„Teď není správná doba na hledání nových zaměstnanců, počkáme, až firmy začnou víc propouštět, a potom začneme hledat.“ „Nevíme, co bude, takže najímat je v tuhle chvíli riskantní.“ Možná vám jsou tyhle věty povědomé, anebo si dokonce říkáte, jestli v současné době nábor, tak jak jsme na něj zvyklí, vůbec existuje. Kdy tedy bude správná doba na nábor nových zaměstnanců?
Je zřejmé, že některé české i mezinárodní firmy musely propustit část svých zaměstnanců a některé měly opravdu „namále“. A i když to díky médiím může vypadat, že jde o plošnou záležitost, netýká se rozhodně všech firem. Možná nějaký konkrétní obor zažívá krušné časy, možná se na ně ale vlastně připravoval už několik let, přestože zvenčí to teď může vypadat katastrofálně. Kolektivní panika je v tomhle případě nepřítelem jakéhokoli posunu kupředu. A to platí i pro oblast náboru nových lidí.
Proč čekat?
Panika spojená s nejistou dobou zmate nejednoho ředitele firmy a ten pak pochopitelně dává náboru nových lidí červenou. Stačí ale trochu poodstoupit, podívat se na čísla, fakta a informace a bude vám jasné, že je to v mnohých případech škoda a možná dokonce nerozumné.
Pokud víte, koho hledáte, proč ho hledáte, máte vše promyšlené a připravené, není rozhodně na co čekat. Vhodného uchazeče si určitě dřív či později najdete. A naopak čekání na to, až se na trhu práce objeví víc lidí, nebo na to, jak se celá současná situace vyvine, může být čekáním bez konce.
Správná doba
Kdy tedy bude ten pravý čas na nábor nových lidí? Jednoduše tehdy, když je ve firmě potřebujete. A mám pro vás jeden pádný důvod, proč se do toho pustit hned, jestliže lidi potřebujete a jestliže to jen trochu jde. V nesnadných časech totiž potřebujete ty nejlepší. A ti jsou možná právě TEĎ bez práce. Ale když píšu „teď“, myslím to doslova.
Budete-li čekat, až bude doba jistější, až se na trhu práce uvolní víc lidí, nebo až naprší a uschne, je dost možné, že už bude přebráno.
Když tedy budete vidět už teď, dáte světu vědět, že jste tady a že mimochodem hledáte šikovné lidi do svých týmů, můžete oproti ostatním firmám vyniknout, být napřed a ty nejlepší získat pro sebe.
Text: Lucie Spáčilová
Foto: Shutterstock