skutečné riziko se však týká téměř každého podnikatele. Nemůžete přece vyloučit, že váš kuchař neuvaří v restauraci omylem závadné jídlo, že kadeřnice někoho nestřihne do ucha nebo že při výrobě lopaty nepoužijete vadný materiál, který pak při použití někomu způsobí zranění, protože se topůrko štípne. Ale týká se to také finančních ztrát nebo třeba škody na věcech, které přijmete do opravy nebo čistírny, a nesete tedy za takto způsobenou újmu zodpovědnost. V mnoha případech pak povinnost tohoto pojištění vyplývá přímo ze zákona, například u advokátů, účetních nebo daňových poradců.

A jak je to s pojištěním manažerů a statutárních orgánů firem? Lze pojistit třeba chybné rozhodnutí?

Ano, pro tyto případy existuje specializované pojištění, takzvané D&O. Poptávka po něm v Česku postupně narůstá, hlavně kvůli Zákonu o obchodních korporacích, který stanovil neomezené ručení členů statutárních orgánů za závazky společnosti. Pro firmy je toto pojištění velmi užitečné, škody způsobené špatným rozhodnutím totiž mohou jít do stovek milionů a jsou zrádné v tom, že se mohou projevit až po letech. Při sjednávání tohoto pojištění je vždy třeba individuálně posoudit situaci.

Doporučil byste nějaké limity, když hovoříte o tom, že vyplácená odškodnění jsou dnes výrazně vyšší než dřív?

Každopádně bych poradil nedržet se příliš při zemi, protože limity v rozmezí jednoho až pěti milionů korun jsou většinou nedostatečné. Ale opět je třeba zdůraznit, že je nutné vše posoudit v každém jednotlivém případě. Myslím si, že není od věci stanovit i u menší firmy limit kolem deseti milionů korun, přičemž větší firmy se běžně pojišťují na sto milionů a víc. Nejlépe je řídit se doporučeními kvalifikovaného makléře a risk manažera a nesnažit se doporučené limity snižovat.

A ještě otázka na závěr: Jak hodnotíte prvních šest měsíců Colonnade v Česku?

Pociťujeme zvyšující se zájem o naši značku a služby, silné kanadské zázemí vzbuzuje zvědavost. Ale je předčasné cokoli hodnotit, máme před sebou ještě velký kus práce.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2016 na straně 88—89.

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.