Země, která je ve světě známá vysokou úrovní ekonomické prosperity, byla v loňském roce cílem českého exportu v objemu 26 miliard Kč, což je více než hodnota našeho vývozu do Indie a Brazílie dohromady. Mimo Evropu se jistě dívat máme, ale neznamená to rezignovat na existující trendy vzájemného obchodu a nové příležitosti v evropských zemích.
V obchodní relaci s Dánskem má Česká republika vysoké aktivní saldo ve výši 9,2 miliardy korun, což svědčí o potenciálu, který zde naše firmy mají. V Dánsku se navíc otevírají příležitosti v oblastech, ve kterých české firmy tradičně vynikají a mají v nich jednoznačné konkurenční výhody.
900 miliard do dopravní infrastruktury
Jedním z nejvýznamnějších projektů nadcházející dekády je plánovaná modernizace dopravní infrastruktury, do níž dánská vláda hodlá investovat více než 900 miliard korun. Klíčovým projektem je přitom stavba devatenáctikilometrového podmořského tunelu pro silniční a železniční dopravu přes Femernskou úžinu, který spojí Dánsko s Německem. Devět mezinárodních konsorcií vybraných v předkvalifikaci v současné době připravuje finální obchodně-technické nabídky a v této souvislosti vybírají své subdodavatele. Z celkové hodnoty projektu, která činí cca 110 miliard korun, by malé a střední podniky mohly realizovat až třetinu. Na tento projekt samozřejmě navazují rozsáhlé developerské projekty, jako například dálniční síť, výstavba mostů, nemocnic, modernizace železničních tratí, rozšíření přístavu ve městě Køge apod.
Dánské dráhy mají zájem o dodávku nových příměstských vlakových souprav a vláda připravuje rozsáhlou modernizaci železniční sítě, včetně výstavby nových úseků železnic (zejména v západním Jutsku), elektrifikaci železnic a stavbu vysokorychlostní železniční trati, která zkrátí dobu cestování mezi největšími městy Kodaň-Odense- Aarhus-Aalborg na jednu hodinu.
Pro české firmy se otevírají obchodní příležitosti také v souvislosti s výstavbou tramvajových tratí, včetně dodávky tramvají, ve městech Odense a Aalborg. Jedna z českých firem se již podílí na přípravách architektonických studií tramvajových zastávek ve druhém největším městě Aarhus. Aktuální je i projekt lehké dráhy, která bude spojovat příměstské části Kodaně. Velvyslanectví v Kodani vypracovalo seznam českých firem, které mají zájem se projektu účastnit, předalo jej vyhlašovateli výběrového řízení a uvedené firmy budou zvány na informační schůzky.
Life Sciences i dodávky pro OSN
Vynikající reference mají české společnosti v energetice a i zde existují příležitosti v oblasti technologických dodávek pro elektrárenské celky. Díky akcím velvyslanectví se v posledních letech podařilo navázat mezi českými a dánskými subjekty nové kontakty v nanotechnologiích, biotechnologiích a life sciences. Další možnosti existují v rozvojových zakázkách pro nákupní organizace OSN, které sídlí v Kodani a zodpovídají za dodávky veškerých komodit distribuovaných OSN do rozvojového světa. V souvislosti s tamními projekty zaměřenými na rozvoj infrastruktury, energetiku a těžební průmysl nelze opomíjet ani Grónsko, které bezesporu čeká ekonomický vzestup.
Přitom Velvyslanectví České republiky v Dánském království aktivně využívá spolupráce se Svazem průmyslu a dopravy ČR, s Hospodářskou komorou, s Ministerstvem průmyslu a obchodu (včetně sdílené databáze SINPRO) a s agenturami CzechTrade a CzechInvest k tomu, aby se získané informace o obchodních příležitostech v Dánsku dostaly k co nejširšímu okruhu českých firem. Jde zejména o informace týkající se teprve připravovaných tendrů, aby se jich naše firmy mohly plnohodnotně účastnit ve chvíli, kdy jsou vyhlášeny.
Ekonomická diplomacie je v česko-dánské relaci dvousměrnou cestou. Není pouze o udržení rostoucího trendu českého vývozu. Jedním z úkolů českého diplomatického zastoupení v Dánsku je zároveň starat se o příliv dalších dánských investic, které by se mohly v České republice stát stejně úspěšné jako Lego, Rockwool, Bang&Olufsen, Velux, Kompan a více než šedesát dalších dánských firem, které jsou již v tuzemsku zastoupeny.