Komisař české účasti na letošní mezinárodní specializované výstavě Expo 2017 v Astaně Jan Krs jezdí do Kazachstánu jako domů. Není divu. Šest let byl v této zemi obchodním radou našeho velvyslanectví, později pracoval jako vedoucí organizační složky jedné kazachstánské firmy, která působí v oblasti automotive a spolupracuje s mladoboleslavskou Škodou Auto. Jak sám říká, Kazachstán a jeho obyvatele má rád, a právě tento fakt byl pro něj hlavní motivací, aby se do výběru na komisaře před časem přihlásil.
Co se vám z Kazachstánu nejvíc vrylo pod kůži?
Odnesl jsem si odtud jedno motto, kterým se snažím řídit: Když je někde něco jinak, ještě to neznamená, že je to špatně. V Kazachstánu je hodně věcí jinak, ale nejspíš i proto jsem si jej zamiloval. Společnost je velice otevřená, dělí se o svou zkušenost. Pokud umíte rusky a projevíte lidem úctu, přijmou vás mezi sebe a hodně vám o sobě prozradí. To nebývá všude zvykem. Měl jsem to štěstí, že jsem se dokázal s Kazachstánci sžít a získal jsem mezi nimi spoustu přátel, poznal jejich rodiny. Byl jsem tam na svatbě, křtu a bohužel i pohřbu. Mimochodem, právě z toho, jak kazachstánská rodina funguje a drží pohromadě, bychom si mohli vzít příklad. Nebo z toho, jak si váží starých lidí pro jejich moudrost a zkušenosti, a to v celé společnosti.
Zjistil jste, na co jsou tam třeba u cizinců alergičtí?
Když je někdo poučuje, říká jim, jak to či ono dělají špatně, jak je jejich země zaostalá. Většinou k nim takto přistupují manažeři ze západní Evropy. My je dokážeme pochopit, máme společnou totalitní minulost. A navíc se s nimi domluvíme rusky.
Znamená to, že nás mají rádi? Jak vlastně vnímají Českou republiku?
Rádi k nám cestují, tvrdí, že jsme pro ně jedna z nejkomfortnějších destinací – domluví se u nás rusky, nevnímají tu žádné rasistické předsudky jako v některých jiných zemích, lidé jsou k nim přátelští. A přitom jsme natolik vyspělí, aby si mohli užít špičkových služeb.
Ústředním motivem letošního Expa je Energie budoucnosti. Česká republika míří do Astany s tématem Důmyslnost řešení. Chcete poukázat na české „vychytávky“, že jsou Češi chytré hlavičky. Vnímají nás takto v Kazachstánu?
Řekl bych, že spíš ne. Vnímají, že jsme vyspělá země, která dodává velice zajímavé produkty s vysokou evropskou kvalitou, ale za příznivější cenu.
Splní tedy výstava očekávání? Co se tam jako Česká republika chystáme předvést?
Správně jste uvedla „jako Česká republika“. Expo nemá být komerční výstavou, i když ji od obchodu nelze odloučit. Pro nás je zajímavé, že Kazachstán je perspektivní země, která potřebuje modernizovat energetiku. A my máme co nabídnout. Disponujeme v této oblasti řadou moderních technologických řešení, patentů, špičkových výrobků, které mají evropský přesah. Kazachstán má navíc strategickou polohu mezi Ruskem a Čínou, může být tedy branou do těchto dvou klíčových zemí a předpokládáme, že právě ty budou hrát v Astaně jednu z hlavních rolí.
Firmy tedy mohou výstavu využít i k setkání s ruskými a čínskými partnery?
Ano, a na prestižní oficiální půdě. To je jedna z jejích obrovských přidaných hodnot pro nás. Jak Rusko, tak Čína v Astaně chystají obrovské expozice a přijede tam spousta zástupců firem i z regionů. Tato skutečnost může být zajímavá také pro naše menší a střední firmy.
Mluví se o tom, že Astanu v době Expa navštíví pět milionů lidí. Je to reálné?
Odhady se různí, protože Kazachstánci byli trochu zklamáni z návštěvnosti nedávné Zimní světové univerziády. Předpokládali až 35 tisíc fanoušků, a přijelo jich jen asi šest tisíc. Nechme se tedy překvapit. Faktem je, že o astanské „malé“ Expo projevilo zájem 115 zemí a 18 mezinárodních organizací – to se pohybujeme v rozsahu velkých Exp. Podle mého názoru je to spojeno právě s Kazachstánem. A s atraktivitou tématu. Kazachstán bere organizování výstavy jako svou národní prestižní věc. Je totiž první zemí bývalého Sovětského svazu, kde se Expo koná. Chtějí se předvést jako pokroková a otevřená země.
Jak tedy bude vypadat český pavilon?
Hlavní expozice v prvním patře je věnována unikátním vynálezům, technologickým řešením a nejmodernějším výrobkům českých vývojových a výrobních firem. Dominuje jí koncept sportovního letounu budoucnosti – letadla na elektrický pohon, které existuje pouze ve dvou prototypech. Vedle něj se představí formou modelů i elektrobus využívající nejmodernější poznatky z oblasti nanotechnologií, elektrárna produkující energii při likvidaci běžných komunálních odpadů, dům, který si sám vyrábí a hlídá spotřebu energie, a mnoho dalších důmyslných řešení. K expozici patří i část s edukativními exponáty na téma energie a energetika, což jistě uvítají především děti a jejich rodiče.
Ve druhém patře českého pavilonu jsou jednací místnosti, prezentační sál s kapacitou 40 míst a restaurace, kde bude možné ochutnat českou národní kuchyni a její jedinečné zvěřinové speciality i české pivo a destiláty. Restaurace má přibližně 45 míst a lze ji případně spojit s jednacím sálem, a získat tak prostor s 90 místy.
Mohou si v českém pavilonu zástupci našich firem pronajmout prostor ke svým setkáním s obchodními partnery a k prezentacím? Kolik je to bude stát a na koho se mají obrátit?
Zázemí jim budeme poskytovat bezúplatně, případně symbolicky za jednu korunu. Tím získají výjimečnou příležitost setkat se se svými obchodními partnery na prestižní půdě Expa a my jim kromě prostor můžeme zajistit také vstupenky, speciální pozvání, případně občerstvení. Osobně se budu snažit, abych byl u větších akcí přítomný, pokud si to naši podnikatelé budou přát. Co se týče vlastní organizace těchto setkání, ta už je na samotných firmách. Mohou se však obrátit s prosbou o pomoc na naše velvyslanectví, kancelář CzechTrade, realizátora české expozice společnost Arteo CZ, případně na další organizace, jako je třeba Svaz průmyslu a dopravy ČR nebo Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR nebo komerční subjekty. Všichni, kdo se na přípravě a chodu českého pavilonu podílíme, se na naše podnikatele moc těšíme a budeme se jim snažit v rámci svých možností a kompetencí vyjít co nejvíc vstříc.
Text: Jana Jenšíková
Foto: Shutterstock a archiv J. Krse