Co dělat, když „nejsou lidi“?

Text Hana Slačálková Foto Shutterstock Publikováno

Současná situace na trhu práce není pro zaměstnavatele přívětivá. I když byznys běží, mnoho firem bohužel nedokáže plně splnit své závazky. Částečně je to nedostatkem materiálu a částečně nedostatkem pracovních sil. Očekávané uvolnění pracovního trhu se nekonalo, nezaměstnanost je v mnohých regionech stále na minimu. Co s tím můžeme dělat?

Velmi podnětnou myšlenku o nízké nezaměstnanosti řekl na jedné konferenci zakladatel společnosti Performia International Mårten Runow: „Je jedno, jak malé je číslo nezaměstnanosti, primárně totiž vždy stojíte o lidi, kteří práci mají. A je třeba hledat cesty, jak se k nim dostat.“ A rozhodně tím neměl na mysli aktivní oslovování pracovníků od konkurence.

Lavina, kterou je třeba zastavit

Když se bavíme o interním PR a firemní kultuře, máme na mysli vztahy a náladu, která panuje na vašem pracovišti. Zda lidé táhnou za jeden provaz, jsou ochotni si pomáhat a zda na vedoucích pozicích pracují kompetentní lidé. Také zda jsou šéfové vnímáni jako přirození lídři a mají důvěru svých lidí. Pokud toto ve vaší firmě není vyladěné, lidé se hádají, řeší žabomyší války, management nebývá vnímán pozitivně a disponujete vysokou fluktuací, buďte si jisti tím, že tato nespokojenost nezůstává ve zdech vašich firemních prostor.

Když se na to podíváte optikou šikovného a pracovitého člověka, který má v současnosti mnoho pracovních příležitostí, vypadá to následovně. Představte si, že jste nastoupili do firmy, kde nejsou dobré vztahy a kde panuje chaos. Chtěli byste tam zůstat? S největší pravděpodobností ne, protože víte, že si jako pracovitý člověk s potenciálem práci najdete vždycky. A tady je hlavní „kámen úrazu“. Firmy dnes investují nemalé prostředky do náboru nových pracovníků, případně ladí plány zaškolování, ale zapomínají na současné vztahy na pracovišti. Tento přístup pak vede k jedinému – k vysoké fluktuaci a frustraci stávajících přetížených kolegů neustále zaškolujících pracovníky, kteří odcházejí ve zkušební době.

Budovat značku někdy nestačí

Určitě je důležité propagovat vaši společnost jako zaměstnavatele, tedy budovat vlastní značku a tvořit personální marketing. Tyto aktivity však mohou být velmi rychle obráceny ve váš neprospěch, pokud se tváříte jako skvělý tým, ale v reálu si lidé házejí klacky pod nohy. Velmi rychle se rozkřikne, jak to u vás ve skutečnosti chodí, a vaše náborové aktivity pak budou působit jako fraška. Jde vlastně o stejný princip jako při propagaci nějakého produktu či služby. Můžete mít tu nejlepší marketingovou kampaň, ale pokud prodáváte „šmejdy“, velmi rychle se to rozkřikne a budete své zákazníky ztrácet rychlostí blesku.

Proto je důležité před jakoukoliv náborovou aktivitou nejdříve zhodnotit svou firmu a její funkčnost na úrovni pracovních vztahů. Prověřte si u svých lidí, jak vás vnímají jako zaměstnavatele. Udělejte si průzkum s několika jednoduchými otázkami, jako jsou například tyto: Doporučil bys naši firmu jako dobrého zaměstnavatele? Proč pracuješ právě pro naši společnost? Co na naší organizaci máš rád, čeho si ceníš? Co bychom naopak měli zlepšit, aby se ti tu lépe pracovalo?

Výstupy takového průzkumu vás možná překvapí, ale minimálně budete vědět, jak si u svých kolegů stojíte. I když výsledky nedopadnou dobře, budete vědět, na čem byste měli zapracovat. Vaše aktivity navíc budou přesné a jejich nápravou můžete velmi rychle vytvořit pozitivní efekt. Navíc aktivní prací na interním PR a firemní kultuře zvyšujete produktivitu a angažovanost stávajících lidí, a to se vám do budoucna rozhodně vyplatí. Nestavte tyto aktivity na druhou kolej, mohlo by vás to velmi rychle doběhnout.

Text: Hana Slačálková

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2021 na straně 79.

Štítky Personalistika

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.