Petr Skula: V Partners máme silnou společnou vizi

Text Martina Hošková Foto archiv Partners Publikováno

Světu vládnou protipandemická opatření, lidé i celé státy mění své chování. Mění se i způsob podnikání v oboru finančního poradenství? Doporučují nyní poradci Partners svým individuálním či firemním klientům nové strategie? „Vlastně ani ne,“ s klidem prohlašuje manažer Petr Skula, „dlouhodobě se snažíme připravovat klienty na nenadálé situace, takže většina z nich má vytvořené krátkodobé i dlouhodobé rezervy a dnes jsou za ně rádi.“

V této složité době asi ještě víc než obvykle oceníte skutečnost, že v rámci společnosti Partners máte k dispozici profesionální zázemí silné firmy.

Stoprocentně! My jsme ale již zvyklí, že si navzájem mezi ředitelstvími a centrálou pomáháme a sdílíme všechno, co funguje. Panuje u nás opravdu kamarádská atmosféra napříč celou firmou, přejeme si, podporujeme se. Každý nováček je v tomto „vzácném“ prostředí vychováván podobnými hodnotami a probíhá zde spousta společných projektů. Takže mi to ani nepřišlo nějak zvláštní. Novým prvkem je určitě přechod do on-linu, naše IT reagovalo neskutečně rychle, a zhruba do týdne jsme tak mohli díky on-line schůzkám sjednávat většinu klíčových produktů na dálku.

Důležité je vědět, proč to celé děláte

Ve svém oboru se pohybujete od roku 2012. Naplnila realita finančního poradenství vaše počáteční představy a očekávání, nebo jste je musel na základě praktických zkušeností zkorigovat?

Já vlastně na začátku neřešil, že chci podnikat ve financích, chtěl jsem spíš vést lidi, otvírat nové kanceláře, budovat firmu na distribuci. Sílu, výhody a potenciál finančního sektoru jsem si začal uvědomovat až později. Také mám upřímnou radost, jak se u nás, myšleno v celé republice, obor finančního poradenství vyvíjí. Produktově, profesionalitou poradců, vzdělaností klientů, byznys modely, typy kariér, zázemím, interakcí mezi bankami a ostatními obchodními partnery jsme opravdu diametrálně jinde než před osmi lety, kdy jsem začínal.

Narazil jste cestou na své osobní limity, úzká místa, jimiž je třeba projít a něco jim i obětovat, nechcete-li ustrnout na místě?

Samozřejmě, že se člověk v průběhu kariéry posouvá. Setkáváte se s novými výzvami, řešíte nové situace, jednáte s lidmi, kteří jsou skvělí, ale i s takovými, s nimiž chcete najít společnou řeč, a je to obtížné. Někdy jste na koni, jindy jsou před vámi těžké chvíle. Důležité je mít svou vizi, které se držíte, a vědět, proč to celé děláte, kolika lidem díky tomu můžete třeba pomoct a proč vám to jednoduše za to stojí. Samozřejmě nejvíc nás posouvají právě neúspěchy, takže všem už od startu přejeme z legrace spoustu neúspěchů.

Manažer musí své lidi podporovat ze všech sil

V současnosti v Partners zastáváte manažerskou pozici, zkušenosti máte i s prací finančního poradce. Můžete popsat specifika obou pozic a jaký osobnostní typ je v nich nejúspěšnější?

Manažer musí mít radost ze svých lidí, které podporuje, jak jen to jde. Poradce musí mít radost z dobře odvedené práce u svých klientů. Celé je to o zodpovědnosti, chcete-li být manažer, musíte být ochoten převzít zodpovědnost za kariéry svých lidí a ty pomáhat rozvíjet. Jste-li poradce, tak jste spíš typ člověka, co se rád spoléhá sám na sebe. A netroufnu si říct, jaké typy jsou v těchto pozicích nejúspěšnější. Stačí se podívat na naše partnery společnosti, každý je úplně jiný. Možná proto se tak dobře doplňují.

Nejvíce nás posouvají neúspěchy, takže všem už od startu přejeme z legrace spoustu neúspěchů.

Jako manažer tedy budujete svůj tým a řídíte jeho práci. V dnešní době se hodně hovoří o potřebě kvalitních lídrů, považujete se za jednoho z nich? A existuje vůbec rozdíl mezi lídrem a manažerem?

To je spíš otázka na mé kolegy. Každopádně lídra chápu jako člověka, který udává směr, hledá cesty, jde příkladem v první lajně a samozřejmě vykonává manažerské aktivity (zastřešení systémů, provozní věci, motivace, controlling…). Manažer je jenom název pozice.

Jak se pozná talent (anebo nepozná)

Na stránkách Partners píšete, že vaším úkolem ve firmě je „budovat distribuci formou práce s novými talenty“. Podle čeho takový nový talent poznáte? A jak brzy se pozná, zda jste člověka odhadl správně?

Jsou určité signály, díky nimž si vás na pohovoru uchazeč získá – dobré vystupování, schopnost reagovat, komunikační dovednosti, sympatie, úsměv, počáteční nadšení… Ale rozhoduje úplně něco jiného: vytrvalost, houževnatost, disciplína, makání na sobě, ochota dělat věci, do kterých se jiným kolikrát nechce, a to ve velkém. A jak brzy se to pozná? To opravdu nedokážu říct, u někoho přijdou úspěchy dřív, někdo si na esa v balíčku karet musí chvilku počkat a v mnoha směrech dospět. Spíš se brzy pozná, že jsem takový talent odhadl špatně.

Jakou podobu má týmová spolupráce finančních poradců Partners a je univerzálně použitelná?

Nevím, jestli mohu říct, že týmová spolupráce lidí z Partners je univerzálně použitelná. Každý obor má svá úskalí i svá specifika. Lidé u nás kladou velký důraz na hodnoty, se kterými přistupují ke svým klientům, pomáhají si navzájem, mají určitou hodně silnou společnou vizi. Mohu prohlásit za všechny z managementu, že tu máme silné lídry, kterým věříme a kteří nám umožňují investovat do vznikajících projektů. Jsme tak součástí celku. Na nás je pak už „jen“ budovat distribuci, takže kdo by nebyl zrovna spokojený ve své situaci, určitě se může ozvat, šikovné lidi potřebujeme.

Text: Martina Hošková

Foto: archiv Partners

www.partners.cz

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2020 na straně 68-69.

Štítky Partners

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.