Kariéru Petra Budila odstartoval omyl. Když hledal brigádu při vysoké škole, spletl si inzeráty a přišel na jiný pohovor, než původně zamýšlel. Řízením osudu tak zapustil kořeny ve finančně-poradenské firmě Partners, kde se postupně vypracoval z finančního poradce na manažera a franšízanta. Právě v tyto dny otevřel už druhou pobočku Partners market, tentokrát v Praze na Palmovce.
Co obnáší zřídit si franšízu v tomhle oboru a jaká je vstupní investice?
Na začátku je to především o nápadu a představě, co a jak budete dělat. Zároveň je třeba mít zdroje, a to jak finanční, tak klientské. Hlavně ale musíte mít kolem sebe spolupracovníky, na které se můžete spolehnout, kteří tu myšlenku budou sdílet s vámi. Vstupní investice je asi 1,5 milionu, návratnost zhruba pět let, v závislosti na tom, jak velkou pobočku a tým chcete.
První pobočku jste otevřel před třemi lety v Táboře, teď chystáte další v Praze. V čem bude nová pobočka jiná?
Praha je velké město, je tam spousta klientů a také potenciálních zaměstnanců, zároveň širší síť poradců Partners. Nová pobočka na Palmovce bude sloužit jak stávajícím, tak novým klientům. Hlavně to bude služba také pro poradce Partners, neboť v marketu jejich klienti najdou všechny služby na jednom místě.
O jaké služby půjde?
Pobočka bude fungovat hlavně jako hypoteční centrum. Mým společníkem v ní je Tomáš Malkus, který je v rámci Partners dlouhodobě nejúspěšnějším člověkem v oblasti hypoték a dokáže pro klienty vyjednat skvělé podmínky u bank. Nyní se na něj a jeho tým mohou obracet i poradci Partners a využít jeho služby pro své klienty. S tím budou souviset i další služby a produkty, jako například ochrana příjmu, tvorba aktiv, zajištění neživotních pojištění a bankovní služby.
Proč jste se rozhodl jít do franšízy, není levnější chodit za klienty domů, jak se to dlouhá léta dělalo?
Je pravda, že mít pobočku znamená vyšší náklady, ale na druhou stranu i větší možnosti, například snadněji přesvědčíte klienta, že naše služby jsou dobré. Jde také o to, že ne každý je nadšený, když mu poradce přijde domů. To byl i jeden z důvodů, proč franšízy vznikly. Je to ideální kombinace mezi službami finančního poradce a banky.
Pomáhá kamenná pobočka přilákat nové klienty takzvaně z ulice?
Ano, pomáhá. Sice je takových klientů stále menšina, ale jejich počet postupně roste. Hodně pracujeme se stávajícími klienty ze sítě, kterých je půl milionu a někteří poradci se o ně nestíhají plně postarat. Noví klienti přicházejí hlavně na doporučení těch stávajících. Obecně lidé na vznik Partners marketů reagují pozitivně. Řekl bych, že na ně působí věrohodněji, když vidí kamennou pobočku, otevírací dobu a pohlednou recepční. (směje se)
S čím za vámi klienti nejčastěji chodí, co potřebují řešit?
Je to především bydlení, tedy hypotéky, dále povinné ručení, investice nebo životní pojištění. Přibývá také lidí, kteří si chtějí dát svoje finance do pořádku tak, aby byli finančně v pohodě. Uvědomují si, že doby, kdy bylo možné půjčovat si takřka na dobré slovo, jsou dávno pryč.
Zároveň si řada z nich prožila nějaké krizové období, kdy se dostali do finanční tísně, a vědí, že musejí pracovat na tom, aby se to neopakovalo. Že potřebují nějakého finančního rádce, který se o ně v tomto směru dlouhodobě postará.
Jaké vnímáte trendy v oblasti poradenství?
Jako hlavní trend vnímám specializaci. Poradce už nemůže obsáhnout všechny produkty sám. Je to dáno hlavně novými regulacemi, které náš obor postupně proměňují a profesionalizují. Dřív poradci fungovali jako vesničtí doktoři, kteří museli obsáhnout úplně všechno, i dnes se o to spousta z nich snaží. Jenže s tím už si dnes nevystačíte. Například hypotéky jsou procesně čím dál těžší. Proto naše nová pobočka nebude fungovat jako vesnický lékař, ale jako profi nemocnice se specializovanými odděleními, tedy kromě pitevny. (směje se)
Text: Daniel Libertin
Foto: archiv Partners