Maroko: Buďme stejně úspěšní jako naši dědové

Text Viktor Lorenc a Jana Kostrounová Foto Shutterstock Publikováno
thumbnail Maroko

Maroko se zdá daleko a pro spolupráci geograficky nejdále ze zemí severní Afriky. Přesto lákalo naše podnikatele již od poloviny 30. let minulého století. Ne nadarmo zde tehdy otevřely své pobočky firmy Nehera, Rolný, Baťa a plzeňská Škoda, československé firmy se podílely na rozvoji marockého textilního průmyslu i strojírenství, později se stavěly investiční celky, vyměňovali experti a přidělovala vysokoškolská stipendia. Když to s Marokem „dovedli“ naši dědové a otcové, můžeme být také úspěšní! Vždyť vztahy se zemí, která se výrazně orientuje (a nabízí spolupráci) v obchodu se subsaharskou Afrikou, má více než 33 milionů obyvatel a sílící střední vrstvu s apetitem nakupovat, určitě stojí za to. Neváhejme, čas běží a ostatní už nás v mnohém předběhli.

Nepodceňujme Maroko

Dnešní Maroko se řadí k novým moderním prosperujícím ekonomikám. I když růst našeho vývozu do této severní Africe ekonomicky dominující země vloni stoupl o téměř dvacet procent oproti předchozímu roku a dovoz vykazuje podobnou tendenci, nadále se úplně nedaří to, co se dařilo našim předchůdcům, tedy být „v pravý čas na pravém místě“. Stále totiž proudí do Maroka značné množství našich výrobků „přes třetího“.

Maroko je dnes druhým největším výrobcem osobních aut v Africe a má ambici během několika let dosáhnout díky výrobně závodů Renault/Dacia a napříště Peugeot až na hranici jednoho milionu vyrobených vozů za rok. Je s podivem, že při prudce se rozvíjejícím automobilovém průmyslu zde prakticky nejsou české firmy z oblasti výroby autodílů.

A mohli bychom se daleko víc prosadit i v leteckém průmyslu, protože máme rozhodně co nabídnout. Letos realizovaný PROPED umožnil představitelům odborné české veřejnosti představit rodící se marocký aeronautický průmysl a ty, kteří tu již jsou (Boeing, Bombardier, Airbus, Latecoere a další), a doufáme, že se příští rok podaří zajistit českou účast na největší africké Marrakech Air Show.

Našim stavebním firmám by nemělo uniknout, že Maroko postavilo za 25 let už 3000 (!) kilometrů velmi kvalitních dálnic a připravuje se v roce 2019 spustit první spoj TGV z Tangeru do Casablanky, čeká je trasování dálnice z Fesu do Tangeru, zajímavé možnosti nabízí množství projektů z oblasti geologie, energetiky a v neposlední řadě doslova sprint při modernizaci a rozšíření sítě zdravotnických zařízení včetně nejnáročnějších pracovišť a specializací.

Moderní bankovnictví i infrastruktura

Ani na poli bankovnictví není Maroko popelkou. A je potěšující, že ČEB a AttijariWafaBank podepsaly úmluvu o spolupráci, čímž se české straně otevřel prostor pro společné investice, aniž by bylo nutno využívat propojení přes bankovní domy usídlené v ČR. Maroko disponuje dostatkem pracovní síly a zahraničním partnerům nabízí řadu investičních pobídek, respektive výhodné umístění výroby v několika volných zónách. Znovu zdůrazňujeme, že to vše při stále silnější domácí poptávce a spotřebě.

Spojení s Evropou je obstaráváno jak prostřednictvím řady moderních přístavů (např. Tanger Med), tak velmi širokou sítí leteckých linek, z nichž zatím většina směřuje na největší letiště v Casablance. Bohužel od zastavení letů ČSA na lince Praha–(Marseille)–Casablanca–Freetown v 70. letech 20. století nemá Praha s Marokem přímé spojení, což ztěžuje žádoucí rychlou komunikaci, zejména mezi obchodníky a průmyslníky.

Vzájemné vztahy obou našich zemí také nejsou zatíženy ničím negativním. Naopak, v roce 2016 se jim dostalo nejvyššího uznání setkáním marockého krále J. V. Mohameda VI. s prezidentem ČR Milošem Zemanem, což byla historicky první návštěva marockého monarchy v naší vlasti. Vztahy se tak pozitivně rozvíjejí nepřetržitě od uznání nezávislosti této severoafrické země bez přestávky dodnes.

Také členství Česka v Evropské unii zásadně otevřelo našim podnikatelům dveře do Maroka, a tak dnes můžeme konstatovat, že jsme společně dosáhli zatím nejvyššího obratu v dějinách samostatné ČR, když obchod od roku 2010 nepřetržitě roste. Snažíme se tento trend dále posilovat a jednáme o možnosti podpisu nové moderní bilaterální „hospodářské dohody“ v roce 2018 a několika dalších dvoustranných dokumentů, které by podpořily zájem obou stran o investice, přenesení výrob a společný obchod v subsaharské Africe.

Boj o první místo

Maroko v současnosti představuje 41. obchodního partnera ČR, druhého v regionu severní Afriky, potažmo kontinentu jako celku. Není však vyloučeno, že během několika let bude „bojovat“ s Egyptem o pomyslné první místo, a to i proto, že model marocké ekonomiky je založen na otevřenosti, liberalizaci, rozsáhlých investicích a strukturálních reformách podložených bezpečností investic. Toho si jsou české úřady vědomy, a i proto je (zatím) jediným zastoupením CzechTrade v severní Africe kancelář v Casablance, která je našim podnikatelům plně k dispozici.

Věříme, že v budoucnosti budeme moci pozorovat další průlom v přímých obchodních, investičních i průmyslových vztazích mezi našimi zeměmi a dále mu napomáhat. Obě země si to nepochybně zaslouží a budeme jenom rádi, když za dohlednou dobu budeme moci konstatovat, že nejenom naši dědové a otcové s Marokem uměli „dělat byznys“.

K tomu si všichni držme palce!

Text: Viktor Lorenc a Jana Kostrounová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 5 / 2017 na straně 62-64.

Štítky Maroko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.