„Letos bude hlavním tématem digitální továrna, byť ve znaku MSV jsou stále ozubená kolečka,“ sdělil nám hned v úvodu naší návštěvy Jiří Kuliš, generální ředitel akciové společnosti Veletrhy Brno. Digitalizace průmyslu se na Mezinárodním strojírenském veletrhu objeví poprvé v ucelené formě. Návštěvníci tak budou mít možnost pochopit principy pokročilé digitalizace výroby a poznat jednotlivé výrobky, nástroje a řešení.
Ještě vloni to byla vaše vize, letos hovoříte o jejím uskutečňování.
V Hannoveru jsme viděli, že se digitalizaci v průmyslu věnuje polovina veletrhu! Rozsáhlé expozice zde měly firmy jako Amazon, Microsoft, Oracle, které nabízejí softwarová řešení. Vidíte, Amazon neprodává už jen knihy a všechno možné, ale i cloudová řešení pro průmysl. Další velkou skupinou jsou telekomunikační operátoři jako T-Mobile a O2, kteří nabízejí nejrůznější cloudová řešení pro podniky. Na veletrhu figuroval dokonce i Google. Chtěli bychom, aby se tito hráči objevili v Brně. Chceme tak posilovat roli digitalizace. Cílem je, aby se na výstaviště v nové podobě vrátil „průmyslový Invex“.
Co je digitální továrna? V jaké formě se toto téma návštěvníkům veletrhu představí a které firmy je budou prezentovat?
Digitální továrna se definuje jako kyberfyzikální ekosystém. Je vám to jasné, že? Mně tedy moc ne! (smích) Stejně tak to je dost nesrozumitelné pro širší i odbornou veřejnost. Málokdo si umí představit, co se pod tímto termínem skrývá. Právě proto chystáme speciální výstavu Digitální továrna 2.0, která přiblíží možnosti digitalizace průmyslových procesů. Digitalizaci se věnuje řada vystavovatelů a samozřejmě její lídři jako Siemens, Bosch, ABB. Proto připravíme „digitální stezku“, která návštěvníka provede veletrhem tak, aby navštívil firmy, které mají k digitalizaci co říct.
Česko jako partnerská země
A jak je to letos s partnerskou zemí MSV?
Německé firmy přišly s Průmyslem 4.0 a některé jsou skutečnými lídry oboru digitalizace. Proto naším původním záměrem bylo představit Německo v expozici Německo – digitální továrna. Bylo by to opět po deseti letech, kdy tato země byla oficiálním partnerem MSV. Překvapila nás však odpověď německého ministerstva hospodářství, v níž nám oznámili, že je proti pravidlům Evropské komise poskytovat státní finanční podporu na veletrhy v sousedních zemích. Pak by asi naše MPO nemělo podporovat účasti českých firem na veletrzích v Německu, když je to v rozporu s pravidly EU? Nakonec však vznikl projekt Digitální Česko a vládní strategie Česká republika – země pro budoucnost a našli jsme i partnery, kteří připravují speciální expozici Digitální továrna 2.0.
Dá se tedy říct, že letos bude Česká republika pro MSV „partnerskou zemí“?
Přesně tak. A konečně, proč nezdůraznit potenciál České republiky a nepoukázat na věci, které zde existují v oblasti high-tech, digitalizace či start-upů? Proč neukázat, že Česko má ambici a potenciál být lídrem v oblasti digitálu a umělé inteligence, byť má dosud image montovny zahraničních firem? Cílem musí být zvýšit přidanou hodnotu včetně malých a středních firem, a tím bohatství země a nás všech. Prezentace České republiky a vládní strategie pro budoucnost na MSV do sebe velmi dobře zapadají jako ta ozubená kolečka. Takže jsem rád, že jsme nakonec nahradili německou digitální továrnu českou.
Nový pavilon pro digitalizaci
Víte již nyní o nějakém taháku, který některá česká firma bude prezentovat?
Elektrotechnická asociace ČR představí svůj ryze český projekt Notarius, který je prvním průmyslovým blockchainem v Evropě! Blockchain k průmyslové digitalizaci patří, je to technologie pro bezpečnou správu a distribuci dat, která navazuje na vývoj digitálního podpisu a datových schránek. Víc se mne neptejte. Na stole mám knihu Dona Tapscotta Blockchain Revolution, kterou teprve čtu.
