Silný příběh může být víc než číslaCredit je důvěra

Text Jana Jenšíková Foto archiv KB Publikováno

Leoš Souček vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT a ekonometrii na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, ale jak sám říká, vždycky toužil pracovat v oblasti investičního bankovnictví. Hned po škole nastoupil do Komerční banky, kde působí už dvě desítky let. Z pozice zástupce ředitele pro řízení rizik se stal vloni na podzim zástupcem výkonného ředitele Marketingu a Komunikace. Šla jsem za ním nakouknout do kuchyně schvalování úvěrů firem a čekala jsem řeč čísel. O to víc mě překvapilo, že na miskách vah si s tvrdými daty nijak nezadají důvěryhodnost a příběh. S čísly se prý dá čarovat, ale jestli podnikatel své věci rozumí a svému projektu věří, to se prý nafilmovat nedá.

Slyšet z úst zkušeného risk manažera, že banka firmu hodnotí podle příběhu, je trochu nečekané, ale potěšující.

Proč vás to tak překvapuje? Při studiu matematiky nás učili, že když chcete něco opravdu pochopit, musíte vidět souvislosti a celkový obraz.

Co je to tedy ten celkový obraz? Co a jak v prvé řadě posuzujete?

Nejprve se díváme na to, zdali jde o zcela nového klienta na trhu nebo o klienta s historií podnikání. Ještě v případě tří let je to pro nás spíše nový klient, zatímco třeba deset let už signalizuje dobře etablovanou společnost. Když za námi přijde šéf takovéto společnosti, předpokládáme, že ví, co dělá, a že je schopný správně reagovat na různé situace. A pokud navíc financování využíval a vždy dostál svým závazkům vůči bance, má velkou šanci, že úvěr dostane za velmi dobrých podmínek.

Ať už je to však nový nebo dlouholetý klient, pokaždé se díváme na to, jestli projekt, s nímž za námi přichází, má příběh. Jestli je srozumitelný a čitelný, jestli on sám mu rozumí, jestli mu věří a jestli je ochotný do něj dát své peníze. Ideální je, když nám nic neskrývá a odhalí před námi karty. Vždyť credit – úvěr je z latinského důvěra. To mluví samo za sebe.

V kolika procentech se vám stalo, že firma vaši důvěru zklamala?

To jsou malé jednotky procent.

Dobře, čím si vás tedy ještě může majitel firmy získat a přesvědčit vás?

Měl by mít nachystáno několik scénářů, ne pouze ten sluncem zalitý, ale také ty rizikové, ve kterých může být pod mrakem anebo dokonce pršet. Přijít za námi s tím, že očekává to a to, a když nastane jiná situace, bude ji řešit tak a tak. Vzpomínám si, že jsem před lety schvaloval úvěr jedné velké firmě, dnes je to mezinárodně úspěšný český podnik, který začínal od nuly. Jeho majitel se díval na svou firmu tak, jako kdyby měla fungovat v Německu. Správně předvídal, že náš trh se bude rozvíjet a jeho firma bude vystavena čím dál větším tlakům a bude je muset ustát. Vždy měl vedle plánu A také plán B, kdyby „áčko“ nevyšlo.

Možná by vám někdo namítl, že je těžké dělat plány A a B v tak turbulentní době, kdy se všechno kolem nás neustále mění.

Ano, je velmi těžké predikovat budoucnost, ale je lepší se na ni připravit, počítat s více scénáři a stát na více nohách.

A co když se přece jen stane něco nečekaného a podnikatel se dostane do nesnází?

Tam mám jen jednu radu: přijít včas, otevřeně říct, že je problém, nic bance nezatajovat. Vždycky se budeme snažit najít nějaké řešení a klientovi pomoct, protože to je nejlevnější řešení pro obě strany. Nejhorší je, když přijde pozdě, až když to takříkajíc praskne a přestane splácet. Bohužel se často stává, že na jeho problém dřív sami nepřijdeme, protože může být umně skrytý v číslech.

Když mluvíte o českých firmách, cítím z vás úctu i nadšení z toho, co dokázaly. A na stole vám leží knížka Jana Antonína Bati Budujme stát pro 40 milionů lidí. Sympatické.

Ano, ta knížka je skvělá a měl by si ji přečíst každý u nás, kdo se pohybuje na poli byznysu. Od jejího prvního vydání uplyne osmdesát let, a přesto vize Jana Antonína Bati inspirují. Právě on je příkladem silného příběhu. Příkladem podnikatele, kterému šlo o daleko víc než jen o finanční zisk, který měl vizi, uznával silné morální hodnoty a řídil se jimi. Ty jsou totiž v podnikání velmi důležité.

Rád poslouchám Toulky českou minulostí, hltám příběhy našich úspěšných podnikatelů a nemusí to být jen dávná historie. To, že u nás máme houževnatost, píli a um v DNA a že to všechno umíme proměnit v podnikatelský úspěch, dokázali také ti, kteří začali podnikat v devadesátých letech a z ničeho vybudovali dnes mezinárodně konkurenceschopné firmy. I od svých francouzských kolegů slýchávám, že jsme velice vyspělá země a že náš průmysl je velmi flexibilní a kvalitní. Jsem hrdý na každou českou firmu, která je úspěšná v zahraničí, a podnikatele, který ji vydupal ze země a zachránil pracovní místa ve svém kraji. Právě díky nim si podle mého názoru dokážeme udržet naše tradice a identitu ve stále více se globalizujícím prostoru.

Časopis TRADE NEWS čtou většinou právě čeští exportéři. Máte pro ně nějakou novinku?

Sama víte, že potřebují kvalitní informace. Připravili jsme pro ně specializované webové stránky zaměřené právě na export. Získají tak přístup k informacím Komerční banky i mateřské Société Générale. Ta působí ve více než 70 zemích a díky tomu má přímé znalosti zahraničního prostředí a jeho specifik. Na stránkách tak jsou k dispozici například profily téměř 200 zemí nebo 25 tisíc zpráv z trhů. Vše je bezplatné, pouze v případě jedné sekce vyžadujeme jednoduchou registraci.

Text. Jana Jenšíková

Foto: archiv KB

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2017 na straně 60-61.

Štítky Financování, KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.