Pokud nepočítáme turisty z Evropské unie, nejvíc jich k nám vloni přijelo ze Spojených států a pak hned z Korejské republiky, a to 238 tisíc. Pomohlo tomu i přímé letecké spojení Praha–Soul, které bylo obnoveno po vynucené covidové pauze.
Také to je důkazem, že Jižní Korea patří v rámci asijského cestovního ruchu mezi nejdynamičtější zdrojové trhy, které se nejrychleji obnovují po odeznění covidové pandemie – a to samozřejmě jak na short haulu v jihovýchodní Asii (Japonsko, Vietnam, Filipíny), tak i na vzdálených destinacích. Vidíme to na tom, jak se korejští turisté nejrychleji vracejí do svých oblíbených destinací, tedy i do České republiky a hlavně Prahy.
Korejci jsou velcí cestovatelé
Již před covidem platilo, že Korejci mají velký cestovatelský apetit, byť na kratší cesty s průměrnou délkou pobytu do pěti dnů. Exponenciální křivka počtu cestovatelů, kteří vyjíždějí alespoň jednou za rok do zahraničí, se v roce 2019 vyšplhala téměř k polovině populace (pro srovnání: v Japonsku jde pouze o 13,5 %).
Velkou poptávku po cestování pohání řada lokálních sociografických a kulturních specifik země, která se stále vyznačuje relativní jazykovou a kulturní ba¬riérou: ekonomický rozvoj s budováním vyšší a střední třídy, relativně malé domácí území s vysokou hustotou obyvatel či omezená nabídka atraktivit. Korejci často cestují, ať už za poznáváním cizích kultur, hledáním nových podnikatelských projektů či jen za dočasným únikem před stereotypem, soutěživostí anebo před tlakem tradiční rodiny atd.
Novomanželé na líbánkách nebo dívčí výlety
Česká republika a Praha nabízejí korejským návštěvníkům autentický zážitek evropské kultury, krásnou historickou architekturu, české speciality a pivo, a to za výhodnou cenu, navíc s již vybudovanou infrastrukturou korejských průvodců, specializovaných agentur či restaurací v Praze. Jižní Korea přitom patří k zemím s velkou cenovou flexibilitou – rozdíl mezi cenou zájezdu v hlavní sezoně a mimo ni může být až dvoj- či trojnásobný. To je dané mimo jiné i faktickou absencí spolehlivého důchodového systému, lidé v produktivním věku žijí s vědomím, že je nezbytné si našetřit na stáří a že musí být u méně zbytných výdajů mnohem opatrnější než například obyvatelé Evropy.
Tradičním niche marketovým segmentem jsou pro nás korejští novomanželé na líbánkách, pro něž je Praha jednou z populárních destinací zejména fotogeničností a atraktivitou pražských panoramat. Ale honeymoons nám pomáhají brandovat i další destinace a turistické produkty pro další cílovky. Typickými návštěvníky jsou mladí lidé, zejména dívky ve věku 20 až 30 let – v Koreji velmi silná konzumentská skupina. Vidíme dále progresivní nárůst podílu rodin s dětmi (až skoro 20 %), zejména pak korejsky specifického segmentu matek s dcerami. Část příjezdového cestovního ruchu tvoří i incentivní skupiny či korporátní cestující – i vzhledem k více než padesáti korejským firmám, které v ČR působí.
Na druhou stranu zkraje roku 2024 zažíváme propad lowcostových budgetových zájezdů, které představovaly tradiční součást korejského incomingu do ČR zejména starší generace cestovatelů (přes cca 30 %). Při stále vysokých cenách letenek z Asie do Evropy a navyšování cen hotelových služeb zejména v Praze přestává být tento obchodní model realisticky profitabilní a dlouhodobě vůbec perspektivní.
Neláká jen Praha
CzechTourism, národní centrála cestovního ruchu, působí v Koreji od roku 2013 prostřednictvím svého zahraničního zastoupení. Jeho strategickým cílem je spolupráce s aerolinkami Korean Air na přímé lince do Prahy, která operuje aktuálně čtyři frekvence týdně, stejně jako prosazování nových destinací či regionů do nabídky cestovních kanceláří ve spolupráci i s dalšími aerolinkami: KLM, Turkish Airlines atd.
V roce 2023 přivezly dva velké tripy influencery do Křišťálového údolí Libereckého kraje. CzechTourism se dlouhodobě snaží o budování moravské vinařské stezky kolem zámků UNESCO a Mikulova v Jihomoravském kraji. Karlovy Vary či Olomouc zůstávají vedle Českého Krumlova dalšími populárními destinacemi pro jednodenní výlety. Na základě loňského projektu zavádějí korejské hikingové cestovky první itineráře do českých hor a zejména skalních měst.
V neposlední řadě je cílem centrály CzechTourismu podporovat lokální podnikatele a využívat produkty českých firem, retailů či výrobců tradiční kosmetiky, čokolády nebo piva a vína k rozšiřování nabídky atraktivit cestovního ruchu, které Česko pro korejské cestovatele skýtá.
Text: Michal Procházka
Foto: archiv M. Procházky
Michal Procházka je ředitel kanceláře CzechTourismu v Koreji.