Jaroslav Besperát: Díky invenci rostemePřemýšlím, jak nám i do budoucna vytvořit prostor

Text Jana Jenšíková Foto archiv ČPP Publikováno

ČPP má přívlastek podnikatelská ve svém názvu právem. Přestože je univerzální pojišťovnou, právě v pojištění podnikatelů a podnikatelských rizik zaznamenává největší nárůst. A také vavříny. Letos ji právě za tuto oblast odborná porota ocenila zlatem v anketě Pojišťovna roku a zároveň získala stříbro v soutěži Zlatá koruna. „Řekl bych, že posledních pět let sklízíme ovoce ze stromu, o který více než desetiletí den co den pečujeme. V pojišťovnictví je totiž kromě invence potřebná kontinuita a bezchybná práce týmu,“ začínáme rozhovor s generálním ředitelem České podnikatelské pojišťovny Jaroslavem Besperátem.

Pojišťovna roku je anketa vyhlašovaná Asociací českých pojišťovacích makléřů. Co na vás vedle samotných produktů nejvíc oceňují? Vždyť vás už popáté také vyhlásili jako nejprestižnější pojišťovnu.

Kvalitu komunikace, rychlost likvidace, stabilitu. To, že máme k dispozici síť spolupracovníků po celé republice, a můžeme tak garantovat osobní přístup, jsme flexibilní. Víte, v pojišťovnictví to je pořád hodně o lidech. Musí být nejen erudovaní, ale také empatičtí, získat si klientovu důvěru tím, že mu dobře poradí, a udržet si ji.

Doba se mění rychlostí blesku. Co byste klientům právě dnes poradil ze všeho nejvíc?

Máte pravdu, situace se mění každým okamžikem. Před vámi tu se mnou seděl majitel mnoha firem s celkovým obratem kolem půl miliardy. Přišel s jedním konkrétním problémem a já při rozhovoru s ním zjistil, že nemá ošetřenu spoustu dalších rizik, protože se jeho podnikání v mezičase rozrostlo. Sám byl překvapený, protože žil v domnění, že je jinak skvěle pojištěný. Pod vlivem tohoto čerstvého zážitku bych všem podnikatelům doporučil minimálně jednou ročně zrevidovat všechny pojistné smlouvy. Sejít se se svým makléřem nebo pracovníkem své pojišťovny a probrat s ním všechna možná rizika. Co bylo před pěti lety ideální pojištění, může být dnes naprosto nevyhovující.

V podnikatelském pojištění rosteme nejvíc

Počet vámi pojištěných firem roste. Z čeho máte největší radost?

Ano, podle České asociace pojišťoven jsme nejrychleji rostoucí pojišťovna na českém pojistném trhu a nejvíce rosteme právě v podnikatelském pojištění. Z toho mám obrovskou radost. Meziročně zaznamenáváme patnáctiprocentní nárůst, a to nejen u velkých firem, ale stále víc také u středních a menších podniků, tam je to dokonce růst o třicet procent. Letos na jaře jsme pro ně spustili nový produkt s názvem KOMPLEX, který kryje majetek v hodnotě až 100 milionů korun a nabízí ještě daleko širší krytí. Trefili jsme se přesně do jejich očekávání. Podařilo se nám tím předběhnout konkurenci a brzy se to projevilo i v číslech.

Co firmy dnes nejvíc poptávají?

Obecně je to hodně pojištění odpovědnosti. Nabízíme jim ho ve formě balíčků, které jsou sestaveny z několika druhů pojištění tak, aby ošetřily co nejvíc případných rizik podle typu podnikatelské činnosti. A hlavně pamatujeme také na nejmenší podnikatele a živnostníky.

Neusnout na vavřínech

Pro ně máte nějaký speciální produkt?

Ano, jedná se o pojištění SIMPLEX. Je to jednoduché a spolehlivé řešení. K rychlému vyhotovení nabídky a kalkulace nám stačí pouze identifikační číslo, roční příjem, druh provozované činnosti, hodnota pojišťovaného majetku a místo, kde se nachází. Tento produkt zahrnuje i krytí takových rizik, která na trhu nejsou úplně běžná, jako je například pojištění registrační pokladny (EET). V rámci pojištění odpovědnosti pojistíme třeba i pochybení při provádění objednané práce. Jsem přesvědčený, že tento produkt zahrnuje nejširší výčet rizik, která si aktuálně může živnostník na trhu vůbec sjednat.

Dá se říct, v čem nejčastěji menší firmy dělají v pojištění chybu?

Když pominu to, že některé ještě pojištění vůbec nemají, a budete se divit, není jich úplně málo, největší chybou je, že pojištění neodpovídá jejich potřebám. Jako příklad mohu uvést situaci, kdy v rámci pojištění majetku neřeší pojištění strojů nebo pojištění přerušení provozu. A právě tato pojištění jim mohou výrazně pomoci v případě vzniku nějaké nečekané události. Samostatnou kapitolou je pak pojištění odpovědnosti.

O tom jsme si povídali před rokem. Konstatoval jste, že firmy pojištění odpovědnosti podceňují, požadují limity mezi jedním až pěti miliony korun, což je nedostatečné. Tehdy jste i pro ty nejmenší podnikatele doporučil limit několikanásobně vyšší, přibližně dvacet milionů. Předpokládám, že šla tato hranice mezitím nahoru, je to tak?

Ano, rozhodně bych nyní doporučil limit ještě vyšší. Soudní praxe dnes přiznává stále vyšší náhrady škod, a to nejen ve zdravotnictví. A ještě jeden trend bych v této souvislosti zmínil. Dnes si i menší firmy stále častěji k pojištění odpovědnosti sjednávají také pojištění přerušení provozu. Dřív to byla záležitost pouze velkých podnikatelských subjektů.

Invence a stabilní tým, to je to, oč tu běží

Jaké trendy v pojišťovnictví vás ještě provázejí?

Samozřejmě se měníme s příchodem nových technologií, digitalizujeme interní procesy, naši agendu. A také v rámci globalizace musíme reagovat na neustále se zpřísňující regulační pravidla. Nebude trvat dlouho a budeme podléhat podobným regulacím jako banky. To všechno s sebou nese jakousi unifikaci. Takže jako šéf pojišťovny přesvědčený o tom, že náš úspěch spočívá v odlišnosti od ostatních, musím přemýšlet, jak vytvořit pro naši kreativitu prostor. Stále zůstane mým cílem, aby ČPP minimálně dvakrát ročně přišla s něčím novým, zajímavým, co lidi chytne a bude reagovat na jejich potřeby. V budoucnu se chceme stále odlišovat právě nápady a stabilní sítí spolehlivých poradců.

Text: Jana Jenšíková

Foto: archiv ČPP

 

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 4 / 2019 na straně 90-91.

Štítky ČPP, Pojištění, MSP

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.