„Představte si, že vaše firma prováděla instalatérské práce v novostavbě kancelářské budovy. O víkendu, kdy v budově nikdo jiný nebyl. Stala se chyba a voda vytékající z vodovodního zařízení způsobila škodu ve výši 8,5 milionu korun. Nebo váš zaměstnanec při práci s autogenem zavinil požár celé budovy. Ale taky evidujeme pojistnou událost, která vznikla chybným úředním rozhodnutím, a škoda dosahuje výše 60 milionů korun,“ zasypal nás příklady generální ředitel ČPP Jaroslav Besperát, když jsme se zeptali, jestli už firmy berou pojištění odpovědnosti stejně samozřejmě jako třeba pojištění auta nebo majetku. „Bohužel firmy pojištění odpovědnosti stále podceňují, zvláště když požadují limity mezi jedním až pěti miliony korun, to se ukazuje jako velice nedostatečné. I pro ty nejmenší podnikatele doporučuji limit minimálně ve výši 20 milionů, přičemž větší firmy a korporace se dnes docela běžně pojišťují na limity přesahující 100 milionů korun. A poradil bych myslet i na profesní odpovědnost. Toto pojištění sjednáváme například v případě zdravotnických zařízení, architektů, daňových poradců, projektantů a v dalších profesích.“
O jaké pojištění je tedy mezi podnikateli největší zájem?
Jednoznačně o pojištění majetku na živel a odcizení, mimo jiné i z toho důvodu, že je k tomu zavazují banky, u nichž mají úvěry. S růstem ekonomiky evidujeme výrazně větší zájem například o strojní pojištění a o pojištění přerušení provozu. A nakonec roste zájem i o pojištění odpovědnosti, i když ne vždy s dostatečnými limity, jak už jsem zmínil.
Co by podle vás měli mít podnikatelé pojištěno vždycky?
V každém případě kvalitní pojištění majetku a odpovědnosti za způsobenou újmu, a to se týká skutečně všech firem, ne pouze těch větších, ale třeba i živnostníků. A určitě k těm nezbytným patří pojištění přerušení provozu.
O něm jsme již na stránkách TRADE NEWS psali. Můžete zopakovat, v čem je tak důležité?
Majetkové pojištění vám nahradí poškozený nebo zničený majetek, ale už neřeší důsledky toho, když po nějakou kratší či delší dobu nebude vaše firma fungovat, nepoběží provoz. I po tuto dobu totiž musíte jako podnikatel hradit fixní náklady, například pronájem, poplatky za energie, sociální pojištění zaměstnancům či zálohy na daně – a přitom ještě přicházíte o běžně dosahovaný zisk. Pokud tedy nemáte sjednáno pojištění přerušení provozu, firma takovou situaci nemusí unést a může to být pro ni i likvidační.
Snažíme se o maximálně spravedlivé sazby
ČPP je všeobecně vnímána jako jeden z lídrů v pojištění motorových vozidel. Jste stabilně třetím největším poskytovatelem tohoto pojištění. Jak se vám to daří?
Myslím, že nám lidé zůstávají věrni, protože jim nabízíme spravedlivé, individuální pojištění, a to tím, že sazby povinného ručení spravedlivě rozlišujeme podle celé řady hledisek, jako je škodní historie, věk a region řidiče nebo stáří vozu.
O jaká připojištění je největší zájem?
Na prvním místě jednoznačně dominuje pojištění skel, které má sjednané ve smlouvě čtvrtina klientů. Z povinného ručení se totiž u skel obtížně prokazuje, z jakého vozidla odletěl kamínek, který škodu způsobil. Při sjednání tohoto připojištění motoristé nemusejí prokazovat nic. A při plnění z připojištění ani nepřicházejí o bonus. Mezi vyhledávané doplňky k povinnému ručení patří i naše připojištění KLIKA, která je takovým malým havarijním pojištěním. Motoristům pokryje poměrně velkou část drobných škod a hlavně za velmi solidní cenu. O 20 % se zvedlo sjednávané připojištění s uvedením letošní novinky CAR MAXI. Produkt zahrnuje nejširší možnou variantu asistenčních služeb, například odtah ze zahraničí do vzdálenosti 1250 km, zapůjčení náhradního vozidla až na osm dní, opravu nebo výměnu dvou pneumatik a mnoho dalšího. A to je jen část z celkové nabídky připojištění, kterou mohou klienti u nás využít.
U povinného ručení zajímá klienty na prvním místě cena. Budete zdražovat?
Cenové úpravy do budoucna směrem vzhůru pocítí zejména motoristé, kteří častěji bourají. Naopak kvalitní řidiči, kteří jezdí bez nehod, se výraznějšího zdražení povinného ručení obávat nemusejí. Je to výsledek naší spravedlivé segmentace – individualizace sazeb, jak už jsem o ní hovořil. Na druhou stranu je ale třeba dodat, že nám jako pojišťovnám přidělávají starosti rychle rostoucí škody na zdraví a k tomu i růst cen náhradních dílů včetně nárůstu hodinových sazeb v autoservisech, které vzrostly o 10 % i více.
V pojištění vozidel zaznamenáváte neustále růst počtu klientů. Podle čeho si vlastně, kromě ceny, lidé v tomto případě vybírají pojišťovnu?
Motoristé vedle ceny hledí zejména na rozsah asistenčních služeb, výši sjednaných pojistných limitů a pak další výhody a benefity. V nabídce pojišťoven existují rozličné bezplatné limity, ty naše patří k nejvyšším na trhu a ČPP je poskytuje nejen při nehodě, ale i v případě poruchy vozidla. Pokud máte u nás i havarijní pojištění, výše limitů pro čerpání asistence se vám sčítají.
Novinka pro drobné podnikatele a živnostníky
Pro nejmenší podnikatele a živnostníky uvádíte na trh nový produkt SIMPLEX. V čem spočívá?
Věřím, že každý živnostník nebo drobný podnikatel určitě ocení jednoduché a spolehlivé řešení, které potřebuje pro pojištění svého podnikání. K rychlému vyhotovení nabídky a kalkulace nám stačí pouze IČ, roční příjem, druh provozované činnosti, hodnota pojišťovaného majetku a místo, kde se nachází. Podle výše pojistného krytí klientovi nabídneme k výběru pojištění ve variantách MINI, OPTI a MAXI. Naše novinka zahrnuje i krytí takových rizik, která na trhu nejsou úplně běžná, jako je například pojištění registrační pokladny (EET). V rámci pojištění odpovědnosti pojistíme například i pochybení při provádění objednané práce. K takové situaci může snadno dojít třeba v autoservisu, při manipulaci se zvedákem, při parkování v areálu firmy nebo při zkušební jízdě. Je nasnadě, že s kvalitním pojištěním se dají nenadálé situace v podnikání řešit snáze a případným fatálním následkům lze předejít. Troufám si říct, že náš SIMPLEX zahrnuje vůbec nejširší výčet rizik, která si aktuálně může živnostník na trhu vůbec sjednat.
Text: Jana Jenšíková
Foto: archiv ČPP