Kdo další se v expozici digitální továrny objeví?
Interaktivní výstava Digitální továrna 2.0 bude umístěna v pavilonu A1 společně s již tradiční expozicí 3D tisku. Na přípravě expozice spolupracujeme s firmou 33A+, která se v oblasti průmyslové digitalizace pohybuje. Věřím, že zde najdeme Microsoft, ABB, Škodu Auto a další. Zatím se to úspěšně „nabaluje“.
Průmysl 4.0 či automatizace již hesly MSV byly.
Ano. Ale jak to laicky chápu, digitalizace je přece jen něco víc než robotizace a automatizace. Je to sběr a využívání dat v průmyslových procesech. Namísto loga AUTOMATIZACE proto uvidíte na vizuálech veletrhu nově DIGITAL FACTORY. Máme v plánu postavit nový pavilon D, který doplní velmi poptávané haly V a F a který by měl sloužit novému oboru MSV – digitalizaci.
Příští partnerská země Itálie nebo Rusko
Máte už v hledáčku partnerské země pro další ročník? A můžete je prozradit?
Pro příští ročníky máme jako kandidáty Rusko a Itálii. Itálie se často prezentuje jako země dobrého jídla, moře a památek, ale technologie má stejně dobré jako Německo. Měl jsem možnost se potkat s italskou delegací vedenou náměstkem ministra zahraničí a prezidentem italské agentury na podporu obchodu ICE a oni si uvědomují, že by se měli více prezentovat ve střední Evropě než v Číně. Italské firmy mají k digitálnímu průmyslu, automatizaci a robotům také co říct a jsou skvělé ve strojírenství. Itálie je na MSV tradičně jedním z největších vystavovatelů. A stále koketuji s myšlenkou zopakovat po pěti letech partnerství s Čínou, o čemž se s čínskými partnery intenzivně už rok bavím.
Jaké trendy přineslo uplynulých dvanáct měsíců ve veletržnictví? A jak se projeví na MSV?
Z technického pohledu je zřetelný vývoj k dražším a náročnějším expozicím. Když jsem letos viděl některé expozice v Hannoveru, připadalo mi, že jejich stavba mnohdy přesahuje lidské možnosti. I u nás expozice vyrůstají do výšky, jsou na velmi dobré úrovni, nesmírně kvalitní a poměrně drahé. Firmy jsou ochotny investovat do tohoto druhu prezentace velké prostředky, jejich stánky jsou někdy až uměleckými díly. Dříve jsme měli výšková omezení, teď už vyrůstají stánky i do výšky šesti a více metrů. Každá expozice má pak ještě zavěšené límce a nad stánky se zavěšují také obrovské LED obrazovky. Je to náročné, ale efektní.
Marketing naživo
Jak se budou veletrhy vyvíjet v dalších letech? Budou je firmy vnímat jako důležitou součást svých aktivit?
Veletrh je „marketing naživo“ (live marketing). Pokud se firmy neúčastní veletrhu, stejně dělají různé vlastní firemní akce, show pro zákazníky, workshopy a další. Takže live marketing bude potřeba i do budoucna, protože mezi sebou stále obchodují lidé a ne počítače.
Veletrh je do velké míry obrazem daného trhu a ekonomické situace. Na nejvyspělejších světových trzích veletrhy velice dobře prosperují, ať už vezmeme USA, Japonsko, Čínu, Německo, Francii nebo Velkou Británii. Internet není přímý konkurent, protože to je digitální marketing, který má obrovský dosah, ale osobní kontakt bude vždycky základem.
Máte rozpracovány nějaké novinky, které by v budoucnu přitáhly pozornost?
Víme, že ve světě existuje řada platforem, kde se prezentují lidé s nápady a kam přiletí investiční andělé. Chtěli bychom vytvořit obdobnou platformu zaměřenou na průmysl a jeho digitalizaci. MSV se jeví pro něco takového jako ideální prostředí. Je to však zatím koncept, který musí ještě uzrát.
Text: Vlasta Piskačová
Foto: Vlasta Piskačová