Svět začíná opět věřit indické ekonomice. Ne snad, že by to byl v uplynulých měsících úplný propadák, ale faktem je, že od ledna 2016 míra indického růstu HDP v meziročním vyjádření zažívala pouze propad. Dobrá zpráva je to, že se podle všech prognóz začíná druhá nejlidnatější země planety odrážet ode dna. Meziroční růst 5,7 %, jehož bylo dosaženo ve druhém čtvrtletí letošního roku, se začíná dostávat na sedmiprocentní míru, která by se měla v dalším období udržet. Pokud k tomu připočteme, že v současných dnech zažívá Indie historicky nejnižší míru nezaměstnanosti (4,9 %), potom je zřejmé, že podnikatelská sféra jede na plný plyn. Nejvíce ji táhne průmysl, v těsném závěsu následuje zemědělství a roste rovněž stavební produkce. Vezmeme-li v úvahu, že spotřebitelský trh činí 1,3 miliardy obyvatel a že Indie patří stabilně mezi deset největších světových importérů, potom je pochopitelné, že našim vývozcům se začínají zapalovat lýtka. Jedná se totiž bezesporu o zemi s nevídaným obchodním sex-appealem.
Indové vás dostanou
Sex-appeal, o němž mluvím, je dán zejména mimořádnou geografickou, demografickou i psychologickou rozmanitostí. Miliarda hinduistů a téměř dvě stě milionů muslimů vytváří mix, který má neskutečný byznysový potenciál. Klidná asijská síla namíchaná s arabskou obchodní prohnaností, všudypřítomná angličtina, respekt k učení a vědomostem a britsko-portugalské podnikatelské geny vytváří z indických manažerů respektované lídry světových korporací a z tamních podnikatelů vyhledávané obchodní partnery.
V málokteré zemi na světě navíc byznys baví tak jako v Indii. Sám jsem měl v minulosti možnost exportovat do Mumbaí, Dillí, Kalkaty, Madrásu nebo třeba Bengalúru a vždy mě udivovaly komunikační dovednosti Indů, jejich vzdělanost, nekompromisnost a vyjednávací taktika. Nikde jinde se mi nestalo, že jsem byl spokojený, i když jsem dostal na frak. Stinná stránka obchodování s tamními firmami totiž tkví v tom, že nás obvykle dostanou tam, kam potřebují. Ale i to je součástí byznysu, a má-li míra našich slev, splatností a marketingové podpory ještě snesitelnou úroveň, potom i nižší zisk v kombinaci s objemem exportu může mít svůj efekt.
I to je důvod, proč jsme na nic nečekali a v rámci Asociace malých a středních podniků a živnostníků jsme za podpory CzechTrade a naší ambasády v Dillí připravili v uplynulých měsících pro naše firmy podnikatelský hub v Bengalúru. Společně s indickým partnerem, firmou Pushpak, jsme vybudovali v nejrychleji rostoucím indickém velkoměstě, přezdívaném Silicon Valley of Asia, komfortní zázemí, ve kterém naše společnosti mohou za symbolický poplatek využít kanceláře, zasedačky, výpočetní techniku a běžné kancelářské zázemí. V sídle hubu navíc působí i pobočka CzechTrade a honorární konzul ČR pro danou oblast.
Podnikatelská mise, kterou jsme na jaře do Indie vypravili, hub nejen pokřtila, ale první firmy v něm rovnou našly zázemí a podařilo se uzavřít několik obchodních kontraktů. Druhé kolo česko-indických námluv pokračovalo v červnu v České republice, kde jsme pro indickou podnikatelskou delegaci z Bengalúru připravili jak B2B setkání, tak řadu institucionálních návštěv. A protože i v tomto případě se podařilo sjednat pěkné obchody, rozhodli jsme se letos ještě pro třetí kolo, které proběhne na MSV v Brně. Ve spolupráci s CzechTrade jsme v indickém pavilonu postavili jediný český stánek, který v barvách bengalúrského hubu připomene, že prapor česko-indické obchodní spolupráce dnes drží pevně v rukou AMSP ČR.
Text: Karel Havlíček
Foto: Shutterstock