Josef Uchytil má zajímavou minulost, která jej původně vedla zcela jiným směrem. Vystudoval Matematicko-fyzikální Fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor výpočtová matematika, a k tomu navíc Konzervatoř Jaroslava Ježka v oboru jazzová skladba. Hudba jej dovedla až na palubu zámořských lodí, kde v mládí vystupoval. Dnes hraje v nejrůznějších jazzových kapelách, protože hudba k jeho životu neodmyslitelně patří. Stejně tak jako finanční poradenství, ke kterému ho přivedla zodpovědnost k rodinnému životu, touha vrátit se z Prahy zpět do českého ráje a potřeba pocitu svobody.
Ve finančně poradenské společnosti Partners působíte od roku 2007. Proč jste se rozhodl právě pro finance?
Chtěl jsem dělat práci, která má smysl, dá mi příležitost vrátit se do rodného Turnova za přáteli a za rodinou a dobře mě uživí. Ve financích nepoznáte krize, když jde něco dolů, zároveň jde vždycky něco nahoru. Třeba poslední roky jsme dělali hlavně hypotéky, letos jich ubylo, ale vystřídal je zájem o investice.
Jak tedy vznikla myšlenka otevřít si vlastní bankovní a poradenskou pobočku Partners market?
Předcházelo tomu osm let finančního poradenství v Partners, postupné budování týmu a klientely. Připravoval jsem jim finanční plány, pomáhal s pořízením vlastního bydlení, vysvětloval, proč je důležité dobře si pojistit zdraví i majetek a také jaký má smysl tvořit si rezervy, spořit si a investovat. Když jsem měl už osm set klientů, uvědomil jsem si, že už jsem se s mnoha z nich i dva roky neviděl. Přitom jsem ale chtěl, aby každý můj klient měl takovou péči, jakou potřebuje. Zároveň jsem se také po profesní stránce chtěl posouvat dál. Proto přišel nápad na vlastní pobočku. Nikoli ale sám a na zelené louce, využil jsem franšízový koncept Partners market, který mému podnikání prošlapává cestu. Tak jsem se mohl přestěhovat zpátky do regionu, odkud pocházím, ale přitom si udržet pražský příjem a využít své analytické schopnosti.
Jaký byl tedy váš podnikatelský start?
Nebylo to úplně jednoduché. Zejména v situaci, kdy jsem se dozvěděl, že pro Turnov již společnost má vybraného franšízanta a vlastně i celý tým. Ale nakonec po rozhovoru s generálním ředitelem Partners byla turnovská franšíza přidělena právě mně.
Na začátku bylo nejtěžší ukočírovat cash flow ve smyslu počátečních nákladů. Například abychom zvolili optimální počet administrativních pozic v rámci back office. To samozřejmě lehce zpomalilo prvotní odpich do podnikatelské sféry, ale na druhou stranu díky zázemí Partners, které v takovém případě funguje jako zadní vrátka, respektive jako záchytná síť po stranách prudkého byznysového svahu, bylo možné se plně soustředit na klienty a neřešit marketingové či právní záležitosti, o které se starají jednotlivá oddělení v Partners. Mou nezměrnou výhodou bylo osm let, kdy jsem nabral obrovské zkušenosti a vytvořil si svoji vlastní klientelu.
Co vás na vašem podnikání nejvíc těší?
Obrovskou výhodou franšízového podnikání je backup. Další je nezávislost a prostor pro unikátní řešení pro každého klienta, kdy mu lze nakombinovat takové služby, které sedí jeho aktuální životní etapě. Pomáháme lidem plnit si své sny. Zároveň každý klient má jiný postoj a například u investování jinou citlivost k riziku, takže často musí být člověk spíš dobrým psychologem než finančním odborníkem. Navíc máme na každou oblast specialistu, který dokáže klientovi nejlépe poradit.
Jak se liší pobočka Partners od klasické bankovní pobočky?
Partners market se liší kromě šíře nabízených produktů zejména tím, že i do malých měst dokáže svým prostřednictvím dostat více než šedesát institucí, které mnohdy nemají své zastoupení ani v krajských městech. Dalším rozdílem je také systém řízení, který funguje v tomto případě odspoda, nikoli seshora, jak tomu obvykle je u bank. Jako franšízant se nemusíte nikomu zodpovídat, jen sám sobě, takže pak je vaše vnitřní motivace rozhodně silnější.
Co byste udělal jinak či doporučil začínajícímu podnikateli, který se rozhodne jít podobnou cestou?
Zkusit dát co nejvíc stranou své ego, využít zkušeností kolegů a občas sklopit hlavu.
A jaký je váš další podnikatelský sen?
Vybudovat tak silnou pobočku, abych ji mohl jednou předat ve skvělé kondici dál, a v důchodu se pak věnovat tomu, co mě baví nejvíc – čistě investičnímu poradenství a jazzu.
Text: Jana Jenšíková
Foto: archiv Partners