Příležitosti pro české firmy v Itálii

Text Rudolf Klepáček Publikováno
thumbnail Itálie

Automobilový průmysl

Trh s novými automobily se v Itálii dostal kvůli recesi na samé dno a lze očekávat oživení poptávky. To je šance i pro dodavatele automobilových součástek. Italská automobilka Fiat sice dnes vyrábí většinu své produkce mimo Itálii, ale výrobu dražších a luxusních vozů chce v Itálii ponechat. Růst by znovu mohl i dovoz autobusů. Například nárůst prodejů osobních vozů v posledním čtvrtletí roku 2015 oproti stejnému období roku 2014 je odhadován ve výši až 15 %. Za nejrychleji rostoucí se považuje segment SUV vozů, počítá se především s pokračováním růstu prodejů vozů vyráběných v rámci koncernu Fiat Chrysler typu Fiat 500X či Jeep Renegade, největší šance mají jejich konkurenti.

Sklo a keramika

Zatímco stolní sklo v Itálii v uplynulé dekádě ztrácelo své pozice, vývoz ostatních skleněných výrobků rostl. Tradiční české dekorativní sklo se v Itálii muselo vypořádat s levnou konkurencí a změnou vkusu. Do budoucna by však mohlo zpátky své pozice znovu získávat v segmentech, v nichž může konkurovat kvalitou a originálním designem, neboť si zachovává stále dobré jméno. Změna vkusu je ale u Italů zřejmá a požadovány jsou především hladší linie a modernější design (především na severu země). Stabilně poptávané jsou vánoční dekorace a figurky.

Zdravotnictví a farmacie

Zajímavou položkou z pohledu pozitivní tendence trhu by se mohly jevit potravinové a vitaminové doplňky, jejichž poptávka na italském trhu neustále stoupá. Průměrná spotřeba vitaminů a potravinových doplňků činila v období krize 2 mld. eur. Také aktuální situace napovídá o pozitivním trendu, Italové i přes krizi považují zdraví za hlavní hodnotu.

Železniční a kolejová doprava

Italské železnice se chystají významnou investicí obměnit vozový park regionálních vlaků. Rekordní tendr prostřednictvím společnosti Trenitalia v celkové hodnotě 4,5 mld. eur připravují od léta 2015. Předpokládaný nákup 500 vlaků bude představovat v příštích letech radikální obměnu vozového parku regionálních spojů. Jejich současný vozový park čítá několik tisíc vlaků, z nichž 60 % má odslouženo více než 25 let, 40 % z nich prošlo renovací.

Vodohospodářský sektor

Vodohospodářský sektor v Itálii vykazuje silný deficit infrastruktury ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi. Disponuje zastaralými zařízeními (průměrné stáří 37 let), přitom zvláště na jihu je infrastruktura velmi opotřebovaná a dochází k velkým ztrátám (v některých případech údajně až 40 %). Výše potřebných investic na obnovu infrastruktury během příštích 10 let se odhaduje na 60 mld. eur. Problematická je silná konkurence italských firem, které v letech krize stagnovaly, nicméně české firmy mohou uspět jak svými výrobky a technologiemi, tak i v případných konsorciích s místními firmami.

Zemědělství a potravinářství

Potravinářský průmysl patří do skupiny tahounů italského exportu a byl relativně méně zasažen dvěma vlnami hospodářské recese v uplynulých letech. Itálie není soběstačná v produkci cukru, který dováží, aby pokryla jeho spotřebu v potravinářství. Vývoz českého piva se přiblížil předkrizové úrovni. Přesto je zde poměrně velký prostor pro další růst, příkladem může být úspěch belgických piv na italském trhu. V evropském měřítku je objem české produkce piva srovnatelný s produkcí Belgie (6., resp. 7. příčka). Avšak zatímco v žebříčku největších dovozců piva do Itálie patřila ČR za rok 2011 podle asociace Assobirra až 12. příčka, byla Belgie dokonce na třetím místě. V Itálii v posledních třech letech velmi vzrostla pivní kultura a konzumace tohoto produktu se značně zvýšila.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2016 na straně 21.

Štítky Itálie

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